چطور مشتریان وفادار را جذب کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، گنجینه ای به نام مشتریان وفادار

وفاداری کامل در واقع بیان کننده احساس مثبت مشتریان نسبت به خدمات یا دستاوردهای شرکت یا سازمان شما است. در واقع مشتری تمایل به همکاری بیشتر با سازمان، استفاده از خدمات و حتی در میان گذاشتن تجارب خود در این زمینه را دارد؛ اما سود مالی این وفاداری تنها در صورتی قابل دست یابی است که احساسات عملی شوند و سازمان و شرکت شما واکنش و سیاست درخوری را برگزیند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چطور مشتریان وفادار را جذب کنیم؟

به طور کلی می توان گفت ثابت کردن حسن نیت سازمان به مشتریان لازم؛ اما برای افزایش و رشد قابل توجه عایدی و پیشی گرفتن از رقبا کافی نیست. مدیران باید بستر لازم را فراهم نمایند که براساس آن امکان تشویق مشتری وفادار برای انجام هر آنچه سازمان مدنظر دارد، به وجود آید. همیشه باید اندازه قابل توجهی از خدمات و محصولات در اختیار مشتری قرار بگیرد. محصولات و خدمات باید با مناسب ترین قیمت، در برترین شرایط و به وسیله مناسب ترین و قابل دسترس ترین کانال ها و با استفاده از برترین پیام های ممکن در اختیار مشتری قرار گیرند. در برخی از شرایط این سازمان ها هستند که باید بستر مناسبی را برای به اشتراک گذاری دستاوردهای مشتریان با افراد خانواده، دوستان و سایرین در سراسر دنیا فراهم آورند.

در این قسمت به سه مرحله اساسی که برای نشان دادن وفاداری مشتریان بدل کردن آنها به منافع مالی و مزیت های رقابتی مورد احتیاج است، می پردازیم:

  • اطلاعات بیشتری درخصوص وفادارترین مشتریان خود جمع آوری کنید. هر شرکت و سازمانی به سهم خود دارای چندین مشتری وفادار است. این مشتریان وفادار در واقع به اندازه زیادی تمایل به برقراری ارتباط با سازمان دارند و در واقع تنها ستایشگران شما نزد سایرین به حساب می آیند.

تعداد زیادی از سازمان ها و بنگاه های مالی کوشش های قابل توجهی را برای شناسایی ریشه های عدم رضایت مشتری انجام می دهند. جهت موفقیت در رقابتی که در جریان است باید قادر باشید که عوامل و محرک های رضایت مشتریان را شناسایی کنید. به بیان دیگر کوشش کنید به این نکته پی ببرید که چه ویژگی های کیفی یا چه بخشی از دستاوردهای سازمان شما مورد توجه مشتری قرار گرفته است؟ دلایل اصلی اینکه این گروه از مشتریان به مشتاقان واقعی استفاده از محصولات و خدمات شما بدل شده اند، چیست؟ با درک تمامی دلایل و جوانب رضایت مشتری به راحتی خواهید توانست سیاست هایی را در جهت رشد و کسب رضایت سایر مشتریان در نظر بگیرید.

روشن است که حفظ و نگهداری روابط صمیمانه با این گروه از مروجان احتیاج به مکانیسم های ویژه ای دارد. برای مثال گروه Vanguard در این رابطه گفتگوهایی را با چند نفر از این مشتریان که توانسته بودند افراد دیگری را به تعامل با سازمان وادارند، انجام داد. از مشتریان خود سوال شد که علت اصلی علاقه و تمایل آنها چه بوده و در تشویق دیگران چه نظرات و عباراتی را استفاده نموده اند یا چه فعالیت هایی را انجام داده اند. بسیاری از مشتریان در پاسخ به این پرسش از نوعی حس حقیقی سخن گفتند که در هنگام استفاده از خدمات این سازمان آن را تجربه نموده بودند.

  • خدمات خود را با احتیاج های مشتریان همگام کنید. آشنایی با مشتریان وفادار به طور قطع نقاط ضعف و قوت موجود در خط فراوری سازمان را آشکار خواهد نمود. به احتمال بسیار زیاد ثابت خواهد نمود که رقیبان شما خدمت یا محصولی فراهم می نمایند که شما از آن بی اطلاع هستید. ممکن است احتیاجهای برآورده نشده مشتریانتان برای شما آشکار گردد. در برترین حالت ممکن، پیشنهادهای شما برای مشتریان وفادار چنان جالب و جذب است که علتی برای مراجعه به رقبا و جایگزین کردن آنها برای برطرف احتیاج وجود ندارد.

تقریبا هر شرکتی توانایی پیدا کردن راهی برای منطبق کردن خدماتش با احتیاج های مشتری را دارد. به عنوان مثال بانک ها با طراحی و تهیه برنامه های کاربردی مخصوص تلفن های هوشمند در پی بهتر شدن خدمات برای مشتریان خود هستند. این امر به نوبه خود موجب کاهش مقدار تمرکز کارکنان بانک ها بر تراکنش های روزمره شده و امکان بهتر شدن خدمت رسانی به مشتریان را فراهم می آورد. با منطبق کردن بیشتر خدمات و محصولات با زندگی مشتریان، سازمان ها بستری را برای کسب رضایت مشتری فراهم می نمایند که به راحتی می تواند مشتری را نسبت به ادامه تعامل و خرید حتی در مدت زمان طولانی تری تشویق کند.

  • به مروجان باوفای خود را یاری کنید. با ایجاد انطباق بین محصولات و خدمات و احتیاج های مشتریان یاری قابل توجهی به ترویج نام تجاری خود به وسیله مشتریان وفادارتان می کنید. برای تعداد زیادی از شرکت ها این روش سهیم کردن مشتریان در تجاربی است که قابل گفتن برای دوستان و نزدیکان آنان است و به نظر علت مناسبی برای خرید یا همکاری آنان با سازمان خواهد بود.

نرخ بالای وفاداری در میان مشتریان دارایی بزرگی برای کسب وکار شما به شمار میرود. مشتریان وفادار اساس و پایه ای برای رشد و سودآوری هستند. اما این رشد به صورت خود به خودی امکانپذیر نیست. سازمان شما باید قادر به ایجاد فرآیندهای آسان به منظور جذب بلندمدت مشتریان وفادار و اطرافیان آنان باشد. اقدامات نام برده شده در این مقاله مسیری مناسب برای تبدیل وفاداری مشتری به منافع مالی را نشان می دهد. اقداماتی که به نوبه خود می توانند احساسات مشتریان را با اعمالی پیوند دهند که یاری خاص و ویژه ای به رشد کسب وکار شما خواهد نمود.

در تمامی کسب و کارها همیشه باید به مخاطب و یا در واقع فردی که تمامی فعالیت ها و خدمات در جهت جلب توجه و رضایت او انجام می گردد توجه ویژه ای داشت تا به نوعی وفاداری او به ما اثبات گردد و به عنوان یار وفادار سازمان یا شرکت ما محسوب گردد که این خود به نوعی تبلیغ برای سازمان ما نیز نزد سایرین است که سبب رشد و پیشرفت کسب و کار ما می گردد.

منبع: الی گشت

به "چطور مشتریان وفادار را جذب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور مشتریان وفادار را جذب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید