آی.بی.ام قدرتمندترین رایانه کوانتومی را ساخت

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، شرکت آی.بی.ام(IBM) به تازگی به قدرتمندترین سیستم محاسبات کوانتومی دست یافته است.

آی.بی.ام قدرتمندترین رایانه کوانتومی را ساخت

امروز نقطه عطف مهمی در دنیا نوظهور محاسبات کوانتومی است، چرا که شرکت فناوری IBM یک شاهکار تاریخی استقرار حجم کوانتومی 64 را در یک سیستم 27 کیوبیتی انجام داده است که برای اولین بار در یک رایانه کوانتومی ابررسانای دنیای انجام می گردد و آن را تبدیل به قدرتمندترین سیستم در دسترس کاربران می نماید.

حجم کوانتومی بالاتر در نهایت، ظرفیت یک سیستم کوانتومی را افزایش می دهد. با استفاده از حجم کوانتومی بالاتر، محققان می توانند از محاسبات کوانتومی برای مقابله با مسائل در دنیای واقعی در طیف متنوعی از صنایع استفاده نمایند و این تازه ابتدای راه است.

حجم کوانتومی معیاری است که عملکرد، قابلیت ها و نرخ خطای یک رایانه کوانتومی را اندازه گیری می نماید.

طی این سال ها شرکت IBM قدم های بزرگی را در حوزه محاسبات کوانتومی برداشته است. هدف نهایی شرکت این است که آنها می خواهند پیشرفته ترین سیستم های کوانتومی دنیا را ایجاد نمایند.

در چهار سال گذشته این شرکت 28 رایانه کوانتومی ساخته است که هشت مورد از آنها همین سال جاری ساخته شده اند. سیستم توسعه یافته امروز در شبکه IBM Q و در نسخه های آینده و بهبود یافته سرویس های نرم افزاری IBM Cloud و همچنین در کیت توسعه نرم افزار منبع باز Qiskit در دسترس خواهد بود.

شبکه IBM Q اجتماعی از شرکت ها، مؤسسات دانشگاهی، استارتاپ ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی ملی است که با IBM برای پیشرفت محاسبات کوانتومی همکاری می نمایند. این شبکه در حال حاضر دارای 115 مشتری، گروه های دولتی، استارتاپ ها، شرکای عمومی و اعضای دانشگاهی است که بیش از 250 هزار کاربر دارد.

حجم کوانتومی معیاری برای اندازه گیری پتانسیل، قابلیت ها و میزان خطای یک رایانه کوانتومی است. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، حجم کوانتومی بالاتر به گسترش اکتشاف راه حلها در دنیای واقعی در دانشگاه ها و صنایع مختلف یاری می نماید.

محاسبات کوانتومی پتانسیل هیجان انگیزی دارند، اما برای تبدیل شدن کامل به ابزاری مناسب برای تحقیق، باید به فزونی کوانتومی دست یافت. این نقطه ای است که در آن می توان وظایف پردازش اطلاعات را بر روی یک رایانه کوانتومی نسبت به یک رایانه کلاسیک به شکل کارآمدتر یا مقرون به صرفه تر انجام داد. حجم کوانتومی بالاتر یک قدم ما را به فزونی کوانتومی نزدیکتر می نماید.

شرکت IBM امروز با استفاده از مجموعه جدیدی از نرم افزارها و تکنیک های سخت افزاری برای بهبود عملکرد کلی، به این موفقیت تاریخی رسیده است. این پیشرفت ها مبتنی بر دانش قبلی و گسترده در خصوص سخت افزارهای کوانتومی است. همانطور که توسط تیم IBM Q ذکر شده است، این روش های سخت افزاری قابل توسعه هستند و هر مدار کوانتومی را که روی هر سیستم کوانتومی IBM اجرا می گردد، بهبود می بخشند و به پیشرفت آزمایش ها و برنامه های کاربردی منجر می شوند که کاربران می توانند با آن به اکتشاف بپردازند.

شرکت IBM اگر با این سرعت شگرف به حرکت خود ادامه دهد، خیلی زود می تواند به هدف خود در رسیدن به فزونی کوانتومی برسد.

جی گامبتا عضو هیئت مدیره IBM و معاونت بخش IBM Quantum گفت: ما همواره در حال یافتن راه های جدید برای شکستن مرزهای سیستم های خود هستیم تا بتوانیم مدارهای کوانتومی بزرگتر، پیچیده تر و سریع تر ایجاد کنیم و به فزونی کوانتومی برسیم. رویکرد حامیانه و تمام قوای IBM راهی منحصر به فرد برای توسعه برنامه های سخت افزاری، الگوریتم ها و مدارهای کوانتومی ایجاد می نماید که همگی در گسترده ترین و قدرتمندترین ناوگان سخت افزار کوانتومی در صنعت اجرا می شوند.

محاسبات کوانتومی مبتنی بر همان قواعدی است که بر چگونگی دستکاری اطلاعات توسط اتم ها حاکم است. شبیه به روشی که رایانه های ما در خانه از مدارهای منطقی استفاده می نمایند، رایانه های کوانتومی نیز از مدارهای کوانتومی استفاده می نمایند. این اجازه می دهد تا سیستم های کوانتومی جدید آن دسته از محاسبات ریاضی را انجام دهند که حتی بعضی از پیشرفته ترین ابررایانه های کنونی ما قادر به انجام آن نیستند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "آی.بی.ام قدرتمندترین رایانه کوانتومی را ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آی.بی.ام قدرتمندترین رایانه کوانتومی را ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید