اسراری که درباره پل شهرستان نمیدانستید؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، پل شهرستان اصفهان، یکی از قدیمی ترین پل های رودخانه زاینده رود میباشد. این پل، جزء بناهای تاریخی و معروف شهر اصفهان بوده که با اسم های پل جی و پل جسر حسین هم شناخته میشود.

اسراری که درباره پل شهرستان نمیدانستید؟

پل شهرستان یا پل جی یا پل جسر حسین قدیمی ترین پل اصفهان روی رودخانهٔ زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد شد و در زمان دیلمیان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است. پل شهرستان در جی قدیم در شرق اصفهان واقع شده است.

پایه های آن بر روی سنگهای طبیعی کف رودخانه پایدار شده است. طول پل از ستون مدور آجری تا انتهای سنگفرش قدیمی، در حدود 105 متر و عرض آن از 4/ 25 تا 5 متر متغیر است. جهت پل، شمالی- جنوبی با کمی انحراف است.

پل شهرستان دارای یازده چشمه و دوازده پایه سنگی بزرگ است. ولی قسمت بالایی پل که جهت عبور و مرور بوده خراب شده است و تنها پیاده میتوان از روی آن عبور کرد.

این پل در واقع یک پل جنگی و نظامی بوده است. از نظر معماری و قدمت زمان ساختمان در مجموعه پل های قدیمی ایران فقط پل دزفول و پل شوشتر با این پل برابری مینمایند. اثرهای بر جای مانده مسجد جامع جی از زمان سلاجقه و آرامگاه الراشد بالله خلیفه عباسی و قلعه قدیمی اصفهان به اسم سارویه(کهن دژ) و حصار جی را در نزدیکی این پل تاریخی می توان مشاهده کرد. در نزدیکی این پل از دیر باز مردمانی زیسته اند که هنوز هم با پسوند فامیل شهرستانی میتوان آنان را یافت.

مصالح ساختمان بکار رفته در پل شهرستان که پلی باستانی است از سنگ، آجر، خشت و ملات است. پل روی بستر صخره اى رودخانه احداث شده است. در قدیم، برای ایجاد پل ها، بستر صخره اى رودخانه انتخاب مى شد. همچنین محل مورد نظر را جایى انتخاب مى کردند که رودخانه باریک شده است. این روش، برای استحکام و صرفه جویی در مصرف مصالح در ساختمان پل بکار گرفته مى شد.

در این روش، اول صخره را تراشیده بعد با سنگ و ساروج، پایه های پل را بوجود می آوردند. در ساختن پل شهرستان هم از همین روش استفاده شده است و پایه ها را از سنگ لاشه و ساروج ساخته اند.

پل شهرستان اصفهان در تاریخ 1 دی ماه 1348 با شمارهٔ ثبت 889 به عنوان یکی از اثرهای ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نامگذاری پل شهرستان

علل آن که این پل شهرستان نامیده میشود این است که در روستایی به همین اسم در شرق اصفهان واقع شده است. در نزدیکی پل، بقعه الراشد بالله، خلیفه عباسی قرار گرفته است که در سال 532 هجری قمری در اصفهان به دست یکی از فداییان اسماعیلی کشته شد.

علل شهرت پل شهرستان چیست؟

خوشبختانه امروزه هم در کنار این پل تاریخی محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی اصفهان را انتخاب نموده اند، از این جهت پیوسته شهروندان اصفهان با برگزاری نمایشگاه های گوناگون با عبور از این پل می توانند آثار اقتدار ایران زمین در گذشته را مشاهده نمایند.

منبع: دنیای سفر

به "اسراری که درباره پل شهرستان نمیدانستید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری که درباره پل شهرستان نمیدانستید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید