برای تماشای دلفین های هندی به کدام منطقه ها سفر کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دلفین های رودخانه گنگ | Ganges River Dolphins

رودخانه گنگ یکی از مشهورترین رودخانه های هند است و در آئین هندو اهمیت ویژه ای دارد. مراسم های مذهبی باشکوه و تماشایی که در کناره این رود برگزار می گردد گردشگران زیادی را از سرتاسر جهان به این رودخانه و به ویژه شهر واراناسی می کشاند. اما امروز می خواهیم در خصوص یکی از جاذبه های رودخانه گنگ صحبت کنیم که هیچ ارتباطی با مذهب ندارد. دلفین های رودخانه گنگ با ظاهر بامزه و دوست داشتنی شان در آب های شیرین این رود و رودهای منشعب از آن زندگی می نمایند و به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری طبیعی هند تبدیل شده اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

برای تماشای دلفین های هندی به کدام منطقه ها سفر کنیم؟

رودخانه گنگ

رودخانه گنگ در حد فاصل مرزهای دو کشور هند و بنگلادش جریان دارد و اهمیت تجاری، مذهبی و مالی بالایی برای مردم هند دارد. این رودخانه از کوه های هیمالیا در شمال هند سرچشمه می گیرد و در طول مسیرش از شهرهای مختلفی عبور می نماید. دلفین های رودخانه ای گنگ و ایندوس در آب های شیرین هند زندگی می نمایند. این دلفین ها عمدتا در رودخانه های گنگ و براهماپوترا و دلفین ایندوس در رود سند پاکستان زندگی می نمایند. این دلفین ها پوزه ای دراز دارند و گفته می گردد که نابینا هستند! در حال حاضر دلفین های رودخانه گنگ در خطر انقراض قرار دارند و به عنوان آبزی ملی تحت حفاظت قرار گرفته اند.

ویژگی دلفین های رودخانه گنگ

دلفین های رودخانه گنگ در سال 1801 برای اولین بار کشف شدند. این آبزیان تنها در آب شیرین می توانن زندگی نمایند و نابینا هستند. البته تحقیقاتی که اخیرا در خصوص این دلفین ها انجام شد اثبات کرد که آن ها اندازه بسیار اندکی بینایی دارند و کاملا کور نیستند. کارشناسان تخمین می زنند که حدود 2000 دلفین در رودخانه های شبه قاره هند زندگی می نمایند.

  • ویژگی های ظاهری: دلفین های رودخانه گنگ حدود 1.5 تا 2.5 متر طول دارند و وزنشان به 90 کیلوگرم هم می رسد. این آبزی پوزه ای دراز و باریک دارد که آن را کاملا متمایز می نماید. قبلا تصور می شد که این دلفین ها کاملا نابینا هستند اما پس از آنالیز ها معین شد که کمی بینایی دارند. دلفین های رودخانه گنگ شناگرهای بسیار ماهری هستند و با استفاده از دم و باله های قدرتمندش در آب مانور می دهند.
  • ویژگی های رفتاری: دلفین های رودخانه گنگ در آب های شیرین شبه قاره هند زندگی می نمایند. این دلفین ها ترجیح می دهند که در آب های عمیق تر رودخانه زندگی نمایند. در ابتدای قرن 20 این دلفین ها را می شد در گروه های بزرگ هم مشاهده کرد، اما به علت کاهش تعداد این دلفین ها امروزه آن ها را در گروه های 3-4 نفره می تواند پیدا کرد و حتی دلفین های تک و تنها هم به وفور مشاهده می شوند. البته اگر شانس با شما یار باشد در محل تلاقی رودخانه ها و منطقه های که آب آرام و بی حرکت است می توان گروه های بزرگ تری از دلفین های رودخانه گنگ را هم دید.
  • تغذیه: دلفین های رودخانه گنگ انواع مختلف ماهی، قورباغه، دوزیستان و احتمالا لاک پشت ها و پرنده های آبزی کوچک را می خورند. با این حال، ماهی بخش عمده رژیم غذایی این دلفین ها را تشکیل می دهد و به همین علت دلفین ها زمان زیادی را در بستر رودخانه سپری می نمایند. دلفین های رودخانه گنگ روش جالبی برای شکار دارند و با ایجاد اصوات خاص و استفاده از موقعیت یابی صوتی شکار خود را پیدا می نمایند.

برترین منطقه ها برای دیدنی دلفین های هندی

رودخانه گنگ شریان اصلی و حیاتی شهرهای مختلف مثل واراناسی است. این رودخانه جزء آلوده ترین رودخانه های هند است که بخش عمده ای از آن به علت انجام مراسم مذهبی و ریختن خاکستر مردگان در آب است. این آلودگی ها باعث به خطر افتادن زندگی دلفین های رودخانه گنگ شده و این گونه در معرض نابودی قرار گرفته است. البته صید دلفین ها به علت استفاده از گوشت و روغن آن ها هم در این موضوع بی تاثیر نبوده است. در حال حاضر این دلفین ها به عنوان حیوان آبزی ملی هند شناخته می گردد و تحت حفاظت قرار گرفته است. دلفین های رودخانه گنگ معمولا تنها یا در گروه های کوچک زندگی می نمایند و در کناره رود گنگ دیده می شوند. در شهر واراناسی هم می توانید این دلفین ها را دیدن کنید، اما برترین مکان ها برای بازدید از این حیوانات آبزی عبارتند از:

  • پناهگاه دلفین های ویکراماشیلا | Vikramashila Dolphin Gangetic Sanctuary

این پناهگاه در استان بیهار هند قرار گرفته است و یکی از برترین منطقه ها برای دیدنی دلفین های رودخانه گنگ است. این پناهگاه حدود 50 کیلومتر از رودخانه گنگ را در بر می گیرد. برترین زمان برای بازدید از این مرکز بین ماه های اکتبر و ژوئن است و ایستگاه قطار باگالپور نزدیک ترین خط ریلی به این مرکز به شمار می رود.

  • پناهگاه حیات وحش شامبال | National Chambal Sanctuary

این پناهگاه در شما هند قرار گرفته است و یکی از برترین منطقه ها برای دیدنی دلفین های رودخانه گنگ محسوب می گردد. این پناهگاه در کنار رود شامبال و نزدیک راجستان، مدیا پرادش و اوتار پرادش قرار گرفته است. گونه های تحت خطر انقراض مثل دلفین های رودخانه گنگ و همین طور لاک پشت های Red crowned هستند.

  • پارک ملی دیبرو سایکووا | Dibru-Saikhowa National Park

دو استان بیهار و آسام از جمله برترین منطقه ها برای دیدنی دلفین های رودخانه گنگ هستند. پارک ملی دیبرو سایکووا در استان آسام قرار گرفته است و با قرارگیری بین دو رود براماپوترا و لوهیت اکوسیستمی بسیار منحصربفرد و شگفت انگیز دارد. در آب های رود براماپوترا می توانید به راحتی دلفین های رودخانه گنگ را دیدن کنید. در این پارک علاوه بر دلفین، گونه های مختلفی از ماهیان و آبزیان در معرض انقراض هم زندگی می نمایند.

منبع: india-wildlife-tours.com

منبع: الی گشت

به "برای تماشای دلفین های هندی به کدام منطقه ها سفر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تماشای دلفین های هندی به کدام منطقه ها سفر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید