40 علامت خطرناک بیماری که به محض مشاهده باید با پزشک در میان بگذارید

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، هیچ کس علاقه ای به مراجعه بی علت به پزشک ندارد، خصوصا در شرایط پر خطر ناشی از همه گیری کرونا، اما گاهی اوقات به سختی می توان تشخیص داد که مسئله ای که با آن دست و پنجه نرم می کنید صرفا یک مشکل جزئی است یا اینکه با یک بیماری جدی و خطرناک سر و کار دارید. از طرفی پزشکان هم همواره تاکید می نمایند که پیشگیری بهتر از درمان است.

40 علامت خطرناک بیماری که به محض مشاهده باید با پزشک در میان بگذارید

بنابراین در صورتی که در خصوص علت بیماری خود دچار شک و تردید هستید یا اینکه نمی دانید که علت بروز علائم شما چیست، حتما باید برای معاینه به یک پزشک مراجعه کنید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ ساعت فانتزی مگ برای راحتی حال شما و تشخیص به هنگام علائم خطرساز، فهرستی از علائم بالقوه جدی بعضی از بیماری های خطرناک تهیه شده که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید سریعا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید. با ما همراه باشید.

1. مشاهده فلوتر یا لکه های شناور چشمی

مشاهده لکه های شناور چشمی یا نقاط کوچکی روی سطح چشم معولا نشانه مشکل بزرگی نیست اما در بعضی موارد همین لکه های شناور می توانند نشانه وجود مسائل شدید مرتبط با بینایی باشند؛ مانند جدا شدن شبکیه، پارگی شبکیه یا التهاب چشم. پارگی و جداشدگی شبکیه، اگر به موقع تشخیص داده نگردد و درمان نگردد، اغلب در عرض 24 تا 48 ساعت، می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی گردد. بنابراین در صورت مشاهده ناگهانی این نشانه، مراجعه به یک چشم پزشک می تواند از بروز این عوارض جدی پیشگیری کند.

2. تب بالایی که قطع نمی گردد

عایشه چیما، پزشک متخصص مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی بالتیمور می گوید: تب دائمی و بالا می تواند به علت بیماری ها مختلفی رخ دهد، اما علت اینکه بهتر است در صورت بروز این مشکل با پزشک خود تماس بگیرید این است که احتمال وجود بیماری های جدی مانند عفونت باکتریایی و ذات الریه را رد کنید.

اگر بعد از مصرف داروهای معمول کاهنده تب مثل استامینوفن تب شما کاهش نیافت و به خصوص اگر علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، سرفه یا سردرد را همزمان با تب تجربه کردید، خیلی فوری با پزشک خود تماس بگیرید.

3. درد ناگهانی و غیر قابل شرح چشم

درد ناگهانی و بدون علت چشم ممکن است علامت التهاب ملتحمه باشد که یک بیماری مسری است و احتیاج به دارو دارد. یا ممکن است نشانه نوعی عفونت جدی تری باشد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

4. تنگی نفس دارید اما نمی دانید چرا

طبیعی است وقتی در باشگاه سخت تمرین می کنید کمی نفس کم بیاورید. بنابراین نگران نباشید و اگر در حال بیرون آمدن از روی تردمیل هستید و دچار تنگی نفس شده اید، احتیاجی نیست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. اما اگر از هیچ نوع فعالیت جسمانی خاصی قبلش انجام نداده اید و ناگهان دچار تنگی نفس شده اید، این مسأله می تواند نشانه وجود مسائل قلبی باشد.

5. تار شدن ناگهانی دید

به طور کلی، از دست دادن ناگهانی بینایی در بیمارانی با بیماریهای مزمن شدیدتر، مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا می تواند نتیجه بدتر شدن شرایط سیستمیک بدنشان در طول زمان باشد. اما اگر از نظر سلامتی سالم هستید، تار شدن ناگهانی دید می تواند نشانه تغییر نمره چشم شما باشد یا اینکه در حال مبتلا شدن به بعضی بیماری های جدی تر مانند دیابت یا مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) هستید.

6. درد ناگهانی شدید در ناحیه شانه

این مساله می تواند نشانه حمله قلبی باشد. دکتر هیث در این رابطه می گوید: من همواره به مردم توصیه می کنم که علائم جسمانی خود را جدی بگیرند، به ویژه هنگامی که این علائم به طور ناگهانی ظاهر می شوند یا وقتی که آن ها به سرعت تشدید می شوند.

7. بعد از استفاده از لنز چشمان شما قرمز، اشک آلود و دردناک می گردد

استفاده از لنز تماسی خطر ابتلا به عفونت را تا حد زیادی افزایش می دهد، به خصوص اگر شما 100 درصد در خصوص نظافت لنزهای خود مطمئن نیستید یا آن ها را در زمان مشخص تعویض نکرده اید. پس اگر با این علائم روبرو شدید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. زیرا هر گونه تاخیر در مراجعه به پزشک حتی در خصوص علائم جزئی می تواند عواقب جبران ناپذیر خطرناکی برای شما در پی داشته باشد.

8. احساس فشار در قفسه سینه

این مسأله می تواند نشانه حمله قلبی، گرفتگی آئورت، آمبولی ریه، آریتمی و حتی ذات الریه باشد. در صورت مشاهده این علائم حتما به صورت اورژانسی به پزشک یا مراکز درمانی مراجعی کنید تا شرایط شما از لحاظ وجود عوامل خطرساز آنالیز گردد.

9. دو بینی یا دوگانگی دید

تجربه کردن دو بینی یا دوگانگی دید در بعضی از اوقات، مانند زمانی که یک روز کاری شلوغ و پر کار را پشت سر گذاشته اید، طبیعی است. اما داشتن دوگانگی دید که هیچ علت خاصی ندارد، با گذشت زمان از بین نمی رود و فقط وقتی از بین می رود که یک چشم خود را بندید، به این معنی است که باید حتما به وسیله پزشک معاینه شوید. این مسأله می تواند نشانه فشار خون بالا، سکته مغزی یا بعضی از علل زمینه ای باشد.

10. تنگی قفسه سینه

این علامت دیگری است که می تواند نشان دهنده حمله قلبی، گرفتگی آئورت، آمبولی ریه یا آریتمی باشد. در صورت تجربه کردن این نشانه فورا با پزشک خود تماس بگیرید و در خصوص علائم خود صحبت کنید.

11. احساس ضعف در یک طرف بدن

این مسأله ممکن است نشان دهنده سکته مغزی باشد. در صورت مشاهده احساس ضعف در یک طرف بدن، باید سریع به پزشک خود مراجعه کنید.

12. درد قفسه سینه

درد قفسه سینه یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. در حالی که این احتمال هم وجود دارد که شما با مسأله ای مانند رفلاکس سر و کار داشته باشید، اما درد قفسه سینه واقعاً چیزی نیست که در خصوص آن تعلل کنید. (یک نکته: درد قفسه ی سینه، فشار و تنگی سینه همه شبیه هم به نظر می رسند اما به لحاظ تجربه حسی متفاوتی هستند. بنابراین اگر ناحیه قفسه سینه درد می نماید و تنفس شما با فشار صورت می گیرد، بهتر است، به پزشک خود مراجعه کنید.)

13. درد قفسه سینه به همراه سرگیجه

سرگیجه می تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد، اما سرگیجه همراه با درد قفسه سینه معمولاً نشانه ی وجود یک مشکل قلبی جدی است.

14. درد پایی که شب ها بدتر می گردد

این مسأله می تواند نشانه شکستگی پوسته استخوان در اثر فشار باشد (که در صورت پیاده روی و تحرک بدتر می گردد) علاوه بر این این نوع درد پا می تواند نشانه ای از لخته شدن خون باشد.

15. گلو دردی که از قفسه سینه آغاز می گردد

وقتی گلو درد دارید، طبیعتاً فرض می کنید که فقط گلویتان مسئله ای دارد. اما اگر درد از قفسه سینه آغاز شده و به سمت گلو حرکت کند، این مسأله می تواند نشانه یک وجود یک مشکل قلبی باشد.

16. تنفس شما بدون هیچ علتی سریع شده است

این یک نشانه مهم و جدی است. اگرچه ممکن است که این مشکل به علت بیماری های زمینه ای مانند آسم باشد، اما بعلاوه می تواند ناشی از لخته شدن خون در ریه یا مسائل جدی قلبی باشد.

17. عرق کردن ناگهانی و بدون علت

این مساله می تواند نشانه وجود تب باشد اما اگر دمای بدن شما طبیعی است، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید چون این مسأله بعلاوه می تواند نشانه حمله قلبی، گرفتگی آئورت، آمبولی ریه یا آریتمی باشد.

18. گرفتگی ناگهانی گردن و سردرد

سفت شدن و گرفتگی گردن بدون سردرد معمولاً به علت اسپنام عضلانی است. اما سردرد و گرفتگی گردن همراه با حساسیت به نور می تواند نشان دهنده عفونت در اطراف مغز باشد.

19. تورم ران، مچ پا و خود پا

تورم در ناحیه پا و مچ پا که علت مشخصی ندارد می تواند نشانه نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد و حتی سرطان باشد.

20. دچار سوختگی شدن وعدم اطمینان از عمق وخامت سوختگی

تشخیص اینکه سوختگی چقدر جدی است بسیار مشکل است. در واقع وقتی بسیار عمیق باشد، می تواند نسبتاً خوش خیم به نظر برسد. در صورت بروز سوختگی با پزشک خود تماس بگیرید و از مشاوره بگیرید.

21. احساس می کنید که ضربان قلب شما دچار نوسان است و گاهی نبض ندارید

این مسأله به هیچ وجه طبیعی نیست. اگرچه ممکن است به علت علتی نسبتاً بی ضرر باشد، اما بعلاوه می تواند نشانه یک مشکل قلبی جدی باشد که فقط پزشک شما می تواند آن را تشخیص دهد.

22. کمردرد در سمت راست و پایین کمر

اگر اخیراً ماهیچه های شما دچار کوفتگی نشده یا تحت فشار قرار نگرفته، این مسأله می تواند نشانه آپاندیسیت باشد و این یک بیماری اورژانسی و خطرناک است.

23. فکر می کنید که به آنفولانزا مبتلا شده اید

پزشک شما در این حالت ممکن است بخواهد دارویی مانند تامیفلو را به صورت تلفنی برای شما تجویز کند (برای جلوگیری از مراجعه حضوری شما و مبتلا کردن سایر بیماران) یا اینکه ممکن است بخواهد شما را در اسرع وقت ویزیت کند. اگر شما یک بیماری زمینه ای مانند دیابت دارید یا دچار نقص سیستم ایمنی هستید، آنفولانزا می تواند برای شما یک مشکل بسیار جدی باشد. بنابراین، آن را از قلم نیندازید.

24. بیشتر از یک روز است که دچار حالت تهوع و استفراغ هستید

در حالی که این امر می تواند در خصوص بعضی بیماری های ناشی از مسمومیت غذایی و یا علل ویروسی اتفاق بیفتد، پزشک شما حتما باید از آن آگاه گردد و مطمئن گردد که مشکل جدی یا حادی وجود ندارد. کم آبی بدن و تغییر در سطح الکترولیت ها یک مشکل جدی و مهم است، بنابراین آماده باشید تا در خصوص عادات و رنگ ادرار خود هم با پزشک صحبت کنید.

25. بیشتر از یک روز است که به اسهال مبتلا شده اید

این مسأله می تواند حتی بدتر از استفراغ باشد. چون اسهال می تواند سطح پتاسیم بدن شما را بسیار پایین بیاورد و منجر به عوارض جدی دیگری گردد.

26. شما به مدت شش ساعت یا بیشتر است که ادرار نکرده اید

این مسأله می تواند نشانه کم آبی بدن یا حتی نارسایی کلیوی باشد. اگر می توانید، آب بیشتری بنوشید و ببینید که مشکل تان حل می گردد یا نه. اگر هنوز هم مشکل داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

27. ضربان قلب شما بدون علت مشخصی در حال افزایش است

طیف گسترده ای از احتمالات در خصوص این مسأله وجود دارد. این مورد می تواند یک اخطار باشد که شما با اضطراب سر و کار دارید، یا می تواند نشانه ای از ناهنجاری ریتم قلب باشد و این چیزی نیست که در خصوص آن تعللی بکنید.

28. قورت دادن هر چیزی حتی آب دهان برای شما واقعاً دردآور است

اگر بلعیدن برای شما واقعا دردآور است، مانند مشکل در بلعیدن آب دهان باید با پزشک خود تماس بگیرید چون این یک علامت هشداردهنده جدی است.

29. سرماخوردگی شما به حدی شدید شده است که برای نفس کشیدن مشکل دارید

این مسأله می تواند نشانه ابتلا به ذات الریه باشد. در این مورد شما اصلا نباید منتظر بمانید و با مشاهده هرگونه مشکل در تنفس خود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

30. ادرار دردناک

این مسأله می تواند نشانه وجود عفونت ادراری باشد. بسیاری از اوقات بیماران سعی می نمایند بیشتر آب بنوشند و منتظر بمانند تا مشکل شان برطرف گردد، اما اگر به طور مداوم موقع ادرار کردن درد دارید، حتماً پزشک خود را آگاه کنید.

31. درد شدید شکمی

عوامل متعددی وجود دارد که می توانند باعث بروز این مسأله شوند، از آپاندیسیت گرفته تا انسداد روده. سنگ کیسه صفرا، فتق و دیورتیکولیت هم می توانند باعث این امر شوند. اگر درد شکمی شما شدید است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

32. تغییرات خلقی عجیب یا شدید

طیف وسیعی از عوامل می تواند علت بروز این مسأله باشند، از جمله دیابت تشخیص داده نشده، اختلالات سلامت روان یا حتی سکته مغزی. در صورت مشاهده چنین تغییراتی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

33. سردرد رعدآسا

سردرد رعدآسا معمولاً نشانه خونریزی در مغز است. در این مورد شما نباید از مسکن های متداول یا سایر داروهای دیگر بهره ببرید و ببینید که آیا اثر می نمایند یا نه. در صورت تجربه کردن سردرد رعدآسا بهتر است سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

34. غش کردن یا از حال رفتن

بعضی از افراد ممکن است این مورد را به نام یکی از مواردی که به طور تصادفی اتفاق می افتد نادیده بگیرند، اما در صورت بیهوش شدن شما واقعاً نباید چنین کاری بکنید. غش کردن می تواند نشانه ای از وجود قند خون پایین، فشار خون پایین، کم آبی بدن، یک مشکل قلبی یا تشنج باشد. در این مورد هم شما باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

35. یک چشم شما خوب نمی بیند

بعضی از انواع میگرن می توانند باعث این امر شوند، اما اگر قبلاً به واسطه میگرن این مسأله را تجربه نکرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید چون این مسأله می تواند نشانه سکته مغزی یا انسداد یکی از رگ های خونی در گردن شما باشد. این مورد را نباید ساده نگریست.

36. ادرار خونین

این مسأله می تواند نشانه عفونت مجاری ادراری یا مسائل کلیوی باشد.

37. خس خس کردن سینه

خس خس کردن سینه طبیعی نیست، حتی اگر به یک بیماری زمینه ای مانند آسم مبتلا باشید. این مسأله می تواند نشانه واکنش آلرژیک باشد. یا اگر آسم دارید، این مسأله نشانه ی عدم درمان صحیح آن است. در هر صورت، شما باید در صورت مشاهده این علامت به پزشک مراجعه کنید.

38. زرد شدن پوست

این مسأله می تواند به علت سنگ کیسه صفرا یا هپاتیت باشد. فقط ننشینید و منتظر بمانید تا ببینید شرایط بهتر می گردد یا خیر. زرد شدن پوست اصلا نشانه خوبی نیست.

39. دردناک و متورم شدن پا

این مسأله می تواند نشانه ای از لخته شدن خون یا سلولیت باشد، یک عفونت باکتریایی شایع و جدی پوستی. در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

40. وجود خون در استفراغ

این مورد قطعاً طبیعی نیست. شما باید مطمئن شوید که هیچ نوع خونریزی داخلی یا زخم معده ندارید، پس در صورت مشاهده این علامت فورا به پزشک مراجعه کنید.

نکته پایانی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، این علائم می توانند نشانه وجود بعضی از بیماری های خطرناک باشند که برای زندگی و سلامت انسان تهدیدی جدی به تعداد می فرایند. پس برای حفظ سلامت خودتان هم که شده در صورت مشاهده هر کدام از آن ها قبل از انجام هر گونه خود درمانی یا تعلل برای برطرف خود به خودی علائم، سریعا به یک پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید تا علت بروز علائم شما به وسیله یک پزشک آنالیز گردد و در صورت احتیاج اقدامات درمانی لازم در خصوص شما انجام گیرد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ساعت فانتزی مگ را بخوانید.

منبع: Mens Health

منبع: دیجیکالا مگ

به "40 علامت خطرناک بیماری که به محض مشاهده باید با پزشک در میان بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 علامت خطرناک بیماری که به محض مشاهده باید با پزشک در میان بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید