نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دریاچه زیبای گهر در استان لرستان نگین فیروزه ای رنگ بی مانند و بی مثالی است که در میان قله های برافراشته اشترانکوه خودنمایی می نماید.دریاچه گهر با زیبایی های بی نظیرش هر ساله پذیرای سیل عظیمی از طبیعت گردان و گردشگران از سراسر کشور و حتی از دیگر نقاط جهان است. دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و

نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه

نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه

گهر

دریاچه زیبای گهر در استان لرستان نگین فیروزه ای رنگ بی مانند و بی مثالی است که در میان قله های برافراشته اشترانکوه خودنمایی می نماید.

دریاچه گهر با زیبایی های بی نظیرش هر ساله پذیرای سیل عظیمی از طبیعت گردان و گردشگران از سراسر کشور و حتی از دیگر نقاط جهان است. دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده تشکیل شده است.

دریاچه گهر که دارای لقب نگین اشترانکوه است از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است و همانند نگینی در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 16 دقیقه تا 9 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و تا 33 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد نهاده شده است.

این دریاچه کم نظیر شامل 2 بخش به نامهای گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است.

اندازه بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سالهای پربرف سطح دریاچه یخ بسته و منظره ها زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد.

گهر، جلوه ای بهشت وار از زیبایی های طبیعت لرستان

موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوههای اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوهها از جمله قله های متنوع اشترانکوه، گل گل، سن بران، پل پازن پیر، تخت شاه و ... صعود می نمایند.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار و ... است.

بعلاوه مراتع مرغوب این منطقه بهشت مانند لرستان شامل خانواده غلات و بقولات و چتریان و لاله های واژگون، گل شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر است که در ماههای آغازین سال اشترانکوه را به جلوه ای ناب از زیبایی ها بدل می نمایند.

از جمله جاذبه های دریاچه می توان به واقع شدن دریاچه در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد، محصور بودن آن در میان کوهساران اشترانکوه، رویش متنوع گلها و گیاهان دارویی، کوهنوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایقرانی، تماشا حیات وحش بکر منطقه و راهپیمایی در کنار دریاچه اشاره نمود که هر کدام از جاذبه ها خود مجالی برای ثبت خاطرات خوش در فکر دوست داران طبیعت است.

برترین زمان بازدید از دریاچه از اواخر فصل بهار و اواسط تابستان است. در روزهای ابتدایی فروردین این منطقه جلوه ای از زیبایی زمستانی و بهاری دیار لرستان است که هر گردشگری را به خود فرا می خواند.

در کنار دریاچه گهر امکاناتی چون سرویس بهداشتی، پاسگاه نیروی انتظامی، پاسگاه محیط زیست، کمپ موقت تابستانی هلال احمر به منظور خدمات دهی به گردشگران مستقر هستند.

آنچه بیش از هر چیز موجب بکر ماندن دریاچه گهر شده است عدم احداث راه آسفالته در این منطقه است به طوریکه راه های دسترسی به دریاچه از جهت درود به طرف روستای کوچک درب آستانه و سپس چشمه خرم است. از شهر دورود تا چشمه خرم حدود 17 کیلومتر جاده آسفالته است و از چشمه خرم تا دریاچه گهر 18 کیلومتر مسافت مالرو است.

دریاچه گهر دارای زیست بومی بی نظیر و حساس

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان لرستان در رابطه با طبیعت زیبای دریاچه گهر، گفت: طبق برآوردهای کارشناسی دریاچه گهر در دامنه اشترانکوه از نظر خروجی و ورودی آب و نهاده شدن در سطحی از ارتفاع دو هزار متری، یک زیست بوم حساس است که در بحث گردشگری باید امنیت این زیست بوم حفظ گردد.

علی رحیم کاکاوند گفت: منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیش از 100 هزار هکتار مساحت، یکی از برترین و بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی محسوب می گردد.

وی گفت: به طور مثال یکی از نادرترین گونه های درختی جهان در این منطقه وجود دارد که این درخت چنانچه در معرض اذیت و آزار قرار بگیرد دست به خودکشی خواهد زد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یادآور شد: این درخت اگر در شرایط بد و آزاردهنده قرار بگیرد از خود سمی فراوری می نماید که در اثر تابش نور خورشید بر این سم، درخت مشتعل گشته و آتش می گیرد و به این ترتیب آن درخت دست به خودکشی می زند.

و اما این دریاچه بی نظیر با همه زیبایی هایش نیازمند محافظت و بعلاوه تهیه طرح جامع گردشگری است که این امر در سفر هیئت دولت به لرستان مورد توجه نهاده شد.

طرح جامع گردشگری گهر تصویب شد

مهندس ناظر مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از تصویب طرح جامع و تفضیلی گردشگری دریاچه گهر اطلاع داد.

حسین فرهاد نژاد پیش از این در مصاحبه با خبرنگار مهر در خرم آباد، گفت: این طرح در ابتدای امسال با تامین نظر سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی محیط زیست کشور به تصویب رسید.

وی توضیح داد: برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومان هزینه شده است.

مهندس ناظر مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان بعلاوه به تهیه طرح ارزیابی زیست محیطی این دریاچه اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد: این طرح ظرف یکی دو ماه آینده به تصویب برسد.

فرهاد نژاد تاکید نمود: این طرح همه خواسته های سازمان حفاظت محیط زیست را برآورده نموده است.

منبع:www.jamejamonline.ir

منبع: راسخون

به "نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگین فیروزه ای رنگ اشترانکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید