لیبی، توافق امارات و مصر درباره نبرد ترهونه

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، منابع آگاه ار توافق مصر و امارات برای استقرار جنگنده های رافائل و اف 16 در پایگاه هوایی درغرب مصر خبر دادند تا این جنگنده ها با هدف قرار دادن مناطقی در لیبی از نیروهای وابسته به ژنرال حفتر حمایت کنند.

لیبی، توافق امارات و مصر درباره نبرد ترهونه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ساعت فانتزی ، به دنبال درگیری های شدید در غرب لیبی و تصرف 8 شهر در این منطقه و تلاش برای تصرف شهر ترهونه و پایگاه هوایی الوطیه توسط نیروهای وابسته به دولت طرابلس، مصر و امارات تصمیم گرفتند از متحد خود یعنی ژنرال خلیفه حفتر حمایت کنند.

منابع آگاه به خبرنگار روزنامه العربی الجدید درقاهره گفت: به تازگی مصر و امارات توافق کرده اند به نیروهای حفتر کمک کنند. به همین دلیل، جنگنده های رفال و اف 16 را در پایگاه هوایی جمال عبدالناصر واقع در نزدیکی مرز مصر با لیبی مستقر شده تا مناطقی را در لیبی هدف قرار دهند.

آنان افزودند: شهر ترهونه و پایگاه هوایی الوطیه برای نیروهای حفتر بسیار با اهمیت هستند لذا نیروهای زیادی در این دو نقطه تجمع کرده اند تا از سقوط شهر ترهونه و پایگاه الوطیه جلوگیری کنند.

سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی حفتر با انتشار بیانیه ای در فضای مجازی گفت: این ارتش پیروز شده حملات نیروهای وابسته به دولت طرابلس برای تصرف شهر ترهونه را دفع کند.

منابع آگاه مصری گفتند: قاهره یک فروند شناور حامل بالگردهای مسیترال را به دریای مدیترانه اعزام کرد تا خط دریایی کمک های تسلیحاتی ترکیه به دولت طرابلس را تحت نظر قرار دهد.

در همین حال، هواپیماهای غول پیکر باری امارات از پایگاه نظامی در اریتره به پرواز در آمدند تا تجهیزات نظامی از جمله خودروهای زرهی، سامانه های دفاع هوایی میانبرد پانتسیر به نیروهای حفتر تحویل دهند.

نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی قبلا نحوه استفاده از سامانه پانتسیر را آموزش دیده اند تا بتوانند این سامانه را علیه جنگنده ها و پهپادهای دولت طرابلس به کارگیرند.

اتاق عملیات آتشفشان خشم وابسته به دولت وفاق ملی گفت: سامانه راداری این دولت پرواز دو فروند هواپیمای غول پیکر اماراتی را رهگیری کرده است. یکی از این هواپیماها از پایگاه عصب در اریتره به هوا برخاست و درپایگاه امارات الخادم در منطقه المرج لیبی به زمین نشست و هواپیمای دومی پایگاه الخادم را به مقصد امارات ترک کرد.

از سوی دیگر یک فرمانده حاضر در جبهه های جنگ و نزدیک به دولت طرابلس به العربی الجدید گفت: دولت وفاق ملی برای تصرف ترهونه برنامه ریزی کرده است و این شهر در دومین هفته ماه مبارک رمضان آزاد خواهد شد. هرچند پایگاه هوایی الوطیه در کنترل نیروهای وابسته به حفتر است اما دولت طرابلس دستور آزاد سازی آن را صادر کرده و این پایگاه به زودی آزاد خواهد شد.

همزمان با افزایش اقدامات ابوظبی و قاهره برای حمایت از نیروهای حفتر، هواپیماهای اماراتی بر فراز لیبی به پرواز درآمدند و جنگنده های اف 16 ترکیه نیز برای حمایت از دولت طرابلس چند پرواز جنگی انجام دادند. این اقدام ترکیه در راستای توافق امنیتی نظامی طرابلس آنکارا صورت گرفته است.

برخی ناظران سیاسی نظامی معتقدند: حمایت ترکیه از دولت طرابلس معادلات نظامی در جنگ داخلی لیبی را تغییر داد به گونه ای که نیروهای وابسته دولت وفاق ملی توانسته اند با آزاد سازی 8 شهر در غرب لیبی اولین شکست سنگین را به نیروهای موسوم به ارتش ملی به فرماندهی ژنرال حفتر وارد کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لیبی، توافق امارات و مصر درباره نبرد ترهونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی، توافق امارات و مصر درباره نبرد ترهونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید