رقابت درون خانوادگی میان سیتروئن C3 و پژو 2008

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، سیتروئن C3 از سال 2002 به این سو روی خط فراوری این خودروساز فرانسوی قرار داشته است و اکنون نسل سوم آن که در سال 2016 از آن رونمایی شد، فراوری می گردد. پژو 2008 نیز در سال 2013 به عنوان جانشین 207 استیشن به بازار معرفی گردید. هر دو این کراس اوورها روی پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن طراحی و ساخته شده اند.

رقابت درون خانوادگی میان سیتروئن C3 و پژو 2008

به گزارش هفت صبح، هر دوی این خودروها در کلاس جهانی کراس اوورهای شناخته قرار شده اند. C3 در سال 2014 پیروز به دریافت جایزه کارآمدترین سواری کوچک از نشریه وات کار شد. 2008 نیز خودرویی پرفروش در بازار اروپا بوده و از سال 2017 که فیس لیفت آن به بازار عرضه شده، آمار فروش 152 هزار دستگاه را نیز به ثبت رسانده است.

مقدمات ورود C3 به ایران در سال 1394 صورت گرفته بود اما در نهایت در آذر 1396 بود که از اولین نمونه مونتاژ شده آن توسط سایپا رونمایی شد. C3 تا پیش از آن فقط در کشور اسلواکی به فراوری می رسید و ایران توانست دومین کشوری باشد که با تمهیدات سایپا توانست دومین سایت فراوری و صادرات آن در جهان باشد. پژو 2008 نیز به عنوان اولین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) در اواخر سال 1395 شاهد رونمایی از اولین نمونه مونتاژ شده بود.

*** طراحی

اگرچه هر دو رقیب روی پلتفرمی مشترک طراحی شده اند اما اختلافاتی دارند که سبب شده سبک شان متمایز باشد. C3 هاچ بکی کراس است و 2008 کراس اووری کامپکت؛ از این نظر ممکن است ابعاد 2008 عظیم تر به نظر برسد. 2008 شباهت زیادی به شاسی بلندهای آسیایی دارد و با چراغ های کشیده آن در جلو و تریم مربعی شکل خمیده در عقب حتی ممکن است شبیه خودروهای چینی به نظر برسد!

استفاده از سپر پلاستیکی در جلو و عقب و مه شکن های ساده نیز سبب شده ظاهر 2008 چندان هیجان انگیز نباشد اما C3 خودرویی است که به خصوص از نمای جلو دارای طراحی فرانسوی اصیل تری است. استفاده از چراغ های مجزا که دو عدد از آنها با جلوپنجره باریک و خاص سیتروئن به هم می رسند، سبب شده تا امتیاز داده شده به طراحی این خودروی کراس فرانسوی بیشتر گردد. هرچند سلایق مختلفی در این میان وجود دارد.

*** کابین و آپشن ها

در هر دو خودرو واضح است که سرمایه گذاری چندانی روی تریم کابین صورت نپذیرفته است. با این حال 2008 دارای کابین کلاسیک تری است و اگر کنسول وسط با صفحه نمایشگر سیستم مولتی مدیا و طراحی کرومی پایین آن نبود شاید حتی فکر می کردیم سوار بر پژوهای وطنی شده ایم!

کابین C3 با بهره گیری از نوارهای قرمز سرتاسری و جانمایی صفحه نمایش در میانه کنسول حالتی جوان پسندانه تر از 2008 دارد.2008 به سیستم کنترل سرعت در سربالایی، هشدار پارامتریک، سنسور و دوربین پارک، سنسور باران، سیستم کنترل فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری خودرو، سیستم کنترل لغرش، ABS، EBD، شش کیسه هوا، کروز کنترل، دی لایت و اتولایت مجهز است.

در C3 می توانید از آپشن هایی همچون محافظ جانبی بدنه (Airbump)، سیستم هشدار زمان استراحت، سنسور و دوربین پارک، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، سنسور باران، سیستم فرمان برقی، کی لس، کنترل فشار باد تایر، گرمکن جایگاه و سیستم کنترل هرزگردی استفاده کنید.

*** پیشرانه فنی

هر دو خودرو از یک پیشرانه استفاده می نمایند! موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با قابلیت فراوری 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور که برای انتقال قدرت از یک گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک استفاده می نماید و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.7 لیتر است. البته گفتنی است که وزن سیتروئن C3 از پژو 2008 کمتر است و بنابراین کمی در میانگین مصرف سوخت و شتابگیری فزونی دارد.

*** برنده

پژو کوشش نموده است تا شانسش را در کلاس کراس اوور بیازماید اما این کوشش در قیاس با سیتروئن C3 که عملکرد فنی بهتر و طراحی زیباتری دارد، رنگ باخته است. از این رو C3 برنده این دعوای درون خانوادگی است. قیمت پژو 2008 مدل 1399، 870 میلیون و قیمت سیتروئن C3 مدل 1398، 830 میلیون تومان است.

منبع: فرارو

به "رقابت درون خانوادگی میان سیتروئن C3 و پژو 2008" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت درون خانوادگی میان سیتروئن C3 و پژو 2008"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید