کاوش در کویر ارواح!

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، در مرکز ایران بیابان وسیعی وجود دارد به نام کویر مرکزی ایران که این بیایان عمدتاً بی آب و علف در حصار شهرهای تهران، گرمسار، سمنان، دامغان، معلمان، طرود، بیارجمند، عشق آباد، طبس، حلوان، خور، چوپانان، انارک، کاشان و قم واقع شده است.

کاوش در کویر ارواح!

وجود بزرگ ترین نمک زارهای ایران، دریاچه های نمک، رودهای شور در این منطقه و رمل های بی سرانجام، چشم انداز ای بکر و بدیع برای دوستداران کویرنوردی و سیاحان به وجود آورده است.

کویر ریگ جن افسانه ای با هزاران داستان در این مکان واقع شده است. در میان این دشت وسیع تعداد زیادی کوه و تپه ماهور به چشم می خورد، سیاه کوه، کوه طلحه، کوه نخجیر، کافر کوه، ریزاب و کوه گوگرد در شمال غرب. کوه دم، کوه خارو، کوه یخاب، در جنوب غرب و کوه جن در جنوب و دیگر کوه های این دشت بزرگ هستند.

دلیل نامگذاری ریگ جن چیست؟

دلیل نام گذاری ریگ جن داستان هایی است که کاروانیان قدیم این ناحیه، عمدتا شنزار و باتلاقی با دشت های وسیع، روایت می کردند. تصور وجود ارواح در این بیابان باعث شده بود کمتر کسی جرات قدم گذاشتن به این سرزمین را در سر بپروراند.

یکی از زیباترین منظره ها بیابان های ایران. کوه کلوت دق مرقی، دق شدادی و در غرب کوه ناسی. تنها کلوت های دایره شکل ایران در این ناحیه واقع شده اند

ساختار منحصر به فرد کوه در سیاه کوه، شمال کوه گوگرد

قبلی 1 از 2 بعدی

این تصور اشتباه از آنجا شکل گرفت که صدای زوزه باد در این سرزمین مسطح به گوش می رسد و ریگ های موازی با یکدیگر سبب می شدند که کاروانیان به راحتی راه خودشان را گم نمایند و در نهایت در جبههٔ شمالی ریگ جن، که بزرگ ترین باتلاق ها وجود دارند، از راه اصلی به ناخودآگاه جدا شده و در آنجا سرگردان و نهایتاً جان خود را از دست دهند. در طی سالیان طولانی کاوشگرانی سعی در عبور و شناسایی این سرزمین نموده اند؛ از جمله آلفونس گابریل (اتریشی) و سون هدین (سوئدی).

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرکزی ایران

برخلاف نظر بسیاری، این سرزمین خالی از حیات نیست و گونه های پستاندار مانند روباه شنی، کفتار، گرگ، پلنگ، جبیر، قوچ و میش و کل و بز و گله های بزرگ شتر و گورخر و بسیاری از گونه های پرندگان و خزندگان در این ناحیه دیده می شوند. البته باید گفت قسمت داخلی این سرزمین خالی از منایع آب شیرین است و این یکی از مهمترین دلایلی است که هیچگاه انسان در آنجا زندگی ننموده است، اما در حاشیه این سرزمین که عمدتاً کوهستانی است منابع آب شیرین وجود دارد و زندگی جاری است.

ریگ جن

ریگ جن و لندکروزی که در سفرمان در گل و لای محبوس شد

قبلی 1 از 2 بعدی

جاده جندق به معلمان، این دشت وسیع را به دو نیم تقسیم نموده است. در ریگ جن پوشش گیاهی چشمگیری از تاق و گز دیده می گردد که در گذشته کاروانیان برای استخراج سرب و مس از آن ها برای فراوری گرما استفاده می کردند. امروزه بقایای این آثار دیده می گردد، کویر مرکزی با وجود عوارض طبیعی گوناگون بهشت طبیعت گردان و ماجراجویان و کاوشگران است و سالانه هزاران دنیاگرد از سراسر دنیا و ایران از این ناحیه تماشا می نمایند.

تجهیزات مورد نیاز برای سفر به کویر مرکزی ایران

سفر به این ناحیه نیاز به تجهیزات و تدابیر لازم دارد. وجود خودروهای دو دیفرانسیل سالم با تجهیزاتی از قبیل وینچ، های جک، سند لدر و. .. لازمه سفر به این سرزمین است. راه های دسترسی به این به نقطه از کشورمان عمدتا از انارک، چوپانان، زواره، مصر و فرحزاد است. وجود باتلاق ها و رودهای شور بزرگ در حاشیهٔ شمالی این سرزمین باعث شده ورود به آن سخت و در برخی نقاط غیرممکن گردد.

به نظر من هایجک و سند لدر کارآمدترین تجهیزات در سفرهای ماجراجویانه و غیره هستند.

کویر مرکزی ایران

قبلی 1 از 2 بعدی

این بخش شناخته شده از کویر، در طی سال ها بکر و دست نخورده به جای مانده است که جای دارد در آینده، رعایت اصول بیابانگردی و کاوش در طبیعت مورد توجه قرار گیرد. عدم ریختن زباله غیر قابل بازیافت چون انواع پلاستیک و توجه به حیات گونه های جانوری و طبیعی نادر از موارد بسیار مهم در سفر به این منطقه ها هستند.

منبع: بلاگ دیوار

به "کاوش در کویر ارواح!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش در کویر ارواح!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید