دنیای امروز،دهان و دندان ما را تهدید می نماید!

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، یک زندگی سالم هم می تواند تاثیری مخرب روی دندان های شما بگذارد!فرسایش اسیدی عبارت است از تحلیل مبنای دندان که به علت شیوه زندگی نوین بشر در قرن 21 رخ داده و مردان و زنان را در تمامی سنین تهدید می نماید.این شرایط دندانی ،شکلی از فرسایش ناشی از نرم شدن سطح خارجی مینای دندان به وسیله اسید است که در نهایت از قطر مینای

دنیای امروز،دهان و دندان ما را تهدید می نماید!

دنیای امروز،دهان و دندان ما را تهدید می نماید!

نویسنده: دکتر شکوفه شجاعی

10فرمان برای حفظ سلامت دندان

یک زندگی سالم هم می تواند تاثیری مخرب روی دندان های شما بگذارد!فرسایش اسیدی عبارت است از تحلیل مبنای دندان که به دلیل شیوه زندگی نوین بشر در قرن 21 رخ داده و مردان و زنان را در تمامی سنین تهدید می نماید.این شرایط دندانی ،شکلی از فرسایش ناشی از نرم شدن سطح خارجی مینای دندان به وسیله اسید است که در نهایت از قطر مینای دندان کاسته و تغییراتی را به ساختار دندان فرد تحمیل می نماید که شامل تغییر در بافت، شکل و ظاهر دندان است.در این حالت احتمال حساس شدن دندان ها هم وجود خواهد داشت.امروزه بشر به شناختی عمیق تر از شیوه زندگی، سلامت و تغذیه دست یافته است.

رژیم غذایی مدرن هم به لطف میزان قند و چربی نسبت به گذشته کمتر سالم به تعداد می آید، با این حال غذا ونوشیدنی های نوین که به اسم بخشی از رژیم غذایی مدرن بشر مصرف می شوند، عموماً به میزان زیادی اسیدی بوده و توانایی وارد ساختن لطمات جبران ناپذیری را به دندان دارند.

در دوران ما گرایشی در میان مردم به نوشیدن آب میوه، که سالم تر و مفیدتر به نظر می رسد و انتخاب نوشیدنی های با کالری کمتر و غذاهای کم چرب به وجود آمده است اما اسید موجود در بسیاری از میوه ها، آب میوه ها، انواع چای ها، سرکه و بسیاری از نوشیدنی های غیرالکلی رژیمی ومعمولی از قبیل نوشابه های گازدار می تواند موجب نرم شدگی سطح مینای دندان شده و دندان را در معرض فرسایش تدریجی و پوسیدگی قرار دهد.

شیوه های پخت و پز نوین هم از سویی دیگر بر میزان اسید موجود در غذا تاثیرگذار هستند.دانشگاه داندی بریتانیا بیان کرد که بر پایه یافته های پژوهشی که به وسیله این دانشگاه صورت پذیرفته است، تنوری پزکردن سبزیجاتی همانند کدو، فلفل، و پیاز سطح اسید موجود در این سبزیجات را در مقایسه با روش های سنتی پخت و پز مانند آب پزکردن، افزایش می دهد.

نیازهای نوظهور زندگی مدرن هم به بالا گرفتن خطر دچار شدن دندان ها به فرسایش اسیدی یاری می نمایند.از آن جمله، مد بودن دندان هایی سفید تر هم اکنون به افزایش عرضه خمیر دندان های سفید نماینده به شدت ساینده در بازار منجر شده است.این خمیردندان های به شدت ساینده با تعداد دفعات مسواک زدن پی در پی به ویژه پس از غذا به همراه یک رژیم غذایی اسیدی می توانند به میزان بالایی به فرسایش اسیدی دندان به وسیله فرسایش مینای دندان منجر شوند.

نخستین مراحل فرسایش اسیدی دندان

s در مراحل اولیه فرسایش اسیدی، احتمال مشاهده تغییر ظاهری در رنگ و روشنی دندان ها به دلیل تحلیل رفتن سطح آنها وجود دارد.در مرحله بعد، با فرسایش مینای دندان احتمال ظاهر شدن عاج زردرنگ زیر آن وجود دارد.این امر در ظاهر دندان ها را زردرنگ تر نشان داده و بعلاوه آنها را در مقابل نوشیدنی ها و خوراکی های سرد و گرم حساس تر می نمایند.

فرسایش شدید دندانی ممکن است موجب ایجاد لکه های زردرنگ، بی رنگی، شکاف های کوچک در لبه های دندان، حساسیت بیشتر به تورفتگی های کوچک در سطح دندان گردد.

تاثیرات سوء فرسایش اسیدی قابل جبران نیست.از این رو این بار که به دندان پزشکی رفتید، از دکتر خود بخواهید برای یافتن نشانه های تاثیرات فرسایش اسیدی دندان هایتان را مورد معاینه قرار دهد.

شیوه امروزین زندگی روی شرایط کلی سلامت ما تاثیری به سزا داشته و اگر چه رژیم غذایی مدرن شما برای سلامت تان مفید است.این رژیم ممکن است برای دندان هایتان مضر باشد.آنچه در پی می آید، مطالبی برای به حداقل رساندن تاثیرات مخرب فرسایش اسیدی دندان است:

1)درباره عادات خود در خوردن و آشامیدن به خوبی فکر کنید.خوراکی ها ونوشیدنی های اسیدی را برای کم کردن تماس آنها با دندان هایتان زودتر ببلعید.

2)به جای جرعه جرعه نوشیدن نوشیدنی های بدون الکل، آنها را سریع بنوشید.

3)برای نوشیدن از یک نی بهره ببرید که نوشیدنی را کمتر به دندان هایتان تماس دهد.

4)در مواقعی که مثلاً می خواهید گازنوشیدنی های گازدار را کم کنید، نوشیدنی ها را در دهان خود نگاه نداشته ومزه مزه نکنید.

5)میوه ها را برای مدت زمان طولانی گاز نزده و نمکید.

6)با فکر غذا میل کنید.بعد از هر غذا یا نوشیدنی اسیدی به میزان کافی مواد غذایی خنثی نماینده مانند پنیر بخورید.

7)از مسواک زدن بلافاصله بعد از میل کردن غذا یا نوشیدنی اسیدی پرهیز کنید.زیرا در آن موقع مینای دندان بسیار نرم بوده و خیلی راحت آسیب خواهد دید.برترین زمان برای مسواک زدن یک ساعت بعد از صرف غذا یا نوشیدنی اسیدی است.

8)دندان های خود را به یاری یک مسواک نرم و یک خمیر دندان غیرساینده به آرامی اما به صورت کامل مسواک بزنید.

9)به توصیه های متخصصان بهداشت دهان و دندان توجه نموده و حتماً به صورت منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

10)برترین دفاع، آموزش است.مواظب باشید که رفتارهای روزمره شما به سلامت دندان هایتان آسیب وارد نسازد.

منبع: روزنامه سلامت ،تعداده 233

منبع: راسخون

به "دنیای امروز،دهان و دندان ما را تهدید می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای امروز،دهان و دندان ما را تهدید می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید