شهر تاریخی بیشاپور دارای سند مکتوب شهرسازی است

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، دکتر مصیب امیری در جلسه شورای اداری شهرستان کازرون گفت: شهر بیشاپور یکی از پنج شهر مهم استان درفارس است و تقسیم بندی آن به دو دوره تاریخی و بعد از اسلام می رسد ضمن اینکه این شهر را جزو معدود شهرهایی دانستند که دارای سند مکتوب شهرسازی است.

شهر تاریخی بیشاپور دارای سند مکتوب شهرسازی است

به گفته وی شهر بیشاپور جزو معدود شهرهایی است که مطالعات گسترده فراوانی در آن اجرا شده که کار کاوش و آنالیز در سه مرحله و از سال 1314 تا 1319 هجری شمسی توسط باستان شناسان خارجی و از سال 1346 تا 1357در مرحله دوم و از سال 1372 تا به امروز ادامه دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس بیان نمود: در مجموعه 36 نقش برجسته ساسانی در کل کشور وجود دارد که 6 نقش آن در تنگ چوگان است واین دلالت بر اهمیت فراوان آن دارد. در حال حاضر بیش از 30هزار اثر تاریخی در فهرستآثار ملی ایران به ثبت رسیده که بیشاپور با شماره 24 ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: برنامه هایی که برای شهر بیشاپور در نظر گرفته شده، تهیه و ارسال پرونده ثبت این شهر در فهرست جهانی است. در مجموع 18 اثر در ایران در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته که خوشبختانه 4 اثر آن در استان فارس واقع شده است و امیدواریم با ثبت محور ساسانی سه شهر بیشاپور، سروستان و فیروزآباد شاهد پنجمین اثر ثبتی در این استان باشیم.

امیری با بیان اینکه منطقه کازرون دارای قابلیت گردشگری فراوانی است، اضافه کرد: شهرستان کازرون به جهت جاذبه های طبیعی و وجود شهر منحصر بفرد بیشاپور و هم از لحاظ وجود بقاع متبرکه و همچنین امام زاده سید حسین از صندلی خاصی در جهت گسترش گردشگری مذهبی برخوردار است و قابلیت های فراوانی را داراست.

وی عنوان نمود: این اداره کل با حمایت از سرمایه گزاران در بخش خصوصی امیدوار است بتواند در رونق و گسترش این صنعت رو به رشد یاری کند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: در سال اقتصادی 1393 بیش از 500 میلیون تومان در بخش های مرمت، طرح جامع ساماندهی وایجاد زیرساختهای خدمات رفاهی هزینه شده که در زیرساختهای خدمات رفاهی کافی شاپ، نماز خانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است همچنین تابلوهای معرفی شهر به دو زبان فارسی و انگلیسی در حال تهیه است که با توجه به فرصتهای ایجاد شده امیدواریم مدت اقامت گردشگران را افزایش دهیم.

امیری ادامه داد: اگر این اتفاق انجام گردد در گسترش و رونق گردشگری یاری فراوانی خواهد نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان در خدمت مردم بوده و با مردم همکاری لازم را داشته اما در برخی موارد با توجه به موانع و ضوابطی که وجود دارد اگر دستگاههای دیگر خود را ملزم به انجام قوانین نمایند مسائل برطرف خواهد شد، مثلا در بحث جاده ما مخالف راه دسترسی نیستیم و آن را به عنوان یک جاده دسترسی محلی می دانیم.

امیری گفت: از سال 1373 تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهر سازی وجود داشت مبنی بر اینکه این راستا از حالت اسفالت خارج و سنگ فرش گردد زیرا با گذر از این جاده اهمیت عبور از یک محل تاریخی را نشان می دهد.

وی در مورد روستای تنگ چوگان نیز گفت: ما نهایت همکاری را انجام داده ایم اما با انفجار برای دسترسی مخالف بوده و به وسیله کارشناسان راه های دیگر را پیشنهاد داده ایم که با همدلی و همراهی موانع برطرف گردد.

بنابراین گزارش سایت جامع بیشاپور نیز سومین سایت جامع اطلاع رسانی استان است که در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سرمایه گزاری و اخبار و اطلاع رسانی فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شهر تاریخی بیشاپور دارای سند مکتوب شهرسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر تاریخی بیشاپور دارای سند مکتوب شهرسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید