شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، در جلسه بررسی پرونده های پیشنهادی برای ثبت در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ به ثبت رسید.

شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

این پرونده که با تلاش مهدی فلاح صفا، بهناز مترجم و پویا خزایلی به ثبت رسید، اقدامی در جهت حفاظت و پاسداری از شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب است. گستره جغرافیایی موضوع مورد نظر فراتر از یک استان است و می توان گفت این شیوه های ساخت در شهرها و روستاهای کویر و حاشیه کویر هر کجا که معماری خشتی راه پیدا کرده به شکلی وجود داشته است.

ضرورت ثبت این موضوع از آنجا مطرح شد که در سال های اخیر با تغییر در شیوه های معماری، سیر انتقال دانش بومی ساخت دچار اختلال شده است. آخرین کسانی که این شیوه ها را به خاطر دارند استاد کارهایی هستند که بدون داشتن شاگردی پیر می شوند. دانشی که به طور طبیعی خود را از نسلی به نسل دیگر می رساند و تکامل میافت، در معرض فراموشی ست.

امید که ثبت این عنوان در کنار دیگر تلاش ها، راهی باشد برای حفظ و زنده سازی داشته هایی که ما وارثان آنیم.

منبع: میراث آریا

به "شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ ثبت ملی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ ثبت ملی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه اجرای طاق های خشتی بدون قالب (بداهه) در خراسان بزرگ ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید