گیلان نیازمند کشت دوم برنج

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: کشت دوم برنج یکی از نیازهای گیلان است و باید در ترویج آن کوشش بیشتری گردد.

گیلان نیازمند کشت دوم برنج

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، علی درجانی گفت: استفاده از ظرفیت های تحقیقاتی - پژوهشی از جمله معرفی ارقام زودرس برنج و استفاده از روان آب ها جهت انجام شخم زمستانه راهکاری در راستای صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری از منابع آب است.

وی اضافه کرد: برنج به عنوان یک محصول استراتژیک در استان گیلان با کیفیت خوب در حال فراوری است.

درجانی ادامه داد: در حال حاضر یکی از اقدامات جهادکشاورزی به عنوان سیاست های بخش های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در انواع محصولات کشاورزی از جمله برنج، صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری در منابع پایه آب است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه ها و سیاست های سازمان جهاد کشاورزی به ویژه در محصول استراتژیک برنج پیگیری برای اصلاح، توسعه و ترویج ارقامی است که آب کمتری را مصرف نمایند و اینکه زودرس باشند تا زمین برای کشت دوم نیز آماده گردد، اضافه کرد: کوشش می کنیم حضور کارشناسان و مروجین جهادکشاورزی استان پر رنگ تر و چرخه ورود دانش به مزارع با سرعت بیشتری اتفاق افتد.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته با همت بخش تحقیقات بیش از 1200 تن بذر گواهی شده فراوری و در بین کشاورزان توزیع شد که این میزان در سال گذشته کمتر از 600 تن بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، اعلام کرد: بر اساس برنامه قرار است میزان فراوری بذر گواهی شده طی سال آینده به 3000 تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در مصوبه هیئت دولت، گیلان و مازندران به عنوان متولی فراوری برنج کشور معرفی شده اند، توضیح داد: باید با استفاده از روش های نوین به مزرعه شرایط ارتقاء کمی و کیفی فراوری محصول برنج افزایش یابد.

درجانی، یکی از سیاست ها در عرصه افزایش فراوریات شالیزاری را تجهیز و نوسازی اراضی عنوان و اظهار کرد: در استان گیلان 238 هزار هکتار شالیزاری وجود دارد که براساس طرح مطالعاتی، 180 هزار هکتار از این اراضی قابلیت تجهیز دارند.

وی اضافه کرد: 85 هزار هکتار از این اراضی تجهیز و نوسازی شده و 20 هزار هکتار دیگر با مصوبه سفر اخیر ریاست جمهوری به گیلان طی سال های 98-99 مورد تجهیز قرار خواهد گرفت که از این نظر استان گیلان در رتبه اول استان های شمالی است.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور می تواند موسسه ای برای تحقق نظام شالیزاری ایران باشد، توضیح داد: کشت دوم یکی از نیازهای استان در منطقه است و توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری از تعهدات جهاد کشاورزی است و باید در ترویج آن کوشش بیشتری گردد.

وی گفت: کشت دانه های روغنی نیز از 100 هکتار در سال های گذشته به 900 هکتار افزایش یافته است.

درجانی، از اختصاص 1500 میلیارد تومان اعتبار طی سفر اخیر ریاست جمهور به استان گیلان اطلاع داد و اضافه کرد: برای اولین بار 620 میلیارد تومان آن به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

وی استفاده از آب بندان ها و جلوگیری از هدر رفت آب را یکی از اهداف مهم سازمان اعلام کرد و گفت: در این راستا 50 پهنه از آب بندان ها در امسال بازسازی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرد: اگر استفاده از آب بندان های سنتی بهینه گردد بیش از 200 میلیون مترمکعب آب ذخیره می گردد که علاوه بر آبرسانی به اراضی کشاورزی می تواند در آبزی پروی، اکوتوریسم و پرورش ماکیان نیز اشتغالزایی کند.

وی توضیح داد: پیش بینی می گردد طی امسال از 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری استان بیش از یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک (بیش از 750 هزارتن برنج سفید) استحصال گردد.

وی یادآورشد: ارقام برنجی که در استان کشت می شوند از نوع کیفی و مطرح در کشور هستند.

درجانی گفت: سالانه 750 هزار تن برنج سفید با بهره گیری از شیوه های نوین و علمی در استان گیلان فراوری می گردد.

وی گفت: در حوزه های مختلف فراوریات کشاورزی که یکی از آن ها برنج است استان گیلان از لحاظ نوع محصولات فراوریی در کشور دارای صندلی اول تا سوم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان توضیح داد: بیش از هشت مؤسسه تحقیقات بین المللی، ملی و استانی در گیلان مستقر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گیلان نیازمند کشت دوم برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان نیازمند کشت دوم برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید