35 هزار کیلومتر از مناطق کشور درگیر پدیده گرد و غبار است

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، مشهد - خبرنگاران - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: 35 هزار کیلومتر از مناطق مختلف کشور درگیر پدیده گرد و غبار است.

35 هزار کیلومتر از مناطق کشور درگیر پدیده گرد و غبار است

علیرضا شهیدی عصر چهارشنبه در مراسم گشایش موزه پارک علوم زمین در مشهد اضافه کرد: در این راستا طرح هایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان خوزستان اجرا شده و در سال آینده نیز اقدامات لازم برای واکاوی علل بروز این پدیده در استان سیستان و بلوچستان نیز انجام می گردد.

وی در ارتباط با پدیده فرونشست زمین نیز گفت: 300 دشت در 17 استان کشور با پدیده فرونشست روبرو شده اند و این مخاطره بر اثر برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی بوجود آمده است.

وی گفت: هم اکنون عملیات آزادسازی پهنای اکتشافی در 2 هزار و 500 کیلومتر از مناطق امیدبخش معدنی در کشور در حال اجرا است و این سازمان تجهیزاتی از جمله بالگرد برای عملیات اکتشافی به کار گرفته است.

شهیدی اضافه کرد: این سازمان پروژه های جدید دیگری از جمله در زمینه زمین شناسی دریایی دارد که امید بسیار به موفقیت در این پروژه است.

زمین شناسی دریایی یا اقیانوس نگاری زمین شناختی مطالعه تاریخ و ساختار بستر اقیانوس هاست که به آنالیز ژئوفیزیک، زمین شیمی، رسوب شناسی و دیرینه شناسی بستر دریا و نواحی ساحلی می پردازد.

* فقر اکتشافات مانع بهره برداری مناسب از معادن شده است

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: فقر عملیات اکتشافی در حوزه ذخایر معدنی مانع از بهره برداری مناسب از معادن شده است.

علیرضا رزم حسینی اضافه کرد: فرصت های بسیار برای ایجاد ارزش اضافه کرده در حوزه اکتشافات معدنی وجود دارد اما تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت برای بهره برداری مناسب استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود حدود 800 معدن و صنایع معدنی مرتبط بویژه فولاد در خراسان رضوی گفت: دستگاه های اجرایی در حوزه معدن و صنایع معدنی موظف شده اند مسئولیت های اجتماعی خود را نیز انجام دهند تا همه مردم بتوانند از معادن و صنایع معدنی بهره مند شوند.

وی گفت: صرف اینکه عملیات استخراج ذخایر معدنی صورت گیرد، کافی نیست و باید در کنار آن به حفظ مسائل زیست محیطی و همچنین توانمند سازی ساکنین پیرامون منطقه معدنی توجه گردد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: توجه به مسائل مربوط به سلامت جامعه در حوزه معدن و عوامل وابسته به آن از اقدامات ارزشمندی است که می تواند به برطرف مسائل مردمی که پیرامون معادن زندگی می نمایند، بیانجامد.

وی با اشاره به ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: در این حوزه نیز نتوانسته ایم سیاست های مناسبی اتخاذ و در جامعه پیاده کنیم که از جمله غفلت ها در این حوزه ساخت موزه هایی مانند موزه علوم زمین است.

وی گفت: با اتکا به منابع دولتی قادر به توسعه موزه ها در کشور نخواهیم بود لذا باید بخش خصوصی در حوزه ساخت موزه و نگهداری از میراث گرانبهای گذشتگان و همچنین حفظ منابع ارزشمند فرهنگی وارد عمل گردد.

7489/ 8005 / 6053

منبع: ایرنا

به "35 هزار کیلومتر از مناطق کشور درگیر پدیده گرد و غبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "35 هزار کیلومتر از مناطق کشور درگیر پدیده گرد و غبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید