تنگه بسفر ، تلاقی بین دو قاره در استانبول ترکیه

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، ترکیه تنها کشوری در جهان است که کاملا دو قطبی به شمار می آید. منظور از دو قطبی، اختلاف فرهنگی است. اختلافی فرهنگی که در اثر تقسیم شدن کشور به دو قاره مختلف به وجود آمده است! ترکیه از میانه استانبول، به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می گردد. یعنی اگر چند قدم روی پلی که بر تنگه بسفر استانبول بنا شده است قدم بردارید، از قاره اروپا به قاره آسیا خواهید رسید! این مساله واقعا هیجان انگیز است و تبدیل به یکی از جاذبه های مهم گردشگری استانبول شده است. اما معروفیت تنگه بسفر تنها محدود به همین اختلاف قاره ای نیست. با خبرنگاران همراه باشید تا تنگه بسفر استانبول را به صورت کامل بشناسید.

تنگه بسفر ، تلاقی بین دو قاره در استانبول ترکیه

سفر به استانبول، خرید یا سرگرمیی جانانه؟

سفر به استانبول

استانبول یکی از محبوب ترین مقصد های سفر برای ایرانیان محسوب می شود. ایرانیان برای سفر به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند. بعلاوه همسایگی ایران و ترکیه باعث شده با هزینه کم، و در مدت زمان کوتاهی بتوان به این کشور زیبا سفر کرد. بسیاری از مردم ایران به خاطر خرید، مخصوصا خرید البسه، به استانبول سفر می نمایند. اما آیا واقعا تنها لذت سفر به استانبول، گشت و گذار در پاساژ ها و مراکز تجاری مختلف است؟

متاسفانه حتی در برخی موارد شاهد این هستیم که فردی چندین بار به استانبول سفر نموده اما هنوز هم شناخت کاملی از جاذبه های گردشگری آن ندارد. استانبول شهری با حدود پنج هزار سال قدمت است. در گذشته اولین شهر بزرگ جهان به شمار می آمده و بعلاوه تنها شهری است که به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود.

یکی از جاذبه های دیدنی استانبول با معروفیتی بین المللی، تنگه بسفر نام دارد. تنگه ای زیبا که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می نماید. اما تنگه بسفر کجاست و چه زیبایی هایی دارد؟

تنگه بسفر ، پلی بین اروپا و آسیا

تنگه بسفر پلی بین اروپا و آسیا

چنین موضوعی در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی شود. اینکه یک شهر در دو قاره مختلف قرار داشته باشد واقعا بی سابقه است. جالب است بدانید که این خط مرزی دقیقا از تنگه بسفر می گذرد. تنگه ای استراتژیک که دریای سیاه را به دریای مرمر وصل می نماید. این تنگه که 30 کیلومتر طول دارد، به نوعی باعث رونق شهر استانبول شده است.

بسیاری از مسافران تنها به خاطر دیدن تنگه بسفر به استانبول سفر می نمایند. از طرفی کشتی های تجاری نیز برای عبور از دریای مرمر یا دریای سیاه، مجبور هستند که از تنگه بسفر عبور نمایند. تنگه بسفر در عمیق ترین نقطه خود حدود 124 متر عمق دارد. به همین علت کشتی رانی در تنگه بسفر به سادگی انجام می شود.

مردم زیادی همه ساله از این تنگه زیبا دیدن می نمایند. چند پل مختلف بر روی تنگه بسفر ساخته شده است که اجازه می دهند شما به صورت پیاده از یک قاره به قاره دیگر بروید. یکی از این پل های معروف، پل گالاتا نام دارد. پلی دو طبقه که یک طبقه از آن مخصوص پیاده روی طراحی شده و طبقه دیگر مخصوص عبور خودرو های مختلف است. اما آیا تنها سرگرمیی که در تنگه بسفر می توان داشت، عبور از پل گالاتا و عکس انداختن است؟

سرگرمیاتی که می توان در تنگه بسفر داشت

اگر قصد دارید سفری سرشار از سرگرمی و شادی را تجربه کنید، با ما همراه باشید تا ببینید چه سرگرمیاتی را می توانید در تنگه بسفر انجام دهید.

کشتی سواری یا همان کروز در تنگه بسفر

تورهای کشتی سواری

کشتی سواری همواره لذت بخش است. دقیقا همچون جزیره کیش که یکی از سرگرمیات مفرح و شاد آن، کشتی سواری در خلیج همواره فارس محسوب می شود. خب واقعا چه تجربه ای بهتر از این می تواند باشد که با کشتی از میان دریای سیاه و مرمر عبور کنید و در لحظه هم داخل قاره اروپا و هم داخل قاره آسیا باشید؟ این واقعا یک تجربه منحصر به فرد است که تنها می توانید آن را در تنگه بسفر داشته باشید.

البته کشتی سواری در تنگه بسفر تنها محدود به لذت بردن از چشم انداز ها طبیعی نیست. تور های مختلف کروز در این تنگه برگزار می شوند که شما بر اساس سلیقه و علاقه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید. اگر انتخاب درستی داشته باشید، می توانید یک صبح تا غروب خود را داخل کروز سپری کنید و از آن حسابی لذت ببرید.

معمولا تور های کروز خدمات بسیار خاصی را برای شما در نظر می گیرند. در بیشتر موارد گروه های موسیقی مختلفی داخل کشتی وجود دارند که مردم را حسابی سرگرم می نمایند. بعلاوه وعده نهار، شام و نوشیدنی نیز بر عهده تور کروز خواهد بود. به این ترتیب با خرید بلیت کروز هم می توانید سرگرمی بسیار خوبی را تجربه کنید و هم وعده غذایی خود را میل می کنید.

معمولا تور کروز از کاخ دلمه باغچه شروع می شود. تور ها بیشترا به دو دسته تور صبح و تور غروب تقسیم می شوند. این به شما بستگی دارد که از چشم انداز ها غروب بیشتر لذت می برید یا نور روز را ترجیح می دهید. البته در بیشتر موارد تور غروب گران تر است.

چشیدن طعم غذا های اصیل استانبولی با ادویه تنگه بسفر

غذاهای استانبول

اگر از اطراف تنگه بسفر به آن نگاه کنید، واقعا مات و مبهوت این همه زیبایی خواهید شد. به همین علت کافه ها و رستوران های مختلفی در اطراف تنگه بسفر به وجود آمده اند که آماده سرویس دهی به مسافران هستند. چه رستوران های گران قیمت و لوکس و چه دکه های غذاهای خیابانی، همه نوع امکاناتی برای یک شکم گردی عالی فراهم است.

اصلا مگر می شود کنار تنگه بسفر باشید و دلتان نخواهد که روی یک جایگاه چوبی بنشینید و قهوه ترک خوش عطری بنوشید؟ یا اصلا مگر امکان دارد که کسی مست عطر بوراک دکه های خیابانی نشود؟ اگر به استانبول سفر کردید، به هیچ وجه تجربه شکم گردی در حاشیه تنگه بسفر را از دست ندهید. میل کردن غذای خوشمزه استانبولی در کنار چشم انداز ها زیبا و دیدنی تنگه بسفر واقعا سفر شما را خاطره انگیز خواهد نمود.

عکاسی و لذت غذا دادن به پرنده ها

غذا دادن به پرندگان

خوشبختانه یاری به حیوانات در فرهنگ مردم استانبول به کرات دیده می شود. در جای جای شهر می توان شاهد این بود که مردم در حال غذا دادن به سگ ها و گربه ها هستند. زمانی که به حاشیه تنگه بسفر بیایید، مردمی را خواهید دید که مابقی سیمیت صبحانه خود را با پرندگان دریایی تقسیم می نمایند. این چشم انداز ای نیست که بتوانید هر روز و در هر نقطه از جهان ببینید.

اگر از این مردم در خصوص کاری که انجام می دهند بپرسید، خواهید دید که این به جای مانده غذای آنها نیست. بلکه انگار پرندگان دریایی همواره در غذای مردم استانبول سهیم هستند. در حقیقت قسمتی از غذای خود را همواره برای پرندگان و حیوانات کنار می گذارند. بیشتر گردشگر ها از دیدن این کار به وجد می آیند و آنها هم دوست دارند این کار را انجام دهند.

البته علاوه بر غذا دادن به پرندگان، عکاسی از چشم انداز ها غروب یا طلوع آفتاب تنگه بسفر نیز در بین گردشگران بسیار پرطرفدار است. اگر دوربین عکاسی حرفه ای داشته باشید، می توانید عکس های هنری بسیار زیبایی بیاندازید. عکس هایی که واقعا خاطره ساز می شوند و برخی اوقات که دل تنگ استانبول می شوید، می توانید به آنها نگاه کنید.

قدم زدن در حاشیه تنگه بسفر

پیاده روی در اطراف بسفر

پیاده روی نه تنها در حاشیه تنگه بسفر ، بلکه در تمام استانبول لذت بخش است. قطعا قدم زدن در تمام استانبول را می توان یکی از لذت بخش ترین سرگرمیات سفر دانست. هر کوچه از استانبول جاذبه منحصر به فرد خود را دارد که باید از نزدیک دید. اما در خصوص تنگه بسفر این حس بیشتر است. حسی که انگار می خواهید هر گوشه از زیبایی آن را با تمام وجود خود درک کنید. می خواهید آنقدر نگاه کنید که دیگر چشمتان گنجایش این همه زیبایی را نداشته باشد.

اگر اهل پیاده روی باشید، می توانید در کنار تنگه بسفر قدم زنان پیش بروید. در میان مردم ترکیه باشید. از غذاهای خیابانی میل کنید. صدای گروه های موسیقی خیابانی را بشنوید و همینطور جهت خود را به سمت برج گالاتا ادامه دهید. یا حتی می توانید جهت خود را به سمت کاخ دلمه باغچه کج کنید.

با این کار شاید بتوانید چند ساعتی از سفر خود را در آرامش سپری نموده و در عین حال لذتی را تجربه کنید که در استفاده از وسایل نقلیه واقعا وجود ندارد. پیاده روی در استانبول واقعا جزء لذت بخش ترین بخش های سفر شما خواهد بود.

قدم زدن بر روی پل گالاتا

پل گالاتا

همانطور که اشاره کردیم، چند پل مختلف بر روی تنگه بسفر ساخته شده اند. اما در این میان پل گالاتا زیبا ترین و برترین پلی است که روی تنگه بسفر ساخته شده. یک طبقه از آن مخصوص عبور و مرور وسایل نقلیه است. اما طبقه دیگر مخصوص تردد عابران پیاده در نظر گرفته شده و حتی فروشگاه های مختلفی روی آن به چشم می خورند. قبلا هم اشاره کردیم که پیاده روی در استانبول واقعا لذت بخش است. تصور کنید که روی تنگه بسفر در حال قدم زدن هستید و می توانید از فروشنده های استانبولی نیز هم زمان خرید کنید.

دکه های غذاهای خیابانی نیز روی این پل به کرات دیده می شوند. با وجود اینکه غذاهای خوشمزه و مقرون به صرفه قیمتی را می توان از آنها تهیه کرد، اما گاهی واقعا بوی غذاهای آنها باعث آزار مسافران می شود. به هر صورت بهتر است از طبقه بالای پل بهره ببرید که کمی خلوت تر است. به این شکل می توانید در آرامش بیشتری از چشم انداز ها طبیعی لذت ببرید.

محله های مهم اطراف تنگه بسفر استانبول که باید آنها را شناخت

محله امیرگان

محله امیرگان

محله امیرگان استانبول که در نزدیکی تنگه بسفر قرار گرفته، مشهور به گل های لاله ای است که در بهار می رویند. این محله در ماه آپریل انباشته از گل های لاله می شود و قسمتی از جشنواره گل استانبول را شکل می دهد. به همین علت اگر از جاذبه های تنگه بسفر خسته شدید، می توانید سری به این محله بزنید و حسابی از زیبایی آن لذت ببرید.

محله اورتاکوی

محله اورتاکوی

محله اورتاکوی استانبول به علت وجود جاذبه های تاریخی فرهنگی بسیار معروفیت دارد. در این محله می توانید یک مسجد بسیار بزرگ و تاریخی و چندین و چند کلیسای مختلف را کنار هم ببینید. تفاوت فرهنگی در این محله موج می زند اما با این حال مردم با آرامش کامل کنار هم زندگی می نمایند. واقعا احترامی که مردم این محله به عقاید هم می گذارند، مثال زدنی است.

شب ها تا سحرگاه زندگی در این محله جریان دارد. اگر جزء کسانی هستید که ترجیح می دهید 24 ساعته از سفر خود لذت ببرید، می توانید زندگی شبانه اورتاکوی را تجربه کنید. بعلاوه غذا های خیابانی اورتاکوی بسیار معروف هستند و می توانید با هزینه بسیار اندک، طعم غذاهای سنتی ترکیه را زیر زبان خود بچشید.

محله ببک

محله ببک

یکی دیگر از محله های اطراف تنگه بسفر ، ببک نام دارد. اگر اهل خرید و رستوران گردی هستید، می توانید به این محله زیبا سری بزنید. بوتیک های این محله بسیار مشهور هستند و پس از یک خرید طولانی می توانید در رستوران های معروف آن حسابی دلی از عزا در بیاورید. ضمناً ببک پارکی بسیار مشهور دارد که باعث زیبایی دو چندان منطقه شده.

آشنایی با جاذبه های اطراف تنگه بسفر

دیدنی های تنگه بسفر تنها محدود به کشتی سواری و رستوران گردی نمی شود. بلکه شما می توانید پای پیاده به جاذبه های اطراف بروید و حسابی از آن لذت ببرید. البته بیشتر مسافران از تاکسی و سایر وسایل نقلیه برای بازدید از مکان های دیدنی استانبول استفاده می نمایند. این در حالی است که با پیاده روی هم می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و هم از دیدن جاذبه های دیدنی مختلف لذت ببرید. تراکم جاذبه های دیدنی استانبول در کوچه و خیابان آنقدر زیاد است که باید به آرامی آنها را دیدن کرد. ضمناً پیاده روی باعث می شود در اثر خوردن غذاهای خوشمزه ترکیه ای، دچار اضافه وزن نشوید!

موزه صاقب صابانچی

موزه صاقب صابانچی

این موزه را به جرات می توان یکی از برترین موزه های کل استانبول دانست. آثار نقاشی اصیل، متعلق به قرن نوزدهم در این موزه همچون الماس می درخشند. آثاری که به اوایل دوره تشکیل جمهوری ترکیه باز می گردند. بعلاوه برخی از آثار درون این نمایشگاه متعلق به دوره امپراطوری عثمانی هستند.

جالب است بدانید نام این موزه از خانواده صابانچی گرفته شده و هنوز هم وسایل آنتیک این خانواده برای عموم در معرض نمایش قرار گرفته شده اند.

قلعه جادویی

قلعه یوروس

قلعه جادویی لقبی است که به قلعه انادولو جنونس داده اند. این قلعه زیبا در فاصله دوری از تنگه بسفر قرار گرفته اما با این حال دیدن آن خالی از لطف نیست. قلعه جادویی که به آن قلعه یوروس هم گفته می شود، چشم انداز ای زیبا به دریای سیاه بخشیده. در آن دوران قلعه ها را در انتهای جهتهای صعب العبور می ساختند تا دسترسی به آن برای دشمنان سخت باشد.

به همین علت است که برای بازدید از قلعه جادویی باید یک پیاده روی سخت دارای شیب های تند را به جان خریداری کنید. علاوه بر انادولو جنونس، قلعه راملی نیز در طرف دیگر تنگه بسفر به چشم می خورد. ساخت هر دو این قلعه ها به قرن چهاردهم باز می شود. همه روزه به جز چهارشنبه ها می توانید از این قلعه زیبا بازدید فرمایید. البته نباید فراموش کنید که جهت رسیدن به این قلعه بسیار سخت است و حتما باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید. بعلاوه این جهت برای بچه ها اصلا مناسب نیست.

کاخ های مختلف دوره عثمانی

کاخ دلمه باغچه

تنها کافیست که یک بار با کشتی از میانه تنگه بسفر عبور کنید. آنقدر در اطراف خود کاخ های زیبا خواهید دید که مست و مدهوش می شوید. آنقدر که می خواهید تمامی آنها را از نزدیک ببینید. در دوران عثمانی، سران کشور کوشش می کردند تا با ساخت قلعه های بزرگ و مجلل، اقتدار و قدرت خود را به رخ دشمنان بکشند.

کاخ های بزرگ و زیبایی من جمله کاخ دلمه باغچه، کاخ ببلربی، کاخ کوچوکسو و کاخ های دیگر نتیجه همین تجمل گرایی و نمایش قدرت امپراطوری عثمانی به حساب می آیند. اگر به استانبول سفر کردید، به هیچ وجه لذت دیدن این کاخ های زیبا را از دست ندهید. مخصوصا کاخ دلمه باغچه که در دل خود دو موزه زیبا نیز برگزار می نماید.

به چه مکان های دیگری در استانبول باید سر بزنیم؟

برج دختر

برج دختر یا برج میدن نام برجی زیبا است که در میان یک جزیره کوچک واقع شده است. جزیره ای که افسانه های زیادی در خصوص آن گفته می شود. اما از داستان و افسانه که بگذریم، برجی زیبا و قدیمی در دل یک جزیره کوچک واقع شده است که گردشگران زیادی را هر ساله جذب خود می نماید. نمای غروب آفتاب در کنار این برج بسیار زیبا و دیدنی است. بعلاوه شما می توانید چند غذای خوشمزه را داخل رستوران برج میل کنید در حالی که انگار استانبول زیر پای شما قرار گرفته.

بازدید از برج گالاتا نیز خالی از لطف نیست. این برج به دوران مسیحیت باز می شود و هنوز هم پا بر جا داخل استانبول به جای مانده. حتما از کلیسا های مختلف و بعلاوه آب انبار دوره بیزانس بازدید فرمایید. سفر به استانبول پیچیده تر از خرید کردن است!

چه فصلی را برای بازدید از تنگه بسفر انتخاب کنیم؟

قطعا شکی نیست که برای استفاده از کروز دریایی باید فصل تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. معمولا سرگرمیات آبی در فصل تابستان معنا پیدا می نمایند. اما این بستگی به شما دارد. گاهی برخی از افراد فصل های سرد را برای سفر ترجیح می دهند. اگر گرمایی هستید، باید بدانید که در فصل تابستان هوای اطراف تنگه بسفر بسیار گرم و شرجی خواهد بود. بعلاوه باید مراقب سوختگی پوست خود باشید، زیرا آفتاب کاملا به صورت مستقیم می تابد.

اما اگر بخواهید کمی زیرکانه عمل کنید، فصل پاییز برای سفر به استانبول عالی خواهد بود. در این فصل هنوز سرمای زمستان وارد شهر نشده و در عین حال هوا بسیار مطبوع و عالی است. ضمناً تابستان گران ترین فصل برای سفر خواهد بود و بعلاوه برای استفاده از هرگونه خدمات و سرگرمیی، باید صف های طولانی را منتظر بمانید. اما در فصل پاییز خبری از قیمت های گران اقامت، بلیت هواپیما و یا حتی تور های کروز نیست. بعلاوه می توانید با آرامش بیشتری از خدمات و سرگرمیات مختلف شهر استفاده نمایید.

اقامت در استانبول با چشم انداز تنگه بسفر

هتل چهار فصل

قطعا می توان انتظار داشت که در اطراف تنگه بسفر هتل های لوکس و گران قیمتی وجود داشته باشند. هتل هایی مخصوص مسافرانی که ترجیح می دهند از پنجره محل اقامت خود چشم انداز تنگه بسفر را ببینند. این هتل ها بسیار گران قیمت هستند. البته هتل هایی که در منطقه آسیایی قرار دارند، عموما مقرون به صرفه قیمت تر هستند. اما باز هم در مقایسه با سایر هتل های بخش آسیایی، قیمت چند برابری دارند.

به هر صورت اگر قصد اقامت در هتل هایی را دارید که در عین حال بتوانید از چشم انداز تنگه بسفر لذت ببرید، می توانید به هتل هایی همچون کمپینسکی قصر چراغان، بوتیک هاوس بسفروس، تاپ آجیلا و استانبول ادیشن مراجعه فرمایید. این هتل ها خدماتی لوکس و با قیمت نجومی ارائه می دهند!

خب وبلاگ ساعت فانتزی ی عزیز، نظر شما در خصوص دو قطبی بودن استانبول چیست؟ به نظر شما چطور می شود که چنین تفاوت فرهنگی را در یک شهر کنار هم داشت؟ شما برای اقامت و سرگرمی کدام بخش استانبول را انتخاب می کنید؟ بخش اروپایی یا بخش آسیایی؟ علت شما برای انتخاب تان چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. نباید فراموش کنید که ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "تنگه بسفر ، تلاقی بین دو قاره در استانبول ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه بسفر ، تلاقی بین دو قاره در استانبول ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید