آیا عکاسی مجازی در بازی ها نوع هنری بعدی است؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، سال 2020 با عرضه بازی های خیره کننده ای چون The Last of Us Part II و Ghost of Tsushima همراه بود. آثاری چون Death Stranding کوجیما و نسخه تازه اسپایدرمن تحت اسم Miles Morales که در میزان خود حد و مرز جلوه های بصری و جزئیات حیرت انگیز گرافیکی بازی های امروزه را به جلو هل دادند.

آیا عکاسی مجازی در بازی ها نوع هنری بعدی است؟

به موازات تکامل غیرقابل توقف و همیشگی ابعاد فنی صنعت بازی های ویدیویی که هر روز این المان های بصری را واقع گرایانه تر و در یک کلام فوتورئالیستیک (واقع گرای عکس وار) می نماید، ما شاهد ظهور موج تازهی از هنرمندانی هستیم که با ابزار حالت عکاسی (Photo Mode) این آثار، صحنه های بیادماندنی و تکرار نشدنی تجربیات خود را در دل روایت پر پیچ و خم بازی ها و جهانی تعلیق برانگیز آن ها ثبت می نمایند.

بله، شکی نیست که از قدیم الایام بسیاری از بازیکنان از صحنه های دلخواه خود در بازی ها اسکرین شات می گرفتند و حتی حالت عکس برداری یکی از ابزارهای قدیمی است که به اولین بازی متال گیر سالید در 1999 بازمی گردد. حتی اگر آثاری این حالت عکاسی را نداشتند، بسیاری از مادرها و بازی سازهای رایانه شخصی برای خود ابزاری مشابه می ساختند تا از پس انجام این کار بر بیاید. اما از آن سال ها تا کنون، این ابزار بسیار پیشرفته تر و تخصصی تر شده و با الهام بخشی، نسل تازهی از عکاسان مجازی را در شبکه های اجتماعی در مرکز توجه قرار داده است.

برخی از این هنرمندها هزاران دنبال نماینده دارند و هم اکنون جوامع آنلاین حول این موضوع در حال شکل گرفتن هستند. نرم افزاری تازه هم تحت اسم Captis خود را به اسم شبکه اجتماعی اصلی این مدیوم و نوع هنری تازه تبلیغ نموده است. هیرواکی یوشیکه، یکی از طراحان مرحله کوجیما پروداکشنز که برروی حالت عکاسی فوق العاده حرفه ای بازی Death Stranding کار نموده، در مصاحبه ای می گوید: فکر می کنم عظیم ترین مزیت وجود فوتومود این است که می توانید لحظات ناب داخل بازی را ثبت کنید و بعدا با دیگران به اشتراک بگذارید. این به شکلی جهانی بازی را به جهانی واقعی وصل می نماید.

تازهترین بازی کوجیما با محیط های وسیع و منظره خود مثال بارزی از ظهور این نوع هنری تازه است. از دشت های وسیع گرفته تا کوه پایه های سرسبز و رشته کوه های سراسر سفید، Death Stranding طبیعت خیره نماینده جهانی کامل و خالی از انسان را در اختیار بازیکنان قرار می دهد تا با بکار گرفتن هنر خود به شکار لحظه ها بروند. در واقع هدف تیم سازنده هم از ابتدا ارائه ابزاری بود که عکاس های حرفه ای تر را به خود جذب کند و این ابزار در نسخه کامپیوتر بازی به صورت تمام عیار متجلی شد.

با توجه به اظهارات یوشیکه، تیم سازنده در ابتدا یک نمونه آزمایشی از حالت عکاسی بازی ساخت اما اعضای ارشد به آن ها گفتند که دنبال یک ابزار پیچیده تر هستند. همین باعث شد تا تیم به سراغ ابعاد حرفه ای هنر عکاسی برود و المان هایی مثل نورپردازی، قاب بندی و غیره را به Death Stranding اضافه کند. مسلما هنرمندان متخصص هم اگر بخواهند به این مدیوم به شکل جدی نگاه نمایند، به چنین ابزارهایی احتیاج دارند، چه بسا که طرفدارانشان هم لزوما گیمر نیستند یا به بازی های ویدیویی علاقه ندارند، اما همواره می توانند یک عکس حرفه ای و تحسین برانگیز را ستایش نمایند.

در ادامه مطلب، سخنان و دیدگاه برخی از عکاسان حرفه ای را در رابطه با این موضوع و سبک نوظهور عکاسی مجازی آنالیز می کنیم.

Sindy JB

سیندی از بازی های زیادی عکس ثبت نموده است، اما شاید محبوب ترین و مشهورترین کار او مربوط به تصاویر خیره نماینده از جهانی آخرالزمانی ایالات متحده در Death Stranding باشد. همین تصاویر باعث شده که او در مدت زمانی کم حدود 20 هزار دنبال نماینده به دور خود جمع کند. صحبت او را در خصوص عکاسی مجازی در پایین مشاهده می کنید: منظره ها طبیعی موضوع دلخواه من برای عکاسی هستند. البته من هیچ وقت کارهای خود را برنامه ریزی نمی کنم و منتظر نما و فضای مناسب می مانم. بعلاوه از فیلتر استفاده نمی کنم چرا که می خواهم تصاویرم تا حد ممکن طبیعی به نظر برسند. مهم ترین مسأله برای ما حرکت دوربین است. بدون حرکت آزاد دوربین نمی توان زاویه مناسبی برای عکاسی (در بازی ها) پیدا کرد. برخی بازی ها حرکت دوربین را به حرکت دوار محدود می نمایند که خیلی بدردنخور است.

در رابطه با جلب توجه این مدیوم تازه، سیندی گفت: فکر می کنم دلایل زیادی در افزایش محبوبیت عکاسی مجازی می تواند تأثیرگذار باشد. اما یکی از مهم ترین آن ها حمایت سازندگان با اشتراک گذاری یا نظر دادن درباره عکس هاست.

همان طور که در صفحه اینستاگرام این هنرمند می بینید، سیندی در ابتدا با بازی Red Dead Redemption 2 از راک استار وارد جهانی عکاسی مجازی شد و حال این علاقه به دیگر آثار عظیم صنعت ما رسیده است.

Berduu

پتری لوالاتی که با نام کاربری Berduu در توییتر فعالیت می نماید، با حدود 40 هزار دنبال نماینده از محبوب ترین عکاس های جامعه این هنر تازه است. در واقع لوالاتی این علاقه و شوق خود را به یک جهت شغلی تبدیل نموده و هم اکنون در استودیوی دایس الکترونیک آرتز برروی آثاری چون Battlefield و Star Wars Battlefront کار می نماید. جالب تر اینجاست که خود پتری هم با عکس های مجازی یکی از کاربران از Battlefield 4 وارد این زمینه شد و حالا زندگی او برای همواره عوض شده است.

بااینکه لوالاتی همه جور عکسی ثبت می نماید (از منظره ها طبیعی گرفته تا صحنه های اکشن) کار اصلی او در استودیوی دایس توجه به صحنه ها یا تصاویر قابل بازاریابی برای کمپین تبلیغاتی و بعلاوه طراحی منوی اصلی آثار این شرکت است.

البته فراتر از کارهای دایس، لوالاتی به سراغ بازی های دیگری چون Control و Cyberpunk 2077 می رود تا تنوع و خلاقیت کارش حفظ گردد. برخی از تصاویر او در بازی های ذکر شده آن قدر حرفه ای هستند که از آن ها می توان به اسم جلد مجله های معروف استفاده کرد.

Soulsurrender

این هنرمند که به صورت یک طراح گرافیکی پاره وقت در سوئد فعالیت می نماید، اولین بار با بازی الدر اسکرولز: اسکایریم وارد زمینه عکاسی مجازی شد. شاید تصور کنید که اسکایریم به خاطر اینکه در نسل هفتم منتشر شد از نظر گرافیکی از بسیاری از آثار روز عقب است، اما در نظر داشته باشید که مادهای گرافیکی بی شماری تا به امروز برای این اثر بیادماندنی و افسانه ای استودیوی بتزدا ارائه شده و حتی خود سازنده هم چندسال پیش نسخه ریمستر آن را به بازار عرضه کرد.

وجود چنین مادهای گرافیکی که بازی و منظره ها و جهان آزاد آن را واقعا زیبا می نمایند باعث شد تا Soulsurrender به آن علاقه مند گردد. او در این باره گفته است: مادها بازی را بسیار خیره نماینده کردند و من فقط می خواستم این زیبایی ها را ثبت کنم. در آن موقع به آن عکاسی مجازی نمی گفتم و حتی عکس ها را به اشتراک نمی گذاشتم، اما بعدتر فهمیدم که این زمینه طرفداران زیادی دارد.

البته Soulsurrender فعالیت خود را به اسکایریم محدود ننموده و به سراغ بازی هایی چون فالوت و سایبرپانک هم رفته است. بسیاری معتقدند که او استعدادی واقعی در ثبت کردن منظره ها آخرالزمانی دارد. اما چه چیزی باعث شد که این عکاس به سراغ جهانهای مجازی برود؟

بعد از خستگی مفرط در کار من به فکر استراحت افتادم و هم اکنون در شهری کوچک زندگی می کنم. اما اینجا مکان های زیادی برای اکتشاف یا ثبت کردن ندارد، پس طبیعی بود که راه دیگری برای ابراز خلاقیت خود پیدا کنم و به سراغ عکاسی مجازی بروم.

Voldsby

عکاس دنمارکی Voldsby هم یکی از هنرمندان مطرح این زمینه نوظهور است. یکی از دلایل محبوبیت اخیر او ثبت عکس های پرتره از شخصیت های The Last of Us Part II از جمله ابی و الی است. او کار خود را این گونه شرح می دهد: من در چندسال اخیر به صورت تفننی و در اوقات فراغتم به عکاسی مشغول می شدم اما وقتی فهمیدم ابزاری است که به واسطه آن می توانید بازی را در هرجایی متوقف کنید و عکس بگیرید، به آن اعتیاد پیدا کردم.

او در ادامه گفت: من علاقه دارم به اشخاصی که از آن ها عکس می گیرم نزدیک باشم. شاید مسخره به نظر برسد چرا که این یک بازی ویدیوییست، اما وقتی به صورت شخصیت ها نزدیک می شوم این احساس دست می دهد که آن ها نسبت به تصویربرداری من خودآگاه هستند که عکس ها را واقعا زنده می نماید.

چرا Voldsby بیشتر انرژی خود را صرف عکاسی از جهانی آخرین ما می نماید؟ اول از همه اینکه او عاشق این مجموعه از ناتی داگ است. اما فراتر از این موضوع، بازی The Last of Us Part II به خاطر فضای تاریک و آخرالزمانی آن که نورپردازی ظریف می طلبد، بسیار برای عکاس ها و هنرمندهایی که در پی ثبت لحظاتند مناسب است. این هنرمند فرایند پیچیده ای در ثبت عکس های خود دارد و آن ها را با نرم افزارهایی چون Adobe Lightroom ویرایش می نماید. اما وقتی صحبت از خود فوتومود باشد، Voldsby یک ابزار ساده را ترجیح می دهد: همه چیز به سادگی برمی گردد. هرچه ساده تر، بهتر. واقعا به یک سری ابزار عجیب و غریب برخی فوتومودها احتیاجی ندارم. این موضوع دقیقا مثل عکاسی در جهانی واقعی است. خرید یک دوربین گران قیمت لزوما شما را به عکاس خوبی تبدیل نمی نماید.

Kayne

کین که اکانت اینستاگرام او بیش از 20 هزار دنبال نماینده دارد، رویای سفر به دور جهان را داشت تا برای مجله هایی مثل نشنال جئوگرافیک عکاسی کند، اما خیلی زود فهمید که توان اقتصادی خرید ابزار لازم (مثل دوربین، لنز و…) را ندارد. اما این باعث نشده که او از رویای خود دست بکشد و برای همین کین کار خود را در جهانی مجازی بازی های ویدیویی دنبال کرد.

از محبوب ترین بازی های او برای عکاسی سری Spider-Man از اینسامنیاک است که بخاطر جهان باز خود و بعلاوه قابلیت های مرد عنکبوتی در بالا رفتن از ساختمان ها و برج های منهتن، به یک انتخاب جدی برای عکاس های مجازی تبدیل شده. با وجود قابلیتی مثل فوتومود در بسیاری از بازی ها، کین امیدوار است که عکاسی مجازی به یک هنر جدی تبدیل و جامعه طرفداران آن هرروز بیشتر شوند. امیدوارم این موج به یک چیز عظیم تر تبدیل گردد. هنوز در اول جهت هستیم.

به طور کلی می توان اظهار کرد که عکس از محیط یا شخصیت بازی های ویدیویی در فرم و بسیاری از ابعاد دیگر تفاوتی با عکاسی سنتی ندارد، پس شاید نگردد لزوما این شاخه نوظهور را هنری از خود دانست. اما از طرفی، خالی از لطف نیست در نظر داشته باشیم که در عکاسی سنتی، هرچیزی که در اختیار هنرمند است باید در چارچوب واقعیت قرار بگیرد، حال آنکه در بازی های ویدیویی که پر از خلاقیت هستند و ما را به جهانهایی می برند که می تواند از تصور هر شخصی خارج باشد، فضای خلق کارهای هنری و آثار مفهومی خیلی وسیع تر و نامحدودتر است.

شکی نیست که به مرور زمان ابزارهای عکس برداری از بازی ها، چه در قالب فوتومود خود بازی که به وسیله سازندگان طراحی شده و چه مادهای کاربران، برای استفاده هنرمندان و خلاقان بهینه تر می گردد. از طرفی با توجه به تکامل فنی بازی ها و افزایش ذوق بصری برای فوتورئالیستیک شدن آن ها، می توان انتظار داشت که جامعه طرفداران عکاسی مجازی هم در آینده نه چندان دور افراد بیشتری را به سمت خود جذب کند.

نظر شما در این باره چیست؟ و آیا هنرمندان دیگری را می شناسید که در این زمینه به صورت جدی فعالیت می نمایند؟ با ما در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا عکاسی مجازی در بازی ها نوع هنری بعدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عکاسی مجازی در بازی ها نوع هنری بعدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید