معرفی علف چشمه یا بولاغ اوتی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، کاهنده قند و آرام بخش، دفع کننده سموم از بدن و تصفیه کننده خون، خارج کننده سنگ کلیه و ضد اسکوربوت، ضد استسقاء و برطرف کننده اگزما، ضد کرم و تب بر، نیروزا، و اشتهاآور، ضد یرقان و ادرارآور، مسکن دردهای عصبی و مفید

معرفی علف چشمه یا بولاغ اوتی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Nasturtum officinale R. Br.، نام فرانسه Cresson de fontaine و نام انگلیسی آن Water cress می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بولاغ اوتی، بولاغ اودی، علف چشمه، تره تیزک آبی، حرف الماء، قرةالعین و جرجیر آبی نامیده شده است. در نواحی معتدله اروپا و آسیا و در ایران بیشتر در کناره های دریای خزر و استان های آذربایجان، بوشهر، فارس و البرز می روید.

تیره گیاه:

شب بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است علفی، چند ساله و آبزی که معمولاً در چشمه ها و نقاطی که آب به صورت کم و همواره در جریان است و در باتلاق ها می روید. ساقه های آن خوابیده، خزنده و گوشتدار می باشند که از تمام ساقه ها، ریشه های کوچک و سفید خارج می گردد. برگ های گیاه متناوب، گوشتدار و مرکب، گل های آن خوشه ای، کوچک و سفید رنگ و میوه اش به صورت خورجین و محتوی دو ردیف بذل قهوه ای رنگ و مدور می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدله اروپا و آسیا و در ایران بیشتر در کناره های دریای خزر و استان های آذربایجان، بوشهر، فارس و البرز می روید.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ساقه و برگ:

پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر، کلسیم، پروتئین، ارسنیک، ید، اسانس روغنی گلوکوزیدی گوگرددار به نام گلوکوناستورتین و ویتامین های E, D, C, A در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت های گیاه

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

کاهنده قند و آرام بخش، دفع کننده سموم از بدن و تصفیه کننده خون، خارج کننده سنگ کلیه و ضد اسکوربوت، ضد استسقاء و برطرف کننده اگزما، ضد کرم و تب بر، نیروزا، و اشتهاآور، ضد یرقان و ادرارآور، مسکن دردهای عصبی و مفید برای بیماری های مجاری ادراری، ضد برونشیت مزمن و خلط آور، بازکننده قاعدگی و ضد خارش های مهبلی، بازکننده انسدادها و جلوگیری کننده از ریزش مو می باشد. ضمناً برای بیماری های ریه، معده، کلیه، طحال و کبد، سل، گواتر، روماتیسم، نقرس، نفخ، فشارخون بالا و سیاه سرفه هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی علف چشمه یا بولاغ اوتی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی علف چشمه یا بولاغ اوتی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید