18 حقیقت جالب در خصوص هواپیما و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، هواپیما و مسافرت هوایی امروزه بیش از پیش جای خود را در زندگی ما باز نموده است و بدون آن سفر به بسیاری مکان ها امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از افراد وقتی می خواهند برای سفری برنامه ریزی نمایند قبل از هرچیز در خصوص بلیت هواپیما تحقیق می نمایند. خیلی از ما بارها با هواپیما سفر نموده ایم و به این نوع سفر عادت نموده ایم. اما با این حال، حتی کسانی که دائما از هواپیما برای مسافرت استفاده می نمایند نیز از بسیاری حقایق جالب هواپیمایی بی خبرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی 18 حقیقت جالب در خصوص هواپیما و مسافرت هوایی بپردازیم. بیشتر مسافران از این حقایق جالب اطلاعی ندارند و دانستنشان می تواند بسیار جالب و آموزنده باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا این موارد آشنا شویم.

18 حقیقت جالب در خصوص هواپیما و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!
  • سال 2017 به عنوان امن ترین سال برای سفرهوایی لقب گرفت و امروزه این نوع سفر به بخشی جدایی ناپذیر از سفرهای ما تبدیل شده است. با این حال هنوز هم افرادی هستند که از پرواز و سفر با هواپیما می ترسند. طبق آمار 20% مردم هنوز هم از پرواز با هواپیما می ترسند.
  • تمام خلبان های پرواز بین المللی باید به زبان انگلیسی صحبت نمایند و انگلیسی، زبان رسمی در صنعت هواپیمایی به شمار می رود.
  • طولانی ترین باند فرود در فرودگاه کامبا بامبا (Qamba Bamba) واقع شده است که 5.5 کیلومتر طول دارد! در مطلب می توانید با فهرست کامل این فرودگاه ها آشنا شوید.
  • گاهی یک حرکت کوچک می تواند تاثیرات بزرگی به همراه داشته باشد. روایت مشهوری در صنعت هواپیمایی و همین طور کسب و کار وجود دارد مبنی بر اینکه هواپیمایی امریکن ایرلاین تنها با حذف یک زیتون از سالادهای هواپیما توانست 40000 دلار در هزینه ها صرفه جویی کند!
  • یکی از حقایق جالب هواپیمایی این است که بیشتر خلبان های هواپیماهای مسافربری حقوق ماهانه دریافت نمی نمایند و بر اساس تعداد ساعات پرواز حقوق می گیرند!
  • در صورت بروز سانحه هوایی امن ترین بخش هواپیما، قسمت انتهایی و دم هواپیماست. قبلا در مطلب در این مورد مفصل صحبت نموده ایم.
  • بعضی فرودگاه ها از میزان یک کشور نیز بزرگ تر هستند! فرودگاه ملک فهد در عربستان سعودی از مساحت کل کشور بحرین بزرگ تر است! در مطلب می توانید با سایر این فرودگاه ها و اطلاعات آن ها آشنا شوید.
  • هواپیمای ایرباس ای 380 حدود 590 تن وزن دارد! با این حال این هواپیما می تواند با حدبیشتر سرعت 1029 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 16000 متری پرواز کند. جالب است بدانید که هر فرودگاهی قادر به پذیرش هواپیمای ایرباس ای 380 نیست! این هواپیما بزرگ ترین هواپیمای مسافربری به شمار می رود و تنها 20 باند فرود در دنیا وجود دارد که برای فرود ایرباس ای 380 مناسب است. هواپیمای ایرباس ای 380 در پروازهای معمول با سه کلاس پروازی می تواند 525 مسافر را جابجا کند و در پروازهایی که تماما اکونومی است حدود 853 مسافر را می تواند سوار کند.
  • به ازای هر مسافر که با هواپیمای ایرباس ای 380 سفر می نماید چهار لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می گردد. به عبارت دیگر، هواپیما هر کیلومتر حدود 22 لیتر سوخت در طول پرواز مصرف می نماید.
  • یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی در خصوص غذای هواپیماست. ایرلاین ها غذاهای مخصوصی برای خلبان ها آماده می نمایند تا مطمئن شوند دچار مسمومیت غذایی نمی شوند. بعضی ایرلاین ها حتی غذای جداگانه ای برای خلبان و یاری خلبان تهیه می نمایند تا اگر هرکدام بر اثر غذا دچار مسمومیت شد، فرد دیگر قادر به راهنمایی هواپیما باشد.
  • یک سوم پرزهای چشایی انسان در طول پرواز و در ارتفاع بی حس می گردد. به همین علت است که غذاها در هواپیما طعمی متفاوت می دهند و همه شاکی هستند که چرا طعم غذای هواپیما بد است!
  • جالب است بدانید که جیوه قادر است آلومینیوم را به محض تماس از بین ببرد. به همین علت اصلا عاقلانه نیست که همراه با خود جیوه به داخل هواپیما ببرید. البته اگر قصد این کار را هم داشته باشید مطمئنا جلوی شما را خواهند گرفت چون این کار ممنوع است. از آنجا که بخش زیادی از بدنه هواپیما و قطعات از آلومینیوم ساخته شده است ورود جیوه به داخل هواپیما ممنوع است.
  • در سال 1977، دو هواپیما با بیش از 600 سرنشین در باند فرود با یکدیگر برخورد کردند و حدود 500 مسافر کشته شد.
  • شرکت های هواپیماسازی تمام قطعات را خودشان نمی سازند! بله، این یکی از جالب ترین حقایق هواپیمایی است که شرکت های مشهور هواپیماسازی مثل بوئینگ و ایرباس، سفارش ساخت قطعات مختلف مثل جایگاه، موتور و بدنه هواپیما را به شرکت های تامین نماینده می دهند.

برای رزرو بلیط هواپیمای ایرلاین های مختلف مانند بلیط هواپیما معراج به وبسایت ما مراجعه کنید.

  • هواپیمای باربری آنتونوف AN-225 بزرگ ترین هواپیما در دنیا است.
  • ساخت هواپیمای مسافربری کنکورد نیز یکی از حقایق جالب هواپیمایی است. این هواپیمای مافوق صوت برای مقاصد مسافربری ساخته شدو با سرعتی فراتر از سرعت صوت می توانست پرواز کند. هواپیمای کنکورد که سریع ترین هواپیمای دنیا است به وسیله مهندس های فرانسوی و انگلیسی ساخته شد. این هواپیما پیروز ترین هواپیمای مسافربری مافوق صوت به شمار می رفت. در سال 1983 هواپیمای کنکورد جهت نیویورک تا لندن را در مدت زمان 2 ساعت و 56 دقیقه طی کرد. حدود 20 هواپیمای کنکورد ساخته شد و 14 تای آن ها وارد ناوگان مسافربری بریتیش ایرویز و ایرفرانس شدند. به دلایل مختلف، از جمله هزینه بالای عملیات پرواز و صدای بسیار بلند و شکستن دیوار صوتی، استفاده از هواپیمای مسافربری کنکورد ممنوع اعلام شد.
  • یکی دیگر از حقایق جالب هواپیمایی در خصوص سیستم اتوپایلوت (autopilot) یا سیستم خلبان اتوماتیک است. اگرچه اتوپایلوت می تواند در طول پروازو فرود مورد استفاده قرار بگیرد، اما تمام مراحل پرواز استفاده نمی گردد. اتوپایلوت بخش اعظم سفر را انجام می دهد، اما در مواقع بروز سانحه و مشکل، فرود و پرواز خلبان راهنمایی هواپیما را شخصا به عهده می گیرد. استفاده از اتوپایلوت باعث کاهش و بهینه سازی سوخت می گردد.
  • در بعضی موارد اورژانسی خلبان ممکن است مجبور گردد سوخت هواپیما را در هوا تخلیه کند. این کار در مواقع فرود اضطراری و برای کاهش وزن هواپیما انجام می گردد. البته نگران ریختن سوخت بر شهرها و روی آدم ها نباشید. چون سوختی که تخلیه می گردد در هوا تبخیر می گردد و به سطح زمین نمی رسد.

منبع: thefactfile.org

منبع: الی گشت

به "18 حقیقت جالب در خصوص هواپیما و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 حقیقت جالب در خصوص هواپیما و سفر هوایی که تا به امروز نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید