درویش های چرخان در استانبول

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، چه سماع است که جان پایکوبی کنان می شود/ چه صفیر است که دل بال زنان می آید. پایکوبی سماع ریشه در عقاید جلال الدین محمد بلخی دارد. امروزه، برای بزرگداشت این عارف نامی در نقاط مختلف دنیا، مراسمی برپاست که پایکوبی سماع جزئی از این مراسم است. استانبول هم مانند دیگر شهرهای ترکیه از جمله در تور قونیه برای بزرگداشت مولانا، مراسمی را برگزار می نماید که تا حدودی با مراسم قونیه فرق دارد. در استانبول، به کسانی که به این پایکوبی می پردازند، درویش های چرخان می گویند. درویش های استانبول مدام می چرخند و از این طریق به خدای خود نزدیک می شوند. در این مطلب با درویش های چرخان استانبول بیشتر آشنا شوید.

درویش های چرخان در استانبول

در خصوص پایکوبی سماع درویشان بدانید

سماع در لغت به آوایی گوش نواز و عرفانی اطلاق می گردد. مراسم عرفانی پایکوبی سماع نیز برگرفته از همین نام است. می گویند برای نخستین بار حالت سماع برای مولانا رخ داد. زمانی که در بازار زرکوبان در حال گشت و گذار بود صدای ضربات به زر باعث شد از حالت عادی خارج گردد و به پایکوبی و چرخش درآید. مراسم پایکوبی سماع ریشه در همین رویداد دارد؛ چنانچه مریدان او به صورت هماهنگ با هم می چرخند تا به حالت سماع مولانا نزدیک شوند. مراسم پایکوبی سماع دروشان استانبول معمولا با آوای نی و دف همراه است.

درباره درویش های چرخان استانبول

درویش های استانبول به هنگام مراسم پایکوبی سماع لباس های مخصوصی به تن می نمایند. هر تکه از پوشش درویشان چرخان نمایانگر موضوعی است. لباس های بلند و سفیدشان نماد کفن و کلا ه های بلند و تیره شان نمایانگر سنگ قبر است. درویش های استانبول با دستانی باز مدام در حال چرخیدن هستند. گویی آن ها در این دنیا نیستند. یک دست آن ها رو به آسمان دارد و دست دیگرشان سمت زمین است. این پایکوبی سماع نام دارد و هر کدام از حرکات آن ها معنایی دارد. درویش های استانبول معتقدند که با چرخیدن و آوردن نام (Allah) جسم و روح شان پر از روح خداوند شده و با او یکی می شوند.

مراسم پایکوبی سماع استانبول در میان گردشگران

هرساله گردشگران بی شماری برای تماشای مراسم پایکوبی سماع راهی استانبول و قونیه می شوند. این مراسم حتی برای کسانی که شناخت چندانی از مولانا ندارند می تواند مجذوب کننده باشد. مراسم پرشور پایکوبی سماع درویشان در سالروز درگذشت این شاعر بزرگ یعنی در تاریخ 10 تا 17 دسامبر در تور قونیه برگزار می گردد.

پایکوبی سماع درویش های چرخان را کجای استانبول ببینیم؟

درویش های استانبول در موزه گالاتا مولوی (Galata Mevlevi)

این موزه در نزدیکی منطقه Galipdede واقع شده و یکی از جاهای تماشای استانبول است. هر یکشنبه از ساعت 7 بعدازظهر می توانید مراسم پایکوبی سماع درویش های استانبول را در موزه گالاتا ببینید. از آنجایی که این مراسم هواداران بی شماری دارد بهتر است از یک روز قبل بلیت آن را رزرو کنید.

جهت دسترسی به موزه گالاتا: اگر در نزدیکی میدان تکسیم باشید، دسترسی به برج گالاتا بسیار راحت است؛ چراکه برج گالاتا و خیابان استقلال استانبول در نزدیکی این میدان واقع شده اند. قبل از آغاز مراسم پایکوبی سماع درویش های استانبول سری به خیابان استقلال و برج گالاتا بزنید.

درویش های استانبول در منطقه فاتح

جای دیگری که می توانید مراسم پایکوبی سماع درویش های استانبول را ببینید، محله فاتح است. محله فاتح در بخش آسیایی استانبول واقع شده تجربه بی نظیری برای علاقه مندان به پایکوبی سماع می آفریند. در مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول می توانید برای رسیدن به منطقه فاتح استانبول یاری بگیرید. هم چنین اگر در بخش اروپایی استانبول هستید و می خواهید به منطقه فاتح بروید مطلب چطور بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول تردد کنیم؟ راهنمای شما خواهد بود.

کارگاه های درویش های چرخان استانبول

اگر می خواهید این مراسم پایکوبی سماع را به صورت جدی تر دنبال کنید به کارگاه های درویش چرخان استانبول سر بزنید. برای شرکت در این کارگاه ها باید هزینه بیشتری بپردازید. مسلما اطلاعات دقیقی در این کارگاه ها به دست خواهید آورد.

پایکوبی سماع درویشان چرخان در آرامگاه و موزه مولانا در قونیه

اگر مایل باشید قدری از استانبول فاصله بگیرید، می توانید مراسم پایکوبی سماع را با شکوه بیشتری ببنید. جاذبه های گردشگری قونیه کم نیستند. در آرامگاه مولانا واقع در تور قونیه و تور کاپادوکیا، درویش های چرخان با شور و حال دیگری این مراسم رابه جا می آورند.

مراسم درویش های چرخان را جدی بگیرید

درویش های چرخان یک مراسم بسیار مهم برای اجرا نماینده ها و بخش زیادی از مردم ترکیه است. اگرچه این مراسم به عنوان یک جاذبه توریستی شناخته می گردد و عموم مردم می توانند در آن شرکت نمایند، اما یک مراسم کاملا جدی است. بر هم زدن نظم جلسات سماع، عکاسی با دوربین فلش دار و یا صدای خنده و شوخی، در مراسم ممنوع است. از یاد نبرید که سماع درواقع یک مراسم مذهبی است و اگر انتخاب نموده اید که در تور قونیه یا تور کاپادوکیا و یا انواع تور ترکیه وبلاگ ساعت فانتزی به تماشا این مراسم بروید، حتما نظم و قوانین آن را رعایت کنید.

حرکات دراویش به چه معناست؟

اگر در طول برنامه درویش های چرخان این سوال برایتان پیش آمد که این حرکات به چه معناست، خوب است بدانید که هر قسمت از برگزاری این مراسم، علت و مفهومی دارد. در کتاب شاهنامه، اولین چرخش درویش خان را به خسرو کیانی نسبت دادند. پس از آن صوفیان، چرخش هایی را انجام دادند که به موجب شنیدن صدای دف و نی و اشعار آهنگین بوده است. لباس درویش های چرخان سفید و بلند است تا تعالی روح را نشان دهد و از ابعاد جسمانی بکاهد. معمولا درویش های چرخان که در تور قونیه آنها را می بینیدریال یک دست به آسمان و یک دست به سمت زمین دارند. این حرکت به معنای اتصال آسمان و زمین و دریافت حالات روحانی است. درویش های چرخان در گذشته فقط در خانقاه، گوشه و مجالس خصوصی این مراسم را اجرا می کردند. اما حالا این مراسم با تمهیداتی در جوامع عمومی نیز اجرا می گردد.

منبع: دالاهو

به "درویش های چرخان در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درویش های چرخان در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید