با وجود ایران هراسی ها شعا جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کرد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، به تازگی شبکه علمی کشورمان (شعا) توانست جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019) در حوزه E-Science را به دلیل طراحی و اجرای این شبکه دریافت کند.در پی این موفقیت روزنامه ایران به سراغ سادینا آبایی رئیس شبکه علمی کشور (شعا) رفته و درباره این موفقیت و موضوعات مرتبط با این شبکه به گفت و گو نشست که می خوانید.

با وجود ایران هراسی ها شعا جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کرد

به تازگی شبکه علمی کشورمان (شعا) توانست جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019) در حوزه E-Science را به دلیل طراحی و اجرای این شبکه دریافت کند. اتحادیه بین المللی مخابرات ITU اعلام نمود از میان 90 پروژه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات از سراسر جهان که برای دریافت جایزه WSIS در سال 2019 رقابت می نمایند، شبکه علمی ایران نیز بعد از کسب نامزدی در میان برترین های دوره نهایی نهاده شد و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مراسم که در سالن سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در شهر ژنو سوییس برگزار گردید، تندیس و لوح تقدیر جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کرد. در پی این موفقیت روزنامه ایران به سراغ سادینا آبایی رئیس شبکه علمی کشور (شعا) رفته و درباره این موفقیت و موضوعات مرتبط با این شبکه به گفت و گو نشست که می خوانید.

شبکه علمی کشور برای دریافت جایزه wsis ایران با چند پروژه جهانی رقابت کرد و توانست به این جایزه دست یابد؟

جایزه WSIS جایزه ای است که به بحث رعایت عدالت آموزشی تعلق می گیرد و شبکه علمی یک کشور می تواند این موضوع را پوشش دهد. سال جاری در جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-2019) بیش از 1100 پروژه در 18 گروه درخواست ارزیابی و بیش از 2 میلیون نفر در رأی گیری آن شرکت کردند که در نهایت از بین این پروژه ها 90 پروژه در 18 گروه به مرحله دوم راه یافتند. از ایران نیز 6 پروژه ملی در این ارزیابی شرکت نموده بودند که در نهایت شبکه علمی در بخش E-Sience که بر عدالت آموزشی تأکید دارد، از میان پروژه ها و طرح های مرتبط با ICT با کسب بالاترین امتیاز به هشتمین دوره مسابقات WSIS و کاندیداتوری نهایی آن راه یافت و در نهایت عنوان برتر را در مرحله نهایی به دست آورد.

آیا تصور می کردید چنین جایزه ای را دریافت کنید؟

در اتحادیه بین المللی مخابرات کشورهای بزرگی حضور دارند و لابی های بشدت سنگینی در آنجا حاکم است از سوی دیگر حضور ایران در مجامع بین المللی کمرنگ است و لابی ندارد از آنجایی هم که اهل لابی نیز نیسیتم، ممکن بود ما را به عنوان نفر اول اعلام ننمایند و بگویند همین که در بین 6 کشور برتر نهاده شدید، کافی است. بحث وجود ایران هراسی و بحث تحریم نیز مجموعه ما را نگران نموده بود که مبادا به علت این جو پروژه ما در بین بهترین های مرحله نهایی قرار نگیرد. به همین دلیل روزهای سختی را گذراندیم ولی خدا خواست و توانستیم جزو بهترین ها قرار بگیریم.

چرا شما در این مراسم حضور نداشتید آیا دلیل خاصی داشت؟

به دو دلیل در این مراسم حضور نیافتم و دلایل خود را نیز در نامه ای به هولیون ژائو، دبیر کل دبیر کل آی تی یو (اتحادیه بین المللی مخابرات) در میان گذاشتم. اول اینکه کشور ما دچار بحران سیل شد از این رو اعلام نمودیم ما هزینه سفر را در راستای ماهیت اجتماعی خود به دانشجویان سیل زده اختصاص خواهیم داد. از سوی دیگر در سازمان ملل یک روز به نام روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان وجود دارد من به عنوان یک زن ایرانی کارآفرین در این مراسم حضور نیافتم تا خشم ناشی از تحریم ظالمانه امریکا که فعالیت را بر زنان کارآفرین ایرانی دوچندان سخت نموده است، ابراز کنم.

شبکه علمی کشور اولین پروژه بخش خصوصی و دولتی محسوب می گردد تیم کاری شما دارای چه رنج سنی است؟

همواره یک کار گروهی دامنه دار است که موجب می گردد تا کوشش ها نتیجه بدهد و این جایزه نتیجه مشارکت تمامی ذینفعان و کوشش متخصصین کشور در مجموعه شبکه علمی کشور است. البته تیم اجرایی شبکه علمی کشور جوان هستند ولی در کنار این تیم جوان استفاده از تجربه های پیشکسوتان را فراموش نکرد یم.

شبکه علمی کشور، چگونه شبکه ای است و چه اهدافی را دنبال می نماید؟

شبکه علمی کشور یک شبکه تحقیقی و آموزش ملی است که خدمات تخصصی برای حمایت از نیازهای جوامع تحقیق و آموزش به عنوان زیرساخت سند بالاسری نقشه جامع علمی کشور را ایفا می نماید. در حقیقت شعا یک شبکه جامع محتوا محور تحقیقاتی و آموزشی یا همان محتواهای فاخر و باارزش است که برای توسعه نیازهای جوامع پژوهشی و آموزشی کشور طراحی شده و در حال توسعه است. شعا نه تنها می تواند دانشگاه ها، بیمارستان ها، کتابخانه ها و مؤسسات تحقیقاتی را در سراسر ایران با یک مدل هزینه - درآمد به یکدیگر متصل کند، بلکه امکان اتصال این شبکه به سایر شبکه های آموزی را در سراسر جهان نیز دارد. البته باید گفت شبکه علمی کشور یکی از پروژه های نیمه تمام دولتی بود که به بهره برداری نرسیده بود از این رو در سال95 طبق توافق سه جانبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و بخش خصوصی (که یکی از اولین توافق های سه جانبه در بخش ارتباطات است) امضا شد. این پروژه ملی است و به اجرای آن به بخش خصوصی سپرده شده و دولت در این میان تنها نقش ناظر را برعهده دارد.

شبکه علمی کشور چه اهدافی را دنبال می نماید؟

اهدافی که شبکه شعا با سرمایه گذاری بخش خصوصی دنبال می نماید، ایجاد عدالت آموزشی است. به عدالت آموزشی در تمام جهان اهمیت داده می گردد تا آنجایی که در این زمینه سرمایه گذاری های کلانی انجام می دهند. به عبارتی هدف اصلی این شبکه ایجاد زیرساخت زیست بوم اقتصاد علم کشور و پیوستن به شبکه های علمی جهان است. این اپراتور از علم واقعی استفاده می نماید و در آن خبری از اطلاعات جعلی نیست. با این شبکه نه تنها سرقت های علمی صورت نمی گیرد، بلکه بین صنعت و علم، ارتباطات تنگاتنگی برقرار می گردد.

این شبکه دارای چند فاز است و تاکنون چند فاز از این شبکه به بهره برداری رسیده است؟

این شبکه دارای 4 فاز عملیاتی بوده و هر فاز شامل اتصال 4 استان به شبکه علمی کشور است. این 4 فاز با توجه به شرایط روز تغییر می نماید و در حال اجرا هر 4 فاز به صورت همزمان هستیم. هدف ما این است که هر 4 فاز را تا سال 98 با توجه به رویدادهای مالی حاکم بر فضای بازار کشور عملیاتی نموده و بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

شبکه علمی کشور برای توسعه با چه موانع و محدودیت هایی روبرو است ؟

یکی از موانع این است که هنوز شبکه علمی در کشور بدرستی جا نیفتاده است و باید این موضوع بدرستی نهادینه گردد تا تمام مراکز علمی که دارای دانش فاخر و باارزشی هستند به این شبکه متصل شوند. با اتصال مراکز علمی به این شبکه دانشجویان، استادان، استارتاپ ها و... می توانند از داده ها بهره برداری نمایند.

شبکه علمی کشور به چند واحد دانشگاهی متصل است و قرار است چه میزان به آن اضافه گردد؟

اکنون بیش از 200 دانشگاه در کشور فرم اشتراک شبکه علمی کشور را پر نموده اند و عضو این شبکه هستند. البته مرحله به مرحله این اتصال ها در حال توسعه است.

چه میزان از استان ها زیر پوشش شبکه علمی کشور واقع شده است؟

اکنون تمامی مراکز استان ها به شبکه علمی کشور متصل هستند و تجهیزات شبکه علمی کشور در مراکز استان ها مهیا شده است. ولی در بعضی از استان ها مشکل فیبر (بین مرکز مخابراتی و زیرساخت و بین دانشگاه و مرکز مخابرات) وجود دارد ولی طبق برنامه ریزی که اجرا شده است، امیدواریم بتوانیم تا آخر 98 این مشکل نیز حل گردد.

یکی از مواردی که همواره به آن اشاره می گردد بحث اتصال این شبکه به دانشگاه های بین المللی است.اکنون شبکه علمی کشور به کدام یک از کشورها متصل است؟ و چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

اکنون شبکه علمی کشورمان به ژآنت (اتصال تمام کشورهای اروپایی به شبکه علمی یکدیگر) متصل است. از آنجایی که ابتدای کار ما باید بیشتر وقت و انرژی خود را روی برنامه های داخلی متمرکز می کردیم خیلی روی این بخش کار نکردیم. یکی از برنامه های ما این است سندی که در سال 90 در سازمان اکو امضا شد را زنده نموده و اجرایی کنیم. از سوی دیگر در دیداری که با وزیر آی سی تی افغانستان داشتیم مقرر شد ایران شبکه علمی این کشور را راه اندازی کند تا بتوانیم به عنوان نود اصلی استفاده کنیم تا کشورهای حاضر در اکو بتوانند به شبکه های علمی یکدیگر متصل شوند. از سوی دیگر به دنبال این هستیم تا به دانشگاه مجازی جهان اسلام متصل شویم.

مراکز علمی و دانشگاه ها به دلیل نبود قانون حق امتیاز اجازه دسترسی به اطلاعات را نمی دهند برای حل این مشکل چه اقدام مؤثری انجام داده اید؟

ما در شبکه علمی کشور سعی کردیم امنیت اطلاعات را با استفاده از تکنولوژی بالا ببریم به همین دلیل در این زمینه بسیار با وسواس کار نموده و در حال توسعه آن هستیم. از این رو پای اسناد و محتواهای تولیدی، امضای دیجیتالی وجود دارد و می دانیم اثر متعلق به چه کسی است به همین دلیل در این شبکه محتوای جعلی منتشر نمی گردد. از آنجایی افراد حاضر در این شبکه احراز هویت شده اند بنابراین حق امتیاز در این بخش بشدت رعایت می گردد.

گفته می گردد شبکه علمی کشور ماهیت و محتوای تعیین و مدل کسب و کار و درآمدی ندارد نظرتان در این باره چیست؟

من این موضوع را قبول ندارم و این شبکه دارای مدل کسب و کاری است و درآمد دارد، چرا که اگر دارای مدل درآمدی نبود هیچ وقت سرمایه گذار بخش خصوصی آن هم از نوع خارجی در این زمینه سرمایه گذاری نمی کرد. بعد از برجام و آرام شدن اوضاع توانستیم سرمایه گذار خارجی با سرمایه 88 میلیون یورویی را جذب کنیم و این سرمایه گذاری خارجی در بخش فناوری اطلاعات بزرگترین سرمایه گذاری محسوب می گردد.

به عنوان آخرین سؤال انتظار شما از نظام و دولت به عنوان کارآفرین و دارنده جایزه بین المللی مخابرات چیست؟

من از دولت می خواهم که به جوانان و استارتاپ ها وام تزریق ننمایند و از جوانان می خواهم دنبال ایده های تکراری نرفته و روی پای خود بایستند و سرمایه گذار جذب نمایند چرا که در غیر این صورت در پروژه خود شکست می خورند. از نظام هم انتظار دارم فضاهای مجازی را نبندند و اجازه دهند تا جوانان با جهان ارتباط بگیرند. ایده هایی که در کشور شکل گرفته است بیشتر برگرفته از جهانی خارج از ایران بوده و در اثر وجود ارتباطات شکل گرفته است. از رهبر نیز تقاضا می کنم که اجازه دهند تا زنان نیز در شورای عالی فضای مجازی حضور داشته باشند. اکنون این فضا بسیار مردانه است و گاهی تصمیمات خشنی گرفته می گردد این در حالی است که زنان به عنوان مادران، همسران، دختران و کارآفرینان می توانند در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های بهتر فضای مجازی نقش مؤثری ایفا نمایند.

منبع: ایران آنلاین

به "با وجود ایران هراسی ها شعا جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وجود ایران هراسی ها شعا جایزه جامعه اطلاعاتی را دریافت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید