از شروع برداشت سیاه دانه در بیضا تا برداشت گندم در شمال فارس

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، برداشت گیاه دارویی سیاه دانه در زمین های کشاورزی شهرستان بیضا شروع شد.

از شروع برداشت سیاه دانه در بیضا تا برداشت گندم در شمال فارس

به گزارش خبرنگر از ، امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برای نخستین بار گیاه دارویی سیاه دانه در بیش از چهار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به بار نشست.

او اضافه نمود: میانه برداشت سیاه دانه در هرهکتار یک تن است و پیش ببینی می گردد 400 تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف گردد

امیریان افزود: احتیاج آبی کم، رعایت تناوب زراعی، اصلاح خاک، افزایش بهره وری، عایدی مناسب، ارتقای معیشت و رونق مالی خانوار روستایی از مزایای کشت گیاه دارویی سیاه دانه است.

گیاه داروئی سیاه دانه یک کشت پربازده است که علاوه بر افزایش عایدی موجب رونق کشاورزی و تنوع کشت محصولات می گردد. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می گردد. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شوهم، شونوز و کمون هندی است. سیاه دانه دارای روغنی بسیار معطر و دارای ویتامین آ. ای. دی (E، A و D) هم است.

خواص سیاه دانه، شامل اثرات ضد میکروب، ضد سرطان، ضد حساسیت، ضد ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است.

سیاه دانه یا شوهم یا حبه السودا با نام علمی Nigella Sativa تخم گیاهی است تند بو که مغز آن سفید است، و دارای خواص درمانی زیادی هم است.

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به اسم ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می گردد و این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به اسم ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند.

مطالعات منتشر شده در نشریه هندی Physiology and Pharmacology در سال 2010 نشان می دهد که دو گرم سیا دانه در روز، مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش داده و سبب کاهش قند ناشتا می گردد.

مطالعات منتشر شده در نشریه Fundamental & Clinical Pharmacology نشان می دهد که 100 میلی گرم عصاره سیاه دانه روزی دوبار و به مدت دو ماه، سبب کاهش فشار خون می گردد. بعلاوه مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است.

میرطالبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: سطح برداشت گندم آبی و دیم در این شهرستان بیش از 20هزار هکتار است که از این اندازه قریب به 17هزار هکتار به کشت آبی و سه هزار هکتار به کشت گندم دیم در شهرستان اختصاص دارد.

او با اشاره به وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی، اضافه نمود: پیش بینی می گردد اندازه فراوری گندم دیم شهرستان 70درصد کاهش یابد.

میرطالبی با بیان اینکه 13مرکز خرید در سطح شهرستان جانمایی و آماده انجام خرید تضمینی گندم هستند، افزود: پیش بینی می گردد با کوشش کشاورزان حدود 80 هزار تُن گندم در مزارع فراوری گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: هماهنگی های لازم با شهرستان های مختلف برای حضور بیش از 110دستگاه کمباین برای برداشت گندم در شهرستان اجرا شده است.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده گفت: با توجه به احتیاج کشور به تامین روغن، سال جاری بیش از 70 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت ارقام تازه کلزا اختصاص یافت.

او اضافه نمود: میانه برداشت کلزا در آباده 2 و 4 دهم تن در هر هکتار است و پیش بینی می گردد بیش از 200 تن کلزا در این شهرستان برداشت گردد.

برداشت کلزا در شهرستان آباده تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در فراوری روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه است تا با کوشش کشاورزان و حمایت دستگاه ها، کشور از چالش های جدی فراوری دانه های روغنی و فراوری روغن خوراکی خارج گردد.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: برداشت کلزا از صد هکتار زمین های کشاورزی این شهرستان شروع شده است.

او با اشاره به اینکه میانه عملکرد کلزا در مزارع شهرستان کوار حدود سه تن در هکتار است اضافه نمود: با توجه به ارزیابی ها پیش بینی می گردد حدود 300 تن محصول از مزارع این شهرستان برداشت گردد.

جوکار با بیان اینکه ارقام کشت شده با توجه به انجام طرح های مقایسه ارقام در سال های گذشته و معین شدن ارقام مقاوم با عملکرد بالا، رقم ناتالی وماراتون است، گفت: در سال زراعی جاری هم طرح مقایسه ارقام کلزا در هفت رقم برای شناسایی و انتخاب ارقام مناسب شهرستان در سال های آینده در دست اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: با پیگیری های صورت گرفته مرکزخرید کلزا درشهرستان راه اندازی شده است و محصول کلزا به صورت تضمینی به وسیله دولت به قیمت 11 هزار تومان از کشاورزان خریداری می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "از شروع برداشت سیاه دانه در بیضا تا برداشت گندم در شمال فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از شروع برداشت سیاه دانه در بیضا تا برداشت گندم در شمال فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید