خطر اوج گیری اُمیکرون در هرمزگان

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، خبرنگاران/هرمزگان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مقایسه آماری کرونا در دو هفته گذشته گفت در هفته ای که گذشت 8 درصد افزایش در موارد انجام تست کرونا داشتیم که این افزایش به علت افزایش بیماران سرپایی نبوده و مرتبط با افزایش بیماریابی به وسیله دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است.

خطر اوج گیری اُمیکرون در هرمزگان

دکتر فاطمه نوروزیان، صبح امروز (6 دی ماه) در جمع وبلاگ ساعت فانتزی با بیان اینکه هفت و چهار دهم درصد کاهش در شناسایی موارد مثبت داشتیم گفت درصد مثبت شدن تست ها در هفته ای که گذشت 5 درصد بود که این کمترین آمار در مثبت شدن تست از آغاز پیک تا کنون بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در هفته گذشته در سه شاخص افزایش داشته ایم، توضیح داد: در هفته ای که گذشت در موارد بستری ده درصد، فوت یک مورد و بستری در آی سی یو 13 درصد افزایش داشتیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اینکه توصیه می گردد تمامی افراد به محض بروز علائم جهت آغاز درمان سریعاً اقدام نمایند، مطرح نمود: متأسفانه در حال حاضر در جامعه با پدیده ای به نام عادی انگاری روبرو هستیم.

نوروزیان ادامه داد: بسیاری افراد که علائم اولیه سرماخوردگی را دارند با تصور اینکه واکسن زده ایم و مبتلا نمی شویم یا اینکه این علائم به علت آلرژی است و عدم باور کردن کرونا و یا خفیف بودن علائم برای انجام تست مراجعه نمی نمایند که این دو خطر عمده در پی خواهد داشت اول اینکه این افراد قرنطینه نمی شوند لذا مسبب انتقال بیماری در جامعه می شوند. خطر دیگر این است که چون این افراد به پزشک مراجعه نمی نمایند و تحت درمان قرار نمی گیرند ممکن است درگیر عوارض بیماری و درگیری ریه شوند و زمانی مراجعه نمایند که فرایند درمان با مشکل روبرو گردد؛ از این رو تأکید می گردد با توجه شرایط افراد بلافاصله بعد از بروز علائم به مراکز غربالگری مراجعه نمایند.

وی اعلام کرد: در هفته ای که گذشت در بشاگرد، پارسیان، بندر خمیر، حاجی آباد، قشم و بستک کمی افزایش موارد مثبت را شاهد بودیم و در جاسک و جزیره کیش موارد مثبت ثابت بوده و در بقیه شهرستان ها فرایند کاهشی داشته اند که در نهایت در آنالیز آمار کلی استان، شناسایی موارد مثبت هفت و چهار صدم درصد کاهش داشته ایم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه تا این زمان وجود 5 مورد مبتلا به اُمیکرون در استان هرمزگان قطعی شده است، اضافه نمود: با توجه به اینکه در کشور ما واکسیناسیون زیادی اجرا شده، انتظار می رود بروز علائم و شناسایی موارد مثبت کمتر باشد اما با توجه به شیوع و قدرت انتقال سریع این بیماری خطر از دو جانب وجود دارد. اگر تعداد زیادی هم زمان مبتلا شوند ممکن است به علت بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم دفاعی در برخی افراد دچار طغیان بیماری در یک بازه زمانی شویم بعلاوه از طرف سازمان بهداشت جهانی این بیم می رود که وجود هم زمان ویروس دلتا و اُمیکرون در بدن باعث جهش ویروسی جدیدتری گردد.

نوروزیان در خاتمه با تأکید بر تکمیل واکسیناسیون در تک دوزی ها و بعلاوه انجام واکسیناسیون دز سوم، یادآور شد: در مورد تزریق واکسن دز سوم طبق جدول افرادی که واکسن ویروس کشته شده سینوفارم، برکت و بهارات را دریافت کردند سه ماه بعد از دز دوم می توانند مشابه واکسن قبلی یا پاستوکووک پلاس و آسترازنکا دریافت نمایند و افرادی که اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق نموده اند سه ماه بعد هم می توانند مشابه واکسن خود را دریافت نمایند که به علت نبودن اسپوتنیک افرادی که دو دوز قبلی اسپوتنیک دریافت نموده اند می توانند آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خطر اوج گیری اُمیکرون در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر اوج گیری اُمیکرون در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید