10 نکته درباره تفاوت اداره سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، مهلت معین روش اداره سهام عدالت هشتم خرداد به انتها می رسد و مسئولان سازمان خصوصی سازی گفته اند این مهلت تمدید نمی گردد. با این حال هنوز خیلی از افراد نمی دانند روش مستقیم برای اداره سهام عدالت بهتر است یا روش غیرمستقیم. برخلاف آنچه فکر می کنید موضوع چندان پیچیده نیست و با صرف زمانی کم می توانید همه چیز را با زبانی ساده یاد بگیرید.

10 نکته درباره تفاوت اداره سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم

یک تعداد مشمولان سهام عدالت در حال حاضر 50 میلیون نفر است در حالی که کل کد های بورسی به 12 میلیون عدد می رسد. این یعنی با اضافه شدن حدود 50 میلیون کد جدید حداقل روی کاغذ اتفاق بزرگی در بازار سرمایه خواهد افتاد. در عمل هم با توجه به اینکه شرکت های سرمایه گذار استانی در بازار سرمایه، سهامدار می شوند، ضروری است سهامداران این شرکت ها هم با قانون تجارت آشنا شوند. اگر آن ها سهام عدالت خود را نگه دارند باید در مجمع عمومی شرکت نمایند، رای دهند و به طور طبیعی با حقوقشان در بازار سرمایه آشنا شوند. پس خیال نکنید با انتخاب روش غیرمستقیم مسئولیت کار از روی دوشتان برداشته می گردد.

دو در حال حاضر از مجموع 49 شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت، 36 شرکت بورسی و13 شرکت غیر بورسی هستند. ارزش شرکت های بورسی در حال حاضر 490 هزار میلیارد تومان برآورد می گردد که پس از ایجاد قابلیت معامله پیداکردن، این سهام به سهام شناور آزاد که هر روز در بورس معامله می گردد، اضافه خواهد شد.

سه ارزش نهایی سهام عدالت که 14 سال پیش یک میلیون تومان بود، هر روز در حال تغییر است؛ بنابراین رقم دقیق را باید در همان روز آزادسازی محاسبه کرد. همین عدد های فعلی هم البته می تواند نشان دهند حجم بازار و حجم معاملات باشد که قرار است به شدت افزایش پیدا کند. اگر قرار باشد این مقدار پول به سمت مسکن یا ارز برود موجب تورم می گردد. پس طبیعی است که دولت محدودیت هایی برای خرید و فروش سهام عدالت در نظر بگیرد.

چهار آزادسازی سهام عدالت به کارآیی بازار یاری می نماید. حجم سهام شناور آزاد بورس با وجود افزایش پنج درصدی در سال های اخیر همچنان پایین است، اما پس از آزادسازی سهام عدالت این رقم، تا حدود 10 درصد بیشتر شده و یاری می نماید بازار سرمایه یک گام بالاتر برود. پس احتمالا حضور در بازار بورس و سرمایه گذاری در آن می تواند همچنان تصمیمی عاقلانه به حساب بیاید.

پنج شرکت های موجود در سبد سهام عدالت جزو 50شرکت باارزش بورس اوراق بهادار به حساب می آیند. یعنی این کیفیت سهام این شرکت ها بالا است؛ بنابراین بعضی ها به خصوص مدیران دولتی به مردم توصیه می نمایند این سهام را به راحتی از دست ندهند. مگر اینکه افراد مهارت لازم برای خرید و فروش سهام در بورس را داشته باشند. این دسته افراد می توانند روش مدیریت مستقیم سهام را در سامانه سازمان خصوصی سازی انتخاب نمایند، اما سایر افراد که تمایلی به مدیریت مستقیم سهام ندارند، می توانند اصلا وارد سایت نشوند و بگذارند اداره اوضاع توسط صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سرمایه گذاری استانی انجام گردد.

شش خبر های زیادی درباره ارزش سهام عدالت به گوش می رسد. مثلا می گویند ارزش برگه های یک میلیون تومانی الان 14، 15 برابر شده و می توان روی آن ها 14، 15 میلیون تومان قیمت گذاشت. رقم زیادی است. به خصوص اگر تعداد اعضای یک خانواده زیاد باشد، اما الکی به دلتان لیف و صابون نزنید، چون همان اول اعلام شده افرادی که مدیریت مستقیم را انتخاب می نمایند، محدودیت هایی برای خرید و فروش خواهند داشت. یعنی نمی توان کل سهام عدالت اعضای خانواده را فروخت و با پول آن ماشین و موبایل خرید.

هفت ساماندهی فرآیند آزادسازی با تجمیع اطلاعات هویتی مشمولان سهام عدالت بارگذاری شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. تا این لحظه هم این برگه ها و کل سهام قابلیت خرید و فروش نداشته اند. پس اگر شیطان توی جلدتان رفته که آن را به صورت وکالتی یا هر شکل دیگری بفروشید و پول بگیرید، این معامله اصلا ارزش قانونی نداشته و ندارد. سامانه تنها کسی را به عنوان مالک سهام عدالت می شناسد که مشخصات او با آنچه ثبت شده مطابقت داشته باشد.

هشت رقم سهام عدالت برای افراد متفاوت است. بعضی یک میلیون تومان و بعضی دیگر کمتر از یک میلیون تومان سهام عدالت دارند. مددجویانی که از تخفیف بهره مند بودند، تنها افرادی هستند که از اول یک میلیون سهام عدالت داشتند. سهام عدالت دیگر افراد رقم های 490 هزار تومان یا 530 هزار تومان است. علت این تفاوت را باید در گذشته جستجو کرد. در یک مرحله زمانی، 40هزار تومان سود سهام عدالت برای بعضی پرداخت شد و این رقم برای بعضی به سهام آن ها اضافه شد؛ بنابراین در سال 95 میزان ارزش سهام یک میلیون تومانی به 530 هزار تومان رسید، اما ارزش سهام عدالت بقیه همان 490 هزار تومان باقی ماند.

9 سود سهام عدالت در سال های بعد از 95 مستقیم به حساب افراد واریز شده است؛ در سال 96 سود شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت، به ازای هر یک میلیون تومان، 150هزار تومان بود و در سال 97 این عدد به 175 هزار تومان رسید. سود واریزی سهام عدالت یک میلیون تومانی در سال 98، رقم 205 هزارتومان بود.

10 فرصت مشخص تکلیف نحوه مدیریت سهام عدالت در ساعت 24 روز هشتم خرداد به اتمام می رسد. بعد از این تاریخ، سهام افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند هم وارد بورس می شوند. با این تفاوت که مدیریت سهام به شرکت های سرمایه گذاری سپرده می گردد و مثل گذشته در سرانجام هر سال سود آن ها محاسبه و واریز خواهد شد.

منبع: فرارو

به "10 نکته درباره تفاوت اداره سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته درباره تفاوت اداره سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید