شواهدی از قلمرو پادشاهی مادها در خراسان کشف شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دستاوردهای تازه پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد، دشت سملقان در خراسان یکی از منطقه ها مهم پادشاهی ماد در شمال شرق ایران بوده است.

شواهدی از قلمرو پادشاهی مادها در خراسان کشف شد

محمد جوادجعفری سرپرست هیئت باستان شناسی محوطه ریوی، این منطقه را نام یک محوطه تاریخی بزرگ از دوران آغاز امپراتوری هخامنشی در شمال خراسان دانست که تا به امروز دو فصل پژوهش های باستان شناسی در آن صورت گرفته و از ابتدای خرداد ماه سال جاری نیز فصل سوم این پژوهش ها با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و پژوهشکده باستان شناسی و همکاری موسسه باستان شناسی آلمان در آن آغاز شده است.

به گفته جعفری، در فرایند کاوش هایی که در سال های 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی صورت گرفته، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به دست آمد که از حدود 900 سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است.

وی با اشاره به وسعت این محوطه در دوران هخامنشی که به بیش از 110 هکتار می رسیده است، گفت:

به نظر می رسد که ریوی یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است، که دلیل این ادعا را می توان در کشف شواهد و مدارکی از قلمرو پادشاهی ماد دانست.

به گفته وی، حد ود سه هزار سال پیش در بخش های مختلف ایران، قلمروهای پادشاهی مختلفی وجود داشت که همیشه با یکدیگر در جنگ یا تعامل بودند و یکی از این قلمروها، پادشاهی ماد در حدود آذربایجان فعلی بود که امپراتوری آشور را درهم شکست و قلمروی خود را به غرب و شرق توسعه داد.

این باستان شناس یکی از منطقه های که اطلاعات کمی از حضور پادشاهی ماد در آن وجود داشت را بخش های شمال شرقی ایران اعلام کرد و اضافه نمود که با دستاوردهای تازه، پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از منطقه ها مهم این امپراتوری در شمال شرق ایران بوده است.

او اعلام کرد که از وسعت محوطه ریوی در دوران ماد هنوز اطلاعات کافی به دست نیامده، اما در دوران هخامنشی این محوطه همچنان مرکز جمعیتی مهم منطقه با وسعت شهری بوده است.

جعفری اضافه نمود که از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی به دست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه است.

وی گفت که با توجه به شواهد باستان شناختی، ریوی یکی از مهم ترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش های باستان شناسی هدف مند در آن می تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان گردد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محوطه تاریخی ریوی در نزدیکی روستای نجف و 5 کیلومتری غرب شهر آش خانه در استان خراسان شمالی قراردارد که با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با حمایت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان پروژه باستان شناسی ریوی برای کاوش و مطالعات باستان شناسی به مدت 7 سال برنامه ریزی کرد که دو فصل آن در سال های 91 و 93 با فعالیت های معین عرصه و حریم و لایه نگاری انجام شد و فصل سوم با همکاری باستان شناسان آلمانی از خرداد ماه سال جاری با هدف آنالیز ژئوفیزیک و مطالعات آزمایشگاهی آغاز شد.

مجوز فصل سوم پژوهش های باستان شناسی در محوطه ریوی به وسیله رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "شواهدی از قلمرو پادشاهی مادها در خراسان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهدی از قلمرو پادشاهی مادها در خراسان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید