بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، احتمالا تکه گم شده پازل زندگی شما باشد. مصرف غذاهای پرچرب، خطر ابتلا به گرفتگی عروق، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. بنابراین، سعی کنید در روز، بیش از 3 قاشق غذاخوری چربی مصرف نکنید.

بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق بیماری های قلبی امروزه جزء شایع ترین بیماری ها بحساب می آیند. احتمالا سبک نادرست زندگی روزمره از قبیل کم تحرکی و رژیم های غذایی ناسالم در این رویداد نقش مهمی داشته باشند. آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب از جمله مهم ترین اطلاعاتی است که شما باید در زندگی بدانید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، احتمالا تکه گم شده پازل زندگی شما باشد. وقت آماده کردن غذاهای سالم ندارید، به رستوران ها و فست فود فروشی ها می روید، غذاهای پرچرب و غیر استاندارد می خورید و صرفا شکم سیر شده است ولی نیاز بدن به غذای سالم تامین نشده است.

ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

بدن شما به مواد مغذی و ویتامین های غذاهای سالم بیشتر نیاز دارد، تا غذاهای خوش نمک و چرب فست فود فروشی ها. شما اگر چند توصیه ساده در زندگیتان درباره رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب را رعایت کنید، نه تنها از شر بیماری های قلبی دور خواهید ماند بلکه مسائلی مثل فشارخون و چربی و قند خون بالا هم کاری به کار شما نخواهند داشت.

با رژیم غذایی کم چرب، از قلب و عروق خود مراقبت کنید

مصرف غذاهای پرچرب، خطر ابتلا به گرفتگی عروق، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

بنابراین، سعی کنید در روز، بیش از 3 قاشق غذاخوری چربی مصرف نکنید.

روش هایی که به کمک آن می توان این قانون را پیاده کرد، شامل موارد زیر می باشند

1- برچسب روی غذاها را به دقت مطالعه کنید تا از نوع چربی موجود در آنها مطلع شوید. روغن مایع و کره عموما جزء چربی های اشباع شده و سخت، محسوب می شوند.

این مواد کلسترول خون را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد. بنابراین، بیش از 14 گرم چربی اشباع شده در روز مصرف نکنید.

2- چربی های ترانس نیز کلسترول خون را بالا برده و باعث انسداد شراین و در نتیجه بروز بیماری های قلب می شوند.

بنابراین، روزانه نباید بیش از 2 گرم از این نوع چربی مصرف کرد.

اگر روی برچسب غذا نوشته شده باشد که محتویات آن هیروژنیزه شده است، غذای مورد نظر به احتمال زیاد حاوی چربی ترانس می باشد.

3- چربی های غیر اشباع مثل چربی های تک و یا چند غیراشباع، سالم تر از چربی های ترانس بوده و معمولا در روغن زیتون، آواکادو، مغذها و یا دانه ها یافت می شوند.

4- به طور کلی متخصصان، مواد غذایی از قبیل زیتون، کانولا، سبزیجات، روغن های گرفته شده از مغزها، آووکادو، دانه ها، مارگارین بدون چربی ترانس و کم چرب را پیشنهاد می کنند.

در مقابل، چربی هایی که زیاد برای سلامتی خوب نیستند عبارتند از: کره، سس مایونز، خامه های غیرلبنی، مارگارین هیدروژنیزه شده، روغن های ترد کننده شیرینی جات هیدروژنیزه شده، کره کاکائو، شکلات، دانه پنبه،روغن نارگیل و روغن پالم.

اصل اول: حضور میوه و سبزیجات در سبد غذایی

سبزیجات را کنار وعده های غذایی تان قرار دهید، سبزیجات علاوه بر کمک های قابل توجه به هضم و جذب بهتر غذا، دارای ویتامین هایی است که برای سلامت فلب اهمیت دارد.

به شما توصیه می گردد که خورشت هایی که سبزیجات در آنها کاربرد دارد را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

روزانه در چند نوبت به عنوان میان وعده، میوه مصرف کنید. میوه هایی از قبیل انار، سیب، انگور، توت فرنگی، شاه توت و غیره ارادت خاصی به سلامتی قلب شما دارند. از این میوه ها بیشتر مصرف کنید.

دوست عزیز، در میوه و سبزیجات موادی وجود دارند به نام آنتی اکسیدان که اثرات سلامتی این مواد خارق العاده است. مواد غذایی با خاصیت آنتی اکسیدان در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب بسیار حائز اهمیت است.

اصل دوم: گوشت سفید بیشتر، گوشت قرمز کمتر

گوشت قرمز اگر چه باید در رژیم غذایی شما حضور داشته باشد چون تامین کننده موادی است که برای سلامت بدن نیاز است ولی ایرادی که وجود دارد این است که خانواده های ایرانی بیشترا بیش از حد از گوشت قرمز در وعده های غذایی خود استفاده می کنند. در هر مهمانی، جشن یا عزا، بساط کباب گوشت بره و گوسفند آماده است که مناسب و سالم نیست.

دوست عزیز، ارزش گوشت سفید از گوشت قرمز از نظر شاخص های سلامت بسیار بیشتر است. گوشت مرغ و ماهی را در وعده های غذایی خود از قلم نیاندازید.

نکته ای که لازم است به شما تذکر دهیم این است که حذف کردن ماهی از لیست غذایی خود به نفع سلامت شما نیست. توصیه شده است که 2 تا 3 نوبت در هفته، خورشت قلیه ماهی یا کباب ماهی بخورید.

با مصرف روزانه 6 تا 8 واحد از غلات کامل، وزن خود را کنترل کنید

1- به جای مصرف نان سفید، نان تهیه شده از غلات کامل خریداری کنید.

2- پاستا و ماکارونی هایی مصرف کنید که از غلات کامل تهیه شده اند.

3- به جای مصرف غلات صبحانه تجاری، شوربای جوی دوسر میل کنید.

4- کلوچه، انواع پای ها، بیسکوئیت، کیک و یا نان های حاضری نمی توانند یک صبحانه سالم باشند.

اصل سوم: روغن های خوراکی غیر استاندارد را کنار بگذارید.

برای سرخ کردن غذاها، از روغن حامد اصلا استفاده نگردد. توصیه می کنیم که روغن سرخ کردنی را جایگزین کرده و در هنگام سرخ کردن، از استفاده بیش ار حد روغن خودداری کنید. مواد غذایی روغن را به درون خود کشیده و وقتی وارد بدن شما می شوتد، همه آن روغن ها را به بدن شما علی الخصوص قلب و رگ های قلبی تحویل خواهد داد.

روغن های گیاهی از قبیل روغن زیتون و روغن کنجد در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب می توانند نقش مهمی داشته باشند.

اصل چهارم: مواد اضافی سر سفره نگذارید.

از آوردن نمکدان بر سر سفره جدا خودداری کنید. نمک اگر چه غذا را خوش طعم می کند ولی وقتی به سر سفره بیاید و بی رویه روی هر غذایی پاشیده گردد، دیگر خوش طعم کننده نیست بلکه تبدیل به یک ماده ناسالم و بیماریزا می گردد.

شکر و قند اضافی هم دقیقا همچون نمک مضر هستند، اگر بی رویه مصرف شوند.

یادتان باشد که نمک زیادی می تواند عامل بروز بیماری فشار خون بالا و شکر و قند اضافی هم عامل بروز بیماری دیابت گردد.

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، باید عادت کنید که از نمک، قند و شکر را تا حد امکان کمتر مصرف کنید.

اصل پنجم: غذاهی پرچرب مصرف نکنید.

تا حد امکان اندازه روغن مصرفی در غذاها را کاهش دهید و از مصرف غذاهای چرب جلوگیری کنید چون نقش عمده ای در بروز بیماری کلسترول بالا (چربی خون بالا) دارد.

اگر خورشتی که آماده کرده اید به گونه ای است که روغن بصورت یک لایه بر سطح خورشت دیده می گردد، مناسب نیست. این غذا شاید خوشمزه باشد ولی سالم نیست.

غذاهایی از قبیل کله پاچه، دیزی، آبگوشت که اصولا غذاهای پر چرب هستند کمتر مصرف کنید.

اصل ششم: غذاهای فست فود را فراموش کنید.

در یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب، ساندویچ و فست فود ها و سیب زمینی سرخ شده اصلا جایگاهی ندارند، بلکه قویا ممنوع شده هستند.

ما به شما توصیه می کنیم که تلاش کنید مصرف فست فود ها را به حداقل برسانید. اگر قادر باشید که این عادت ناسالم را ترک کنید که فوق العاده است.

اصل هفتم: متعادل غذا بخورید.

این یک اصل مهم است که اگر مایلید که یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب داشته باشید، نباید پرخوری کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر حجم غذایی که در وعده های اصلی قرار است بخورید را به چندین بخش در طول روز تقسیم کنید و میان وعده هایی از قبیل میوه ها، خشکبار و تنقلاتی از قبیل آجیل، توت و انجیر و خرما خشک شده، بادام زمینی مصرف کنید، شما اصل مهمی در داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب را رعایت کرده اید.

این نکته را بخاطر بسپارید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . به شما توصیه می کنیم به رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب به عنوان یک راه چاره کلیدی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی توجه داشته باشید.

اندازه چربی مصرفی خود را با لبنیات کم چرب، کاهش دهید

لبنیات کم چرب، ویتامین D و همچنین کلسیم لازم را فراهم کرده و تراکم استخوان شما را بهبود می بخشند.

اما، بسیار مهم است که لبنیات مصرفی تان کم چرب باشد تا ضریب احتمال مسائل قلبی- عروقی را کاهش دهد.

از طرفی دیگر، مصرف زیاد نمک نیز باعث افزایش فشار خون و درنتیجه، بروز مسائل قلبی خواهد شد.

بنابراین، روزانه تا سه فنجان از لبنیاتی مصرف کنید که کم نمک و کم چرب باشد.

1- تنها از پنیرهای کم نمک استفاده نمایید.

2- شیر و ماستی خریداری کنید که سرشیر و خامه روی آن کاملا گرفته شده است.

همچنین از مصرف خامه صبحانه اجتناب کنید.

بهترین و بدترین نوع رژیم غذایی برای قلب را با توجه به گفته کارشناسان

بهترین: دش، بهترین رژیم غذایی برای قلب و فشار خون

رژیم دش که مختصر شده عبارت روشهای تغذیه ای متوقف کردن فشار خون است و از طریق انستیتوی ملی قلب، ریه و خون به طور ویژه برای کاهش فشار خون و جلوگیری از فشار خون بالا طراحی شده است. رژیم غذایی دش بر غذاهای سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی و پایین بودن چربی اشباع، نمک و شکر تاکید دارد و این ویژگی ها به مدت 20 سال تحت نظارت علمی قرار گرفته است؛ برای کاهش فشار خون و کلسترول موثر است.

در رژیم دش، اندازه زیادی میوه ، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، ماهی، بوقلمون و لبنیات کم چرب می خورید در حالی که گوشت های چرب، شیرینی ها و غذاهای پردازش شده سدیم دار را کاهش می دهید.

یک روز با رژیم غذایی دش: صبحانه: ماست با میوه و اجیل. ناهار: بوقلمون و سبزیجات برشته با نان کامل. میان وعده: سبزیجات با حمص یا گواکامول. شام: ماهی با سبزیجات و برنج قهوه ای.

نکته آخر: این رژیم بر خوردن غذاهای کامل بدون کنار گذاشتن کل گروه های غذایی تاکید دارد که این رژیم غذایی را برای انجام در طولانی مدت، آسان می کند و اثرات اثبات شده آن، این رژیم را به عنوان یکی از بهترین های رژِیم غذایی برای قلب و عروق، می سازد. در مورد بهترین غذاها برای کاهش فشار خون، نکاتی چند را بیاموزید.

بهترین: رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروق

شاید محبوب ترین و معقول ترین رویکرد این روزها، الگو گرفتن از شیوه های تغذیه ای مردمان منطقه مدیترانه باشد، جای که شیوع بسکمک از بیماری های قلبی و عروقی کمتر از سایر منطقه ها جهان است. این رژیم غذایی شامل میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل، روغن زیتون و ماهی است و مرغ و تخم مرغ در حد اعتدال، مصرف می گردد. شیرینی ها و گوشت قرمز، فقط گاهی استفاده می شوند. ادامه دادن این رژیم بارها و بارها ثابت کرده که برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی به خاطر فواید کاهش دهنده التهاب میوه ها و سبزی ها و چربی های غیر اشباع (همچون روغن زیتون)، مفید و موثر است.

یک روز با رژیم غذایی مدیترانه ای: صبحانه: املت سبزیجات. ناهار: سالاد گندم فارو با نخود، سبزیجات و سرکه روغن. میان وعده: میوه با مشتی آجیل. شام: پاستای غلات کامل با غذای دریایی، سبزیجات و روغن زیتون.

نکته آخر: این یک نسخه خوب برای برنامه غذایی ضد التهاب است که به سادگی هم قابل استفاده است.

بهترین: رژیم غذایی گیاهخواری (وگان)

آماده کنار گذاشتن همه فراورده های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی، بوقلمون، تخم مرغ ها و فراورده های لبنی هستید؟ بسکمک از افراد از رژیم غذایی گیاهخواری برای حفاظت از کره زمین یا بخاطر دفاع از حقوق حیوانات، استفاده می کنند اما در عین حال رژیمی عالی برای سلامتی است. التهاب نقش مهمی در بروز و پیشرفت بیماری قلبی دارد و رژیم غذایی گیاهی از جمله بسکمک از غذاهای ضد التهاب مثل میوه های غنی از پلی فنول و غلات کامل سرشار از فیبر است. تحقیقات نشان می دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی غذایی التهاب را کاهش می دهد. ادامه دادن رژیم وگان کلسترول را کاهش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند و برای قلب شما عالی است.

یک روز با رژیم غذایی وگان: صبحانه: آووکادوی اسکرامبل با تافوی اسکرامبل شده و اسموتی شیر بادام و توت. ناهار: سالاد کینوا و عدس با سس ارده. میان وعده: آجیل. ناهار: برگر لوبیای سیاه و گردو روی نان غلات کامل با سالاد سبزی.

نکته آخر: اگر بتوانید این رژیم غذایی را دنبال کنید، قلب تان از شما تشکر خواهد کرد.

بهترین: فلکسیترین بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروق

فلکسیترین ترکیبی از دو واژه فلکسیبل به معنای انعطاف پذیر و وجترین یعنی همان رژیم غذایی گیاهی بدون گوشت و همراه با لبنیات و تخم مرغ است. رژیم غذایی فلکسترین عمدتا وجترین است البته همراه با گوشت که اندازه کمی در حد استفاده از این ماده غذایی است. رزیم وجترین انعطاف پذیر بر این پایدار است که می توانید از فواید سلامتی رژیم غذایی بدون گوشت با تغذیه وحترین در بیشتر اوقات بهره مند شوید در عین حال اجازه دارید که گاهی اوقات برگر هم بخورید تا حس نکنید محروم شده اید.

نکته مهم در رژیم فلکسترین تمرکز بر پروتئین های گیاهی همچون حبوبات، آجیل و دانه های خوراکی است نه پروتئین های حیوانی، در حالی که غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لبنیات هم وجود دارند. در رژیم فلکسیترین، هیچ قانونی وجود ندارد که بگویید چه زمان هایی گوشت بخورید. اما تحقیقات از ایده جایگزین کردن اندازه کمی گوشت در رژیم غذایی همراه با پروتئین های گیاهی موجب بهبود قلب و همزمان کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری هایی همچون سرطان خواهد شد.

یک روز غذا با رژیم فلکسترین: صبحانه: اوتمیل با میوه و آجیل. ناهار: رپ غلات کامل با سبزیجات و نخود. میان وعده: ماست با توت و گرانولا. شام: سوپ ورمیشل و سبزیجات با لوبیا سفید یا مرغ.

نکته آخر: این رژیم غذایی، برنامه غذایی خوبی برای افرادی است که سبک غذایی وجترین را دوست دارند اما نمی توانند گوشت را به طور کامل حذف کنند.

بهترین: رژیم غذایی نوردیک بهترین رژیم غذایی برای قلب و کلسترول

رژیم غذایی نوردیک بوسیله گروهی متشکل از سرآشپزها، پزشکان، دانشمندان و متخصصان تغذیه به منظور مقابله با افزایش نرخ چاقی در کشورهای شمال اروپا بود. این رژیم بر سه اصل اساسی پایه گذاری شده است: سعی کنید غذاهای گیاهی بیشتر و گوشت کمتر، غذاهای دریایی بیشتر و خوردن غذاهای وحشی بیشتر بخصوص توت ها را انجام دهید.

تحقیقات در مورد رژیم نوردیک نشان می دهد که به کاهش کلی کلسترول و سطح LDL کمک می کند. رژیم غذایی نوردیک بر پایه غذاهای مغذی است که در کشورهای شمال اروپا بسیار متداول است. توصیه های زیادی برای مصرف سبزیجات ریشه ای، کلم ها، ماهی ها همچون قزل آلا و تن، غلاتی همچون جو دوسر و جو و قارچ های وحشی و توت ها شده است.

یک روز با رژیم غذایی نوردیک: صبحانه: اوتمیل با توت های وحشی و آجیل. ناهار: سالاد جو با لوبیا، کلم و سس سرکه و روغن. میان وعده: گلابی با گردو. شام: ماهی چرب (مثل سالمون یا تن) با قارچ و سبزیجات برشته.

نکته آخر: این رژیم بر اساس رژیم غذایی مدیترانه ای است که یکی ار بهترین رژیم غذایی برای قلب و عروق است به استثنا اینکه روغن زیتون با روغن کانولا عوض شده است.

بدترین: رژیم کتوژنیک

محققان هنوز در حال تحقیق در مورد این برنامه غذایی محبوب هستند. در رژیم کتوژنیک، بیش از 70 درصد کالری ها از طریق چربی و فقط 5 درصد از طریق کربوهیدرات ها است. 25 درصد باقیمانده هم از پروتئین ها به دست می آید. این برخلا توصیه های موسسه های پزشکی و تغذیه است که 45 تا 65 درصد از کربوهیدرات، 20 تا 35 درصد از پروتئین و 10 تا 35 درصد را از چربی، مناسب می دانند.

تحقیقات اخیر پیشنهاد می کنند که رژیم کتوژنیک می توانند به بهبود سطح چربی خون همچون تری گلیسرید و کلسترول کمک کند اما نتایج ممکن است مربوط به کوتاه مدت باشند بنابراین انجام آن به مدت طولانی خیلی سخت است.

یک روز با رژیم کتوژنیک: صبحانه: تخم مرغ پخته با کره و آووکادو. ناهار: سالاد سزار با گوشت یا ماهی، پنیر و اندازهی سس روغنی. میان وعده: پوشت و برش های پنیر. شام: کاری گوشت با شیر نارگیل، بدون سبزیجات نشاسته ای و برنج کلم (کلم ریز شده پخته شبیه برنج).

نکته آخر: اگر چه داوری در مورد رژیم کتوژنیک هنوز زود است اما بهتر است که این رژیم را کنار بگذارید چون انجام آن در طولانی مدت سخت خواهد بود و رژیم های غذایی آسانتری خواهد بود که سالها تحقیق از آنها حمایت می کند.

بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق: رژیم پالئو

این رژیم غذایی بر اساس باورهای بعضی افراد در مورد خوردنی های اجداد ما در دوران پارینه سنگی است. این رژیم صرفا شامل غذاهایی ست که در دسترس جامعه شکارچی است: گوشت حیوان علفخوار، ماهی، تخم مرغ، آجیل، دانه های خوراکی، سبزیجات و میوه است. این برنامه غذایی، کلیه غلات، حبوبات، لبنیات، غذاهای پردازش شده و قندهای تصفیه را کنار می گذارد.

حمایت کنندگان رژیم پالئو ادعا می کنند که این رژیم کاهش دهنده خطر بیماری هایی همچون بیماری قلبی و سرطان است اما تحقیقات حمایت کننده از این ادعا، کم هستند. یک تحقیق کوچک در مورد نه نفر نشان داد که سبک غذایی پالئو به بهبود فشار خون و سطج کلسترول کمک کرد اما این پیشرفت ها در مقایسه با شرکت کنندگان معمولی کمتر از رژیم غذایی سالم بود بنابراین هیچ مقایسه ای میان برنامه غذایی پالئو و رژیم غذایی سالم انجام نشد.

برنامه غذایی پالئو در یک روز: صبحانه: تخم مرغ های درست شده در روغن نارگیل و سبزیجات تفت داده شده. ناهار: ران مرغ ارگانیک با سیب زمینی شیرین پخته و سبزیجات: میان وعده: آجیل و دانه ها با نارگیل خشک شده. ناهار: استیک گاو علفخوار با کدو حلوایی و سبزی های برگی.

نکته آخر: حذف کردن غذاهای فرآوری شده و قند تصفیه شده خوب است. کنار گذاشتن همه غلات و حبوبات چطور؟ نه این غذاهای غنی از فیبر برای سلامت قلب شما عالی هستند.

بدترین رژیم غذایی برای قلب: رژیم کم چربی و سرشار از کربوهیدرات

در سال 1980 و 1990، کارشناسان تغذیه و سلامت باور داشتند بر این باور بودند که خوردن چربی و کلسترول منجر به افزایش وزن و سطح بالاتر کلسترول در خون می گردد. این مساله یک باور اشتباه بود که پذیرفته شد اما هیچ کس متوجه نشد تا زمانی که کل ایالات متحده (و بیشتر کشورهای جهان) بیش از اندازه از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، استفاده کردند، نرخ چاقی و بیماری قلبی به نحو وحشتناکی بالا رفت.

در حالی که پژوهشگران سعی دارند بفهمند که تا چه حد چربی های اشباع (انواع موجود در گوشت و لبنیات) به قلب صدمه می زند، ما این را می دانیم که خوردن یک رژیم غذایی کم چرب بسیار ناخوشایند است. در تحقیقات، روش غذایی کم چرب، خطر بیماری قلبی عروقی را به هنگام مقایسه با رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع نشده بالا، بهبود نمی دهد.

رژیم غذایی کم چرب با کربوهیدرات بالا در یک روز: صبحانه: غلات با شیر بدون چربی و یک عدد موز. ناهار: سینه مرغ با مایونز کم چرب و کاهو. میان وعده: نان پرتزل یا پاپ کورن و یک عدد سیب. ناهار: پاستا با سس سیب زمینی و بوقلمون چرخ کرده بدون چربی.

نکته آخر: بعضی از چربی ها خوب هستند، بنابراین برنامه ریزی برای مقادیر متناسب چربی های اشباع همچون چربی های ضد التهاب امگا3 در رژیم غذایی، خوب هستند.

بدترین: رژیم غذایی 30 روزه

پایبندی کوتاه مدت به یک رژیم غذایی شدید، برای افرادی که تمایل به بازگشت به عادت های بد غذایی دارند، کارآمد نیست. و این مشکل همراه با رژیم غذایی 30 روزه است که به مدت 30 روز متعهد می شوید که غذاهایی کامل مانند سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، ماهی، بعضی میوه ها و بعضی از چربی ها همچون آووکادو، آجیل و دانه ها را بخورید. هر نوع غذای فرآوری شده از جمله غلات، حبوبات (مانند لوبیا و بادام زمینی) و قند محدود شده است.

بعد از 30 روز می توانید به آرامی غذاهایی را که واقعا موجب مسائلی برای شما می شدند را دوباره وارد رژیم غذایی کنید. مساله این است که هیچ تحقیق مستقلی درباره رژیم غذایی 30 روز غذای کامل به عنوان یک رژیم موقت یا دائمی نشده است. دستورالعمل های محدود کننده آن بسکمک از غذاهای مناسب قلب همچون کفیر، ماست (که حاوی پروبیوتیک مفید برای قلب هستند)، غلات سبوس دار و حبوبات را حذف کرده است.

یک روز با رژیم غذایی 30 روز غذای کامل: صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات پخته در روغن نارگیل. ناهار: سالاد با مرغ و آووکادو. شام: استیک با سیب زمینی شیرین و سبزیجات پخته شده با روغن نارگیل.

نکته آخر: این رژیم هم همچون پالئو با حذف یک سری گروه های غذایی می تواند به قلب صدمه بزند.

بدترین: رژیم غذایی قلیایی

مفهوم رژیم غذایی قلیایی کاهش اسیدیته بدن است که شما را سالمتر کرده و کمتر در معرض بیماری هایی همچون بیماری قلبی قرار می دهد. طرفداران این رژیم ادعا می کنند خوردن بیشتر غذاهای قلیایی (همچون سبزیجات، لوبیا و حبوبات، بعضی از میوه ها، بادام، چیا و گندم سیاه) و محدود کردن غذاهای اسیدی (همچون گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، غلات، بیشتر مغزهای خوراکی، توت ها، قند و کافئین) می تواند اسیدیته بدن را متعادل کند و بدن شما را به یک pH سالم برساند.

یک روز با رژیم غذایی قلیایی: صبحانه: پودینگ چیا با شیر بادام. ناهار: سبزیجات و سالاد لوبیا. میان وعده: سیب با کره بادام. شام: سالاد با تافو و آووکادو.

نکته آخر: تاکید این رژیم غذایی برای قلب به خاطر سبزیجات و پروتئین های گیاهی که برای سلامتی قلب مفید هستند، خوب است اما مشکل اینجاست که هیچ تحقیقی در مورد این ادعا وجود ندارد که قلیایی بودن رژیم غذایی، مفید باشد و این مفهوم مورد بررسی دقیق علمی قرار نگرفته است.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت عصر ایران

سایت مجله قرمز

منبع: راسخون

به "بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید