سکوت سپید و سیاه

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، بالاخره پس از دو هفته ناآرام و کشته شدن دست کم 20 نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر، سباستین پینه را، رئیس جمهوری شیلی روز آدینه به وقت محلی از طرح مالیاتی جنجالی خود که به نفع ثروتمندان بود، عقب نشینی کرد. این عقب نشینی در حالی رخ داد که همزمان (روز آدینه) هزاران زن شیلیایی سیاه پوش با در دست داشتن شاخه های گل سفید یا شال سفید در خیابان های سانتیاگو، پایتخت شیلی در سوگ جان باختگان ناآرامی های اخیر راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

سکوت سپید و سیاه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سباستین پینه را، رئیس جمهوری شیلی روز آدینه تحت فشار فزاینده مردم کشورش بیان کرد، از اجرای طرح مالیاتی قطع مالیات بر ثروتمندان و مشاغل صرف نظر می نماید اما معترضان شیلیایی خواهان تغییرات اساسی و بنیادین در اقتصاد و مسائل اجتماعی و مدنی کشورشان هستند و بعید به نظر می رسد با عقب نشینی دولت از طرح مالیاتی، به خانه هایشان برگردند. آنها از اینکه بخش بهداشت و درمان کاملاً خصوصی است و دولت هیچ حمایتی از این بخش نمی نماید، بشدت ناراضی و از پایین بودن دستمزدها خشمگین هستند و از اینکه کشورشان یکی از نابرابرترین کشورهای امریکای لاتین است، ناراحتند. آنان همچنین از کشته شدن 20 تن از مردم کشورشان در ا عتراض های دو هفته اخیر به خشم آمده اند. از همین رو، روز آدینه همزمان با عقب نشینی دولت شیلی به خیابان های سانتیاگو آمدند.

این در حالی است که رهبران اپوزیسیون شیلی هم بیان کردند، عقب نشینی دولت از یک طرح مالیاتی کافی نیست و معترضان از نابرابری در کشور رنج می برند و خواهان تغییر قانون اساسی کشورشان هستند. قانون اساسی فعلی مربوط به سال 1980 و دوره حکومت آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی است. یک زن 29 ساله شیلیایی هم که در راهپیمایی روز سکوت آدینه شرکت نموده بود به وبلاگ ساعت فانتزی گفت: قرار نیست راهپیمایی ها و تظاهرات ها متوقف گردد. من تقریباً هر روز در تظاهرات ها شرکت می کنم و تا زمانی که قانون اساسی جدید نداشته باشیم به این کار ادامه خواهم داد.

مکلد گارسیا، یک سخنران ارشد علوم سیاسی شاغل در دانشگاه لندن هم درباره تظاهرات های شیلی می گوید، این تظاهرات ها نشان می دهد که مردم ناگهان نسبت به شرایط زندگی شان و این واقعیت که صاحبان قدرت هیچ کاری در این باره نمی نمایند، هوشیار شده اند. اگرچه شیلی در میان بقیه کشورهای منطقه توسعه یافته تر است و اقتصاد قدرتمندی دارد اما استانداردهای زندگی در این کشور پایین است و این توسعه یافتگی و اقتصاد قدرتمند را نشان نمی دهد. هیچ شبکه اجتماعی اصولی برای حمایت از مردم شیلی وجود ندارد و هزینه های معیشت هر روز افزایش می یابد. آنها در لبه پرتگاه زندگی می نمایند. مردم سانتیاگو دو هفته قبل در اعتراض به افزایش قیمت بلیت مترو به خیابان ها آمدند اما رفته رفته مطالبات معترضان بیشتر و اعتراضات به شهرهای دیگر کشیده شد، طوری که در یکی از روزها بیش از یک میلیون نفر در خیابان های پایتخت بودند.

منبع: ایران آنلاین

به "سکوت سپید و سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت سپید و سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید