یکی از کهن ترین کلیساهای دنیا در دریای خزر کشف شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دانشمندان بقایای یک بنای عجیب را در غرب دریای خزر کشف کردند که احتمال می دهند یکی از کهن ترین کلیساهای دنیا باشد.

یکی از کهن ترین کلیساهای دنیا در دریای خزر کشف شد

وبلاگ ساعت فانتزی: این بنا که از طریق فناوری پیشرفته پرتونگاری در زیر زمین کشف شده در شهر قدیمی دربند روسیه در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و بر کرانه دریای خزر واقع شده است.

باستان شناسان که این بنا را پیش از این می شناختند، در ابتدا متوجه کاربری دقیق آن نشده بودند، اما امروز دریافته اند که با یک عبادتگاه مسیحی سر و کار دارند. البته آنها همچنان دو فرضیه دیگر را نیز درباره کاربری این ساختمان مد نظر دارند: یکی آب انبار و دیگری آتشکده زرتشتیان.

این بنا که در حدود سال 300 میلادی ساخته شده در شمال غربی بنای دیگری به نام نارین قلعه مربوط به سده های میانه، در حالی کشف شد که تقریبا به کلی زیر خاک مدفون شده بود.

مطالعه بنا با فناوری میون

ساختمان مرموز کشف شده نزد یونسکو، تشکیلات فرهنگی سازمان ملل متحد ثبت جهانی شده و به همین دلیل دست زدن به آن برای کارشناسان کار آسان نیست. آنها به بیم آن دارند که بخشی از بنا حین پژوهش تخریب گردد و بنابراین نتوانسته اند راز دقیق آن را دریابند.

پژوهشگران آموزشگاه علوم روسیه، مؤسسه فیزیک هسته ای، دانشگاه لومونوسوف مسکو و دانشگاه دولتی داغستان با استفاده از فناوری پرتونگاری با ذرات میون توانسته اند به روش غیرتهاجمی با این اثر تاریخی مدفون بیشتر اشنا شوند.

نتایج تحقیقات باشتان شناسان نشان می دهد که ساختمان شکل صلیبی دارد و بنابراین بسیار احتمال دارد که یک کلیسا بوده باشد. ارتفاع این بنا حدود 11 متر، طول آن 15.5 و عرض آن 13.5 متر است.

ابعاد واقعی و دقیق این بنای تاریخی هنوز تعیین نشده است و دانشمندان مشغول جستجوی بخش های دیگری از آن هستند که ممکن است تاکنون کشف نشده باشد.

منبع: چمدان

به "یکی از کهن ترین کلیساهای دنیا در دریای خزر کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یکی از کهن ترین کلیساهای دنیا در دریای خزر کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید