سردر تاریخی از خیابان فرهنگ حذف شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، می گوید فقط آجرهای جداره سردر تاریخی اهمیت دارند، پس آن ها را از بدنه جدا می کنیم و آجرهای داخلی سردر که نازک هستند را همراه با خاک بدنه دور می ریزیم.

سردر تاریخی از خیابان فرهنگ حذف شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، این ها صحبت یکی از کارگران شهرداری منطقه 11 است که می گوید با همکارش آخرین لایه های ستون سردر تاریخی 80 ساله خانه بحرینی در کوچه رضوانی، خیابان فرهنگ را از بدنه جدا می نمایند تا به انبار شهرداری منطقه ببرند.

این اقدام به دنبال اعتراض اهالی کوچه رضوانی از وجود این سردر و نامه رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به آبادیان شهردار منطقه 11 تهران در دست انجام است.

خسروآبادی اواسط شهریور ماه سال جاری در نامه ای به شهردار منطقه 11 درخواست نموده که با توجه به ارزش تاریخی و آرایه های ارزشمند آجری به کار رفته در سر تاریخی و همچنین شرایط موجود آن که در معرض آسیب و تخریب بوده و احتمال خطر آفرینی و آسیب رسانی به عابران را نیز خواهد داشت، همه قطعات آجری سردر، تحت نظارت این اداره کل مستندسازی، کدگذاری، پیاده سازی و بسته بندی شده و در یکی از بناهای تاریخی بار دیگر بهره برداری و با فرم اولیه اجرا گردد.

خانه بحرینی باقی مانده از دوره پهلوی اول در منطقه 11 تهران، بیش از 10 سال پیش تخریب می گردد و فقط سردر تاریخی آن باقی می ماند، پس از آن و در طول این سال ها از یک سو معتادان کوشش می نمایند تا با تیشه، آجرهای تاریخی بنا را جدا نموده و بفروشند.

از سوی دیگر به دلیل کمبود فضا برای پارک ماشین در کوچه، ماشین ها به طور دائم با این سازه تاریخی که بدون هیچ حفاظی در بخش جنوبی کوچه قرار داشت، برخورد می نمایند، یا بسیاری از اوقات محل قرار دریافت سوله زباله و زباله های خانه های اطراف می گردد؛ که همه این موارد باعث می گردد همسایگان در نامه های اعتراضی به میراث فرهنگی استان تهران درخواست حذف این سردر تاریخی را از این کوچه داشته باشند و این روزها انتها آخرین اقدامات برای حذف آن از کوچه رضوانی در خیابان فرهنگ در حال اجرا است.

علاوه بر کارتن های خالی قرار گرفته در کنار باقی مانده های سردر، یک کارتن نیز باز شده و روی زمین پهن نموده اند که تعدادی عدد همراه با شکل کلی سردر روی آن کشیده اند، به نظر می رسد این تکه مقوا سند سرهم کردن و بازسازی عین به عین این سردر تاریخی است، که کارگران حالا براساس آن آجرها را از ستون جدا می نمایند.

کارگرها می گویند به ما گفته اند فعلا هرچه درمی آوریم را در یکی از انبارهای شهرداری دپو کنیم، اما هنوز تعیین نیست قرار است آنها کجا سرِهم گردد، شاید تا چند ماه آینده مکان جدیدی برایشان تعیین گردد.

نصرالله آبادیان، شهردار منطقه 11 تهران در این زمینه اعلام می نماید: سردر تاریخی 80 ساله باقی مانده از طهران قدیم در یکی از محله های عهد ناصری، با پیگیری شهرداری منطقه 11 تهران از تخریب نجات یافت و به باغ در حال احداث سلام ایرانیان در خیابان اسکندری جنوبی منتقل می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سردر تاریخی از خیابان فرهنگ حذف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردر تاریخی از خیابان فرهنگ حذف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید