نقدها و نمرات فیلم نگران نباش عزیزم؛ وقتی بازار حواشی از خود فیلم داغ تر می گردد (جشنواره ونیز 2022)
به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، فیلم سینمایی نگران نباش عزیزم (Dont Worry Darling) ساخته اولیویا وایلد و با حضور چهره هایی چون فلورنس پیو و هری استایلز یک تریلر روانشناختی است که در بخش خارج از مسابقه جشنواره بین المللی ونیز 2022 به نمایش درآمده است.
اولیویا وایلد که پیش از فیلم سازی سال ها بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بوده اولین اثر بلند داستانی اش بوک اسمارت (Booksmart) را سال 2019 کارگردانی کرد. این اثر کمدی که در گیشه هم عملکرد موفقیت آمیزی داشت تحسین گسترده منتقدان را در پی داشت و به همین علت فیلم دوم وایلد که حالا در ونیز به نمایش درآمده از آثاری بود که بسیاری از مخاطبان منتظر تماشایش بودند.
فیلم داستان یک زوج جوان (آلیس و جک) را بازگو می نماید که دهه 1950 در یک شهر متعلق به شرکت ویکتوری در کالیفرنیای آمریکا زندگی می نمایند. شهری ظاهرا بی نقص که به وسیله یک شرکت مرموز ساخته شده و هزینه هایش هم به وسیله همان شرکت پرداخت می گردد. در حالی که آلیس به تدریج نسبت به ماهیت شغل شوهرش در شرکت و پروژه ظاهرا مخفی آن کنجکاو می گردد، شکاف هایی در زندگی آرمان شهری این زوج ایجاد می گردد. از سوی دیگر کنجکاوی های آلیس خود باعث ایجاد تنش هایی در جامعه شهری کوچکی می گردد که در آن زندگی می نمایند.
نگران نباش عزیزم سوای همه مسائل سینمایی اش از آثار پرحرف و حدیث و شایعه ساز هفته های اخیر بوده. موجی از شایعات درباره رابطه کارگردان زن فیلم و بازیگر مرد نقش اصلی که احتمالا به فیلم و روند کارگردانی اش آسیب زده سر زبان ها افتاده است و همین شایعات تا حدودی باعث شدند خیلی ها هنوز پیش از تماشا فیلم به آن نگاهی منفی داشته باشند. احتمالا به همین علت هم در برخی نقدها حتی با وجود نگاه نه چندان مثبت به فیلم، منتقدان اشاره نموده اند که اثر از شایعات بسیار منفی قبل از نمایش، بهتر بوده و تاثیرگذاری شایعات بر قضاوت مخاطب را نکوهش نموده اند.
منتقدان انگلیسی زبان برخلاف فیلم قبلی، این بار اثر نو اولیویا وایلد را چندان تحسین نکردند. نگاهی به نقدها نشان می دهد گرچه ایده و جسارت کارگردان در کنار نقش آفرینی های بازیگران بعضا مورد توجه قرار گفته اما از نظر بسیاری از منتقدان فیلم را نمی توان اثری کامل که از پس پردازش ایده هایش برآمده باشد در نظر گرفت. فیلمی که ایده های متفاوتی را درون خود گنجانده اما دقیقا نمی داند باید با آن ها چطور روبرو گردد و چگونه به پختگی برساندشان. همین رویکرد منتقدان در نقد فیلم وایلد، رضایت 46 درصدی آن ها (از مجموع 24 نقد) در وبسایت راتن تومیتوز و نمره متای 49 (از مجموع 21 نقد) در وبسایت متاکریتیک را رقم زده است. تقریبا اکثریت منتقدان فیلم سینمایی نگران نباش عزیزم را بسیار میانه ارزیابی نموده اند.
نقدهای فیلم نگران نباش عزیزم
تایم - استفانی زاکارک
امتیاز: 60 از 100
نگران نباش عزیزم، دومین فیلم اولیویا وایلد به عنوان کارگردان با بازی فلورنس پیو و هری استایلز- و حضور در بخش خارج از مسابقه هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز - قبلا به وسیله بسیاری از کسانی که فقط تریلر فیلم را دیده بودند یک فاجعه نامیده شده بود. بسیاری از کسانی که پیشاپیش با فیلم مخالف بودند، همان کسانی اند که شایعات را شنیده اند؛ و چه کسی نشنیده است؟ اینکه پیو سر صحنه چنان از وایلد ناامید شده، بویژه تحت تاثیر رابطه عاشقانه کارگردان با استایلز، که ظاهرا خودش باید خودش را کارگردانی می نموده. چنین چیزی ممکن است؟ هر چیزی امکان پذیر است.
اما این هم قابل قبول است که وایلد، کارگردانی که سال 2019 فیلم بسیار دوست داشتنی اگرچه کوچک بوک اسمارت را ارائه کرد، قادر باشد فیلمی زیبا و تا حد معقولی مجذوب کننده بسازد که جایی میان فاجعه و موفقیت قرار بگیرد. فیلم نگران نباش عزیزم، سوای اینکه درباره زندگی شخصی اولیویا وایلد یا جاه طلبی هایش چه موضعی داشته باشید، لیاقت قضاوت شدن براساس شایستگی های خودش را دارد و البته در واقع شایستگی هایی هم دارد.
ورایتی - اوون گلایبرمن
امتیاز: 50 از 100
نگران نباش عزیزم ساخته اولیویا وایلد اثری است که هفته های اخیر در محاصره شایعاتی خارج از دنیا فیلم قرار گرفته و آسیب دیده است؛ شایعاتی که هیچکدام شان را اینجا بازگو نخواهم کرد جز اینکه اشاره کنم وقتی بازیگر زن نقش اول یک فیلم به شکلی فعالانه برای تبلیغ اثر خودش بی میل است یعنی یک اختلاف و ناهماهنگی جدی در کار است. با این حال به شدت ناعادلانه است که اجازه دهیم این از کاه کوه ساختن براساس شایعات روی احساس مان نسبت به فیلم اثر بگذارد. اگر می خواهید در خصوص مسائل مربوط به فیلم نگران نباش عزیزم صحبت کنید نباید به جایی خارج از پرده سینما نظر بیفکنید.
وایلد که اولین فیلمش کمدی تیزهوشانه و سرزنده بوک اسمارت (این فیلم دومین اثر او است) بود، کارگردان مستعدی است که می داند چطور باید در اثر حال و هوا ایجاد کند. در فیلم نگران نباش عزیزم این کار را به حداکثر می رساند و مخاطب برای مدتی درگیر این حال و هوا می گردد (یا حداقل من درگیر شدم). با جاه طللبی، تصاویر رویایی گوارا و حضور هری استایلز در اولین نقش اصلی اش، فیلم نباید مسئله ای در پیداکردن مخاطب داشته باشد اما این اثر شما را به گردشی می برد که با گذر زمان کمتر و کمتر هیجان انگیز خواهد بود.
هالیوود ریپورتر - دیوید رونی
امتیاز: 50 از 100
یک تریلر روان شناختی با مفاهیم پیچیده که رضایت چندانی ایجاد نمی نماید؛ یک ارتقای جاه طلبانه برای وایلد در سطح مقیاس اثر نسبت به کمدی دوران بلوغ شخصیت محور بوک اسمارت. کارگردان جنبه های فیزیکی پروژه را با اطمینان مدیریت می نماید اما مایه شرمساری است که تمام کوشش ها صرف فیلم نامه ای شده که فاقد آن طراوت سحر انگیز فیلم قبلی است.
اسکرین دیلی - تیم گریرسون
امتیاز: 40 از 100
چیزی شوم میان اهالی ویکتوری در حال وقوع است؛ جامعه ای برنامه ریزی شده، خوب تر از آن که حقیقی به نظر برسد و فیلم نگران نباش عزیزم آنجا جریان دارد - تنها سوال این است: دقیقا چه چیزی؟ دومین فیلم بلند داستانی اولیویا وایلد به مخاطب جسارت حل معما را می دهد، اگرچه افشاگری های فیلم نسبتا ساده اند و نکته اصلی کاملا واضح است. این تریلر پرزرق وبرق که با ظرافت ساخته شده و با بازی تاثیرگذار فلورنس پیو به عنوان یک زن خانه دار ایده آل که متوجه حقیقتی هولناک می گردد، همراه است باعث مقایسه ای نامطلوب با مجموعه ای از فیلم های مختلف قدیمی می گردد و ته مایه اضطراب آور آن ها را بدون افزودن چیزی تازه کپی برداری می نماید.
منبع: دیجیکالا مگ