عوارض مصرف بیش از حد ویتامین د

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، به تازگی هشداری در خصوص مصرف بیش از حد ویتامین د پس از ماه ها استفراغ و بستری شدن مردی در بیمارستان منتشر شده است.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین د

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی به نقل از یورونیوز، این مرد که بیش از احتیاج روزانه مکمل های ویتامین د مصرف می کرد ماه ها از عواقب جدی آن برای سلامتی اش رنج می برد. در خصوصی که خطرات مصرف بیش از حد مکمل ها را برجسته می نماید مردی میانسال پس از سه ماه استفراغ مکرر و سایر علائم جدی در بیمارستانی در بریتانیا بستری شد.

پزشکان اکنون هشدار می دهند که این مورد نمونه ای از هایپرویتامینوز د (اصطلاح رسمی برای مصرف بیش از حد ویتامین د) پدیده ای است که به علت محبوبیت مکمل ها در حال افزایش است. طبق گفته کلینیک مایو، هایپرویتامینوز د می تواند باعث تجمع کلسیم در خون گردد که منجر به تهوع و استفراغ، ضعف و تکرر ادرار می گردد. مرکز پزشکی ایالات متحده هم چنین می گوید سمیت ویتامین د می تواند باعث درد استخوان و مسائل کلیوی مانند تشکیل سنگ های کلسیمی گردد.

پزشکان پس از معالجه مرد مورد نظر در پژوهشی که نتیجه آن در مجله BMJ Case Reports منتشر شد نسبت به خطرات مصرف بیش از حد ویتامین د هشدار داده اند.

استفراغ، حالت تهوع، درد شکم

این مرد پس از تحمل طیف وسیعی از علائم جدی به وسیله پزشک خانواده اش به بیمارستان ارجاع داده شد که یک ماه پس از آغاز رژیم فشرده مکمل های ویتامین اتفاق افتاده بود.

علائم او که به مدت سه ماه ادامه داشت شامل استفراغ مکرر، حالت تهوع، درد شکم، گرفتگی عضلات پا، وزوز گوش (صدای زنگ در گوش)، خشکی دهان، افزایش تشنگی و اسهال بود. هم چنین، او در این مدت 12.7 کیلوگرم وزن کم کرد. پس از بروز این علائم بیمار مصرف مکمل روزانه را متوقف نمود، اما علائم از بین نرفت. آزمایش خون به دستور پزشک خانواده اش نشان داد که سطح کلسیم او بسیار بالا و سطح منیزیم قدری افزایش یافته است.

سطح ویتامین د او هفت برابر بیش تر از سطح توصیه شده بود. هم چنین، معین شد که او آسیب کلیوی حاد دارد و اندام هایش به درستی کار نمی نمایند. این مرد به مدت هشت روز در بیمارستان بستری شد و به او مایعات داده شد تا سیستم بدن اش به عادی بازگشته و سموم دفع شوند و هم چنین درمان برای کاهش سطح کلسیم در خون او انجام شد.

بیمار رژیم مکمل خود را با توصیه یک درمانگر تغذیه آغاز کرد. نویسندگان این مقاله هشدار می دهند که چنین مواردی در سطح دنیای به علت محبوبیت فزاینده مکمل های تبلیغ شده رو به افزایش هستند.

مردی که به وسیله پزشکان معالجه شده بود روزانه دوز های بالای بیش از 20 مکمل بدون نسخه مصرف می کرد.

این شامل 150000 واحد بین المللی (IU) ویتامین د بود که بیش از 300 برابر دوز استاندارد توصیه شده روزانه بوده است. دو ماه پس از ترخیص از بیمارستان، سطح کلسیم او به حالت عادی بازگشته بود، اما سطح ویتامین د او هم چنان به طور غیر طبیعی بالا بود. نویسندگان مقاله در آن نشریه علمی هشدار دادند که در سطح دنیا فرایند رو به رشدی از هایپرویتامینوز د وجود دارد یک شرایط بالینی که با افزایش سطح ویتامین D 3 سرم معین می گردد. آنان اضافه نموده اند که زنان، بچه ها و بیماران تحت عمل جراحی بیش ترین احتمال ابتلا به این مورد را دارند.

دکتر عالمین الکوندی متخصص غدد به یورونیوز می گوید که مطلعی عمومی بیش تری برای جلوگیری از استفاده بیش از حد یا استفاده بدون نظارت مکمل های ویتامین د مورد احتیاج است. او اضافه نمود که خطراتی در خصوص سایر مکمل های بدون نسخه نیز وجود دارد. او می افزاید: در عمل ممکن است مصرف بیش از حد از هر مکمل یا عامل تغذیه ای (از جمله آب) وجود داشته باشد و این امر به ویژه در صورتی که کبد و یا کلیه ها به خوبی کار نمی نمایند بیش تر است. از این رو باید مراقب بود تا از مصرف بیش از حد هر مکملی جلوگیری گردد.

مصرف توصیه شده ویتامین د

علیرغم آن که نویسندگان مقاله در خصوص خطرات مصرف بیش از حد ویتامین د هشدار می دهند آن ویتامین برای سلامت کلی بدن مهم است و سرویس سلامت ملی بریتانیا به افراد توصیه می نماید در طول پاییز و زمستان مکمل مصرف نمایند. این بدان خاطر است که برترین منبع ویتامین د از نور خورشید است که به گفته آنان در طول ماه های زمستان به میزان کافی قوی نیست تا بدن را با ویتامین کافی تامین کند. هم چنین، ویتامین د در بعضی غذا ها از جمله ماهی های روغنی مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال مخالی گوشت قرمز، کبد، زرده تخم مرغ و بعضی از غذا های غنی شده مانند غلات صبحانه یافت می گردد.

ویتامین د به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن یاری می نماید و مواد مغذی مورد احتیاج برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها را تامین می نماید. با این وجود، طبق دستورالعمل سرویس سلامت ملی بریتانیا برای بیشتر افراد مکمل روزانه توصیه شده فقط 10 میکروگرم (μg) یا 400 IU است. یک میکروگرم 1000 برابر کوچک تر از یک میلی گرم (میلی گرم) است.

سرویس سلامت ملی بریتانیا ز مردم می خواهد که بیش از 100 میکروگرم (4000 واحد بین المللی) ویتامین د در روز مصرف ننمایند، زیرا ممکن است مضر باشد. این امر در خصوص بزرگسالان، از جمله زنان باردار و شیرده و افراد مسن، و بچه ها 11 تا 17ساله اعمال می گردد. بچه ها 1 تا 10ساله نباید بیش از 50 میکروگرم (2000 IU) در روز مصرف نمایند. نوزادان زیر 12 ماه نباید بیش از 25 میکروگرم (1000 IU) در روز مصرف نمایند.

در ایالات متحده، دوز روزانه 15 میکروگرم یا 600 واحد بین المللی ویتامین د برای بیشتر بزرگسالان توصیه می گردد اگرچه برای افراد بالای 70 سال این دوز به 20 میکروگرم یا 800 واحد بین المللی در روز افزایش می یابد.

نویسندگان مقاله مذکور اشاره نموده اند که علائم مسمومیت با ویتامین د متفاوت هستند و می توانند شامل تجربه خواب آلودگی، گیجی، بی تفاوتی، روان پریشی، افسردگی، کما، بی اشتهایی، زخم، پانکراتیت، فشار خون بالا و ریتم غیرطبیعی قلب همراه با علائم به وسیله بیمار باشند.

آنان هشدار می دهند که بسیاری از مردم ممکن است از خطرات بالقوه مصرف مکمل های غذایی در مقادیر ناایمن یا در ترکیبات ناایمن مطلع نباشند و افراد باید پیش از آغاز هر گونه درمان جایگزین یا رژیم دارویی بدون نسخه از پزشک خود سوال نمایند.

منبع: فرارو

به "عوارض مصرف بیش از حد ویتامین د" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مصرف بیش از حد ویتامین د"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید