طرح تعدیل قانون انتخابات در راه کابینه دولت افغانستان

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، در حالی که اعضای سنا و مجلس افغانستان حضور فعالی ندارند، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که طرح تعدیل قانون انتخابات را برای تصویب به کابینه دولت فرستاده است.

طرح تعدیل قانون انتخابات در راه کابینه دولت افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ ساعت فانتزی، کمیسیون انتخابات افغانستان اظهار داشت که در طرح تعدیل قانون انتخابات که به کابینه ارسال شده است، نظام انتخاباتی چند بعدی (MDR) نیز در نظر گرفته شده است.

بر اساس بیانیه کمیسیون انتخابات افغانستان، این طرح پس از رایزنی با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مرتبط با انتخابات تهیه و به کابینه ارسال شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که اجرای نظام انتخاباتی چندبعدی باتوجه به محدودیت های موجود در انتخابات شوراهای ولایتی پیش رو امکان پذیر نیست.

کمیسیون مستقل انتخابات توضیح داد: طرح تعدیل قانون انتخابات تنها در ماده های مربوط به انتخابات مجلسی قابل تعدیل است و با استفاده از دو فرمول سنت لاگو و بزرگ ترین باقی مانده، تخصیص کرسی ها در نظر گرفته شده است که البته فرمول مناسبت استفاده خواهد شد.

به گزارش اطلاعات روز، دستکم 5 حزب در این رایزنی ها با اجرای سیستم انتخاباتی غیرقابل انتقال (SNTV) به نظامی انتخاباتی چند بعدی تاکید داشتند.

حدود دو ماه قبل نیز در حالی که نمایندگان مجلس و سنای افغانستان حضور فعالی در مجلس نداشتند و اکنون نیز ندارند، رئیس جمهور افغانستان طی فرمان تقنینی طرح تعدیل قوانین انتخاباتی این کشور را اجرایی اظهار داشت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که اشرف غنی در نشست کابینه دولت طرح تعدیل قوانین انتخاباتی این کشور را امضا نموده است.

تعدیل قوانین انتخاباتی افغانستان در حالی به دستور اشرف غنی و در غیاب مجلس و سنای این کشور صورت می گیرد که اشرف غنی یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور است.

نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد تیفا گفته بود که افزایش اختیارات رئیس جمهور افغانستان نمی تواند شفافیت روند انتخابات در این کشور را تضمین کند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "طرح تعدیل قانون انتخابات در راه کابینه دولت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تعدیل قانون انتخابات در راه کابینه دولت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید