نشانه های آب در فاصله 12میلیارد سال نوری از زمین رصد شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، نشانه هایی از آب در کهکشانی رصد شده که 12.8 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. محققان چند مولکول در کهکشان بزرگ SPT0311-58 رصد نموده اند.

نشانه های آب در فاصله 12میلیارد سال نوری از زمین رصد شد

محققان شواهدی از آب در کهکشانی رصد نموده اند که 12.8 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. این یکی از دوردست ترین اکتشافات آب در دنیا به شمار میرود.

محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا با استفاده از ابزارALMA در صحرای آتاکاما شیلی ویژگی های این کهکشان را رصد نموده اند که SPT0311-58 نام گرفته است. این کهکشان در سال 2017 میلادی کشف شد.

محققان نه تنها مولکول های آب را در مشاهدات خود یافتند، بلکه متوجه شدند این مولکول ها مربوط به بخش های اولیه از دنیا هستند. به طور دقیق تر این مولکول ها مربوط به زمانی هستند که عمر دنیا 780 میلیون سال بود.این درحالی است که محققان در سال 2020 اعلام کردند عمر دنیا 13.8 میلیارد سال است.به گفته پژوهشگران این تحقیق، شواهد حاکی از آن است که دنیا مولکولی خیلی زود آغاز به کار نموده است و از هلیوم و هیدروژن به ترکیبات پیچیده تری رسیده است.

زمانی که ستاره به سرانجام عمر خود نزدیک می گردد، عناصر سنگین تر از هلیوم و هیدروژن در هسته آن دچار همجوشی می شوند. با توجه به تحقیق صورت گرفته مرگ ستاره های اولیه به فراوری مولکول ها در طول 800 میلیون سال یاری نموده است.

به گفته سریوانی جاروگولا یکی از ستاره شناسان دانشگاه ایلینوی و محقق ارشد این پژوهش، علاوه بر مولکول های آب، نشانه هایی از دی اکسید کربن نیز در این کهکشان بزرگ رصد شده است. با توجه به آنکه اکسیژن و کربن عناصری حیاتی برای حیات هستند، این کهکشان نشان می دهد حیات مولکولی بسیار قبل از انفجار بزرگ آغاز شده است.

جاروگولا در بیانیه ای در این باره می نویسد :SPT0311-58 بزرگترین کهکشان شناخته شده در زمانی است که دنیا بسیار جوان بوده است. این کهکشان در مقایسه با نمونه های دیگری که در زمان جوانی دنیا به وجود آمده اند، گاز و غبار بیشتری دارد و در نتیجه فرصت های بیشتری برای رصد انبوه مولکول ها دارد و بهتر می توان تأثیر این عناصر مهم در تکامل دنیا را آنالیز کرد.

کشف آب نشان می دهد ستارگان این کهکشان زودتر به سرانجام عمر خود رسیده اند. هیدروژن زمانی ایجاد شد که انفجار بزرگ رخ داده بود اما اکسیژن در نتیجه مرگ ستارگان به. وجود می آید.

طبق تحقیقاتی که ناسا انجام داده بیشتر ستارگان چند میلیارد سال عمر می نمایند، اما یافته های تازه نشان می دهد چرخه عمر ستارگان SPT0311-58 در کمتر از یک میلیارد سال سرانجام یافته است.

جاروگولا معتقد است این یافته ها نشان می دهد آب در فاصله های بسیار دور از زمین نیز وجود دارد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "نشانه های آب در فاصله 12میلیارد سال نوری از زمین رصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های آب در فاصله 12میلیارد سال نوری از زمین رصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید