نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، حدود 2 ماه از دور جدید هدفمندی مصرف سوخت می گذرد و موتورسیکلت های سه چرخ در سبزوار همچنان سهمیه سوخت ندارند و این امر بر رونق کار آن ها تاثیر گذاشته است.

نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند

به گزارشاز، خودرو های سه چرخ نوعی موتور سیکلت باربری درون شهری هستند که از گذشته نقش مهمی در حمل بار کم حجم و جابه جایی کالا های درون شهری را بر عهده داشته اند.

این وسایل نقلیه که از وانت بار کوچکتر است به سبب حرکت سریع در مسافت های کوتاه و همچنین بهای کمتر کرایه اغلب از سوی شهروندان برای حمل بار در شهر صنعتی سبزوار مورد استفاده قرار می گیرند.

راننده یک موتورسیکلت سه چرخ در سبزوار گفت: با اینکه بیشتر بار داخل این شهر با موتور های سه چرخ جابه جا می گردد نهاد های مرتبط برای پلاک گذاری و اختصاص سهمیه بنزین به این نوع وسیله پاسخ دقیق نمی دهند.

رضا لندرانی اضافه نمود: ماهیانه 80 لیتر بنزین با نرخ آزاد مصرف می کنیم و برای جابه جایی یک محموله بار دستکم یک لیتر بنزین مصرف می گردد که نرخ کرایه 100 هزار ریالی جوابگوی زحمت حمل بار، استهلاک و درآمد نیست.

او ادامه داد: استفاده از بنزین آزاد به ناچار افزایش کرایه حمل بار سه چرخ ها را به دنبال دارد که این امر موجب مقرون به صرفه نبودن برای شهروندان و استفاده کمتر آنان از این نوع وسایل نقلیه شده است.

این راننده موتور های سه چرخ گفت: در دوره قبل طرح سهیمه بندی بنزین، با همکاری سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و شرکت نفت حواله و سهمیه بنزین دریافت می کردیم، اما در این دوره تا به امروز پیگیری ما بی نتیجه بوده است.

لندرانی اضافه نمود: پاسخ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، پلاک گذاری این موتور های سه چرخ است، اما از سوی دیگر برای پلاک گذاری راهکاری از سوی راهنمایی و رانندگی و فرمانداری به ما ارائه نشده است.

معاون مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سبزوار گفت: هم اکنون بیش از یکهزار دستگاه موتورسیکلت سه چرخ در سبزوار تردد می کند که 850 دستگاه از این تعداد کد شناسایی دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.

بهزاد ریواده اضافه نمود: موتور های سه چرخ به عنوان وسیله باربری داخل چرخه تعریف نشده و برای حمل و نقل و جابه جایی کالا از وسیله های نقلیه مربوط به حمل و نقل باربری شامل وانت بار، پراید وانت، پیکان وانت و نیسان و کامیونت استفاده می گردد.

او ادامه داد: در زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در دولت دهم برای این موتور های سه چرخ از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری معرفی نامه صادر می شد تا از شرکت نفت حواله بگیرند و سهیمه بنزین دریافت کنند، اما در طرح جدید سهیمه بندی بنزین، چون این وسایل نقلیه فاقد پلاک هستند سهمیه سوخت به آن ها تعلق نمی گیرد و تا به امروز هیج بخشنامه ای در این باره صادر نشده است.

معاون شهرداری سبزوار گفت: موتورسیکلت های سه چرخ به عنوان وسیله باربری تعریف نشده اند و تعیین نیست چه نهاد یا مرجعی مسئول نظارت و رسیدگی به مشکل سهمیه سوخت این وسایل است.

رمضانعلی قارزی مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار هم گفت: شرکت نفت وظیفه تامین سوخت خودرو هایی را که از سوی مراجع ذیصلاح به رسمیت شناخته گردد بر عهده دارد.

او اضافه نمود: خودرو های دارای پلاک طبق مصوبه و بر مبنای نوع کاربری تعیین شده سهمیه سوخت دریافت کرده و کارت سوخت آن ها هر ماه شارژ می گردد.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار گفت: موتورسیکلت های سه چرخ در مرحله نخست باید از سوی نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی یا هر مرجع مرتبط شناسایی و پلاک گذاری شوند که نوع وسیله نقلیه آن ها در قالب موتورسیکلت یا وانت بار تعیین گردد تا شرکت نفت موظف به صدور کارت سوخت و اختصاص سهمیه بنزین برای آن ها گردد.

سرهنگ هادی طلبه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار نیز گفت: موتورسیکلت های سه چرخ بیشتر برای محیط اختصاصی شامل کاروانسرا های تجاری بزرگ که در داخل آن بار حمل می گردد یا مزارع و باغات استفاده می گردد و تردد در معابر ندارند.

او ادامه داد: این خودرو ها برابر قانون پلاک نمی شوند و باید جمع آوری شوند و در مواردی که حوادث و جرایمی از آن ها رخ می دهد به علت نداشتن پلاک و ثبت نبودن آن ها در سامانه مسایل آنان به سختی قابل پیگیری است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار گفت: اما به دلیل اینکه بیشتر رانندگان آن ها اقشار محروم و مستضعف هستند و سال ها از این طریق امرار معاش داشته اند نمی توان آن ها را جمع آوری کرد بلکه باید با تعامل بین دستگاهی برای ساماندهی و رفع مشکل آن ها چاره اندیشی نمود.

سرهنگ طلبه ادامه داد: باید از طریق فرمانداری برای سهمیه سوخت آن ها اقدامی صورت گیرد و در شورای ترافیک طرحی برای ساماندهی آن ها ارائه گردد که با آموزش های لازم و دریافت تعهد جلو برخی تخلفات احتمالی آن ها گرفته گردد.

منبع: ایرنا

/م. م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان آورانی که در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید