آشنایی با قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، مقدار بار مجاز و قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر

ایران ایر که از ابتدای تاسیس آن با نام هما شناخته می گردد، یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی ایران است. دفتر مرکزی این شرکت هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد است. ایران ایر در حال حاضر به بیش از 40 مقصد داخلی و بین المللی پرواز دارد. این ایرلاین نیز مانند بسیاری از ایرلاین های بین المللی دیگر برای حمل بار و چمدان مسافرین قوانین مخصوص به خود را دارد و بهتر است که مسافران قبل از سفر با قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر آشنا شوند تا برای سفر با این شرکت هواپیمایی دچار مشکل نشوند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مقدار بار مجاز و قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر

مقررات بار مجاز هواپیمایی ایران ایر

اندازه بار مجاز در برخی از ایرلاین ها بر اساس بسته و در برخی دیگر بر اساس وزن محاسبه می گردد. بر اساس قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر ، این ایرلاین اندازه بار مجاز برای هر مسافر را بر اساس وزن در نظر گرفته و این اندازه با توجه به مبلغ پرداختی بلیط و کلاس پروازی فرق دارد.

شرایط پذیرش و حمل بار مسافر در ایران ایر

  • وزن مجاز چمدان و بار همراه مسافر در بلیط وی قید شده است. در صورتی که اندازه بار مسافر از وزن مجاز، تجاوز نماید، مسافر ملزم به پرداخت اضافه بار می باشد. اندازه اضافه بار باید در همان مبدا سفر پرداخت گردد.
  • ابعاد چمدان یعنی مجموع طول، عرض و ارتفاع نباید از 158 سانتی متر(یا 62 اینچ) بیشتر گردد. و وزن آن نیز نباید بیش از 23 کیلوگرم باشد.
  • هواپیمایی ایران ایر در قبال چمدان های معیوب، یا دارای محتویات شکستنی و یا بسته بندی ناقص مسئولیتی قبول نمی کند و در صورت آسیب به چمدان ها مسئولیت پرداخت خسارت به عهده خود مسافر خواهد بود. در اینگونه موارد، ایران ایر برچسبی با عنوان محدودیت پذیرش(Limited Release) روی چمدان ها می چسباند.
  • توصیه می گردد در صورتی که چمدان و یا بار غیر استانداردی حمل می کنید، حتما قبل از سفر، جهت اخذ هدایت با دفاتر هواپیمایی تماس بگیرید.
  • در صورتی که بسته و یا چمدان شما مورد پذیرش هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار بگیرد، برچسبی با عنوان قابل مشاهده با اطلاعات نام مسافر و مقصد نهایی او روی چمدان الصاق می گردد. این نام باید با نامی که روی بلیط ذکر شده، یکسان باشد.
  • در صورتی که اعضای خانواده با هم سفر می نمایند، می توانند بار چمدان های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مجموع بار مجازی که این مسافرین می توانند حمل نمایند با مجموع کل بارهای مجاز هر یک از مسافرین برابر است.
  • از قرار دادن هر گونه وسیله قیمتی و با ارزش مثل پول، جواهرات، اوراق بهادار، وثیقه، ضمانت نامه بانکی، سوئیچ خودرو، تبلت، لپ تاپ، گوشی همراه، دوربین، مدارک شناسایی، گذرنامه و … داخل چمدان جدا خودداری کنید.

شرایط پذیرش و حمل بار دستی مجاز در ایران ایر

منظور از بار دستی مجاز، اندازه باری است که هر مسافر علاوه بر چمدان، می تواند همراه خود به داخل کابین ببرد. بر اساس قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر ، اندازه بار دستی مجاز در این شرکت هواپیمایی با توجه به کلاس پروازی فرق دارد. اندازه بار دستی مجاز در پروازهای:

  • اکونومی کلاس در مسیرهای داخلی و خارجی: 5 کیلوگرم
  • هما کلاس(بیزینس کلاس) د مسیرهای داخلی و خارجی: 7 کیلوگرم

می باشد.

  • ابعاد کیف دستی نباید از مجموع 115 سانتیمتر(56*45*25) تجاوز نماید.
  • کیف های دستی که مسافرین با خود به داخل کابین می برند باید دارای برچسب بار کابین باشند.

پذیرش کالسکه در هواپیمایی ایران ایر

مسافرین مجاز به حمل یک کالسکه تاشو برای نوزاد خود به عنوان بار مجاز رایگان هستند. مسافرین تا زمان سوار شدن به هواپیما مجاز به استفاده از کالسکه هستند و نمی توانند آن را با خود به داخل کابین ببرند. در زمان تحویل کالسکه در گیت خروج، برچسب محدودیت پذیرش روی آن الصاق می گردد.

حمل کالاهای خطرناک در هواپیمایی ایران ایر

همراه داشتن کالاهای ممنوعه جهت حمل در چمدان

کالای خطرناک، به هر گونه کالایی گفته می گردد که به جان و اموال مسافران و خدمه پرواز و یا بدنه هواپیما آسیب برساند.

کالاهای خطرناک را می توان به این صورت دسته بندی کرد:

مواد منفجره و قابل اشتعال، گازهای فشرده و آتش زا، مایعات قابل اشتعال مانند استون، تینر، انواع پاک نماینده و …، مواد اکسید شوند و اکسید نماینده، سفید نماینده، مواد رادیو اکتیو، مواد سمی، لوازم اطفا حریق، هر نوع چراغ قوه، مواد عفونی و حامل ویروس و باکتری، مواد رادیو اکتیو و …

کالاهای فوق فقط با تائید کارمند مسئول هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مجاز به حمل به عنوان بار پذیرش شده می باشد.

همراه داشتن کالاهای ممنوعه جهت حمل به داخل کابین
این کالاها شامل موارد زیر می شوند:

وسایلی که باعث قطع عضو شوند، چاقو، اسپری فلفل، انواع تجهیزات امنیتی، وسایل شوک دهنده و وسایل حاوی مواد محرک و آزار دهنده

قوانین اضافه بار در هواپیمایی ایران ایر

اگر اندازه بار مسافری بیشتر از اندازه بار مجاز در نظر گرفته شده برای وی باشد، در این صورت مشمول اضافه بار خواهد شد و در این صورت باید مبلغی را به اندازه بار اضافی بر حسب کیلوگرم پرداخت نماید.

نحوه خرید اضافه بار در هواپیمایی ایران ایر

در دفاتر فروش

آن دسته از مسافرینی که احتیاج دارند بار اضافه تر از حد مجاز خود همراه داشته باشند، می توانند با مراجعه به دفاتر فروش هما، اضافه بار خود را با نرخ مناسبتری خریداری نمایند.

در فرودگاه

اگر در فرودگاه مسافری بار اضافه تر از بار مجاز خود، حمل کند، هنگام پذیرش در فرودگاه باید به ازای هر کیلوگرم بار اضافی مبلغی را پرداخت کند.

رزرو و خرید آنلاین بلیط هواپیما ایران ایر

احتمالا این مطلب را هم بپسندید:

منبع: فلای تودی

به "آشنایی با قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قوانین حمل بار هواپیمایی ایران ایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید