تکمیل شبکه فن بازارهای منطقه ای در 20 سالگی پارک پردیس

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: شبکه ملی فن بازار بستری برای تعامل میان طرف های متقاضی و عرضه کننده فناوری است. در نظر داریم برای رشد اکوسیستم فناوری کشور به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس پارک فناوری پردیس با برنامه ریزی های انجام شده تا سرانجام سال، شبکه ملی فن بازار را کامل کنیم.

تکمیل شبکه فن بازارهای منطقه ای در 20 سالگی پارک پردیس

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، محمدصالح خالقی گفت: مطالعات ایجاد شبکه فن بازار ملی ایران همزمان با تاسیس پارک فناوری پردیس پردیس شروع شد و این شبکه از ابتدای دهه 80 فعالیت خود را به صورت رسمی شروع کرد. بر اساس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی ریاست جمهوری و با توجه به آیین نامه مصوب هیئت امنای پارک فناوری پردیس، شبکه فن بازار ایران متولی ایجاد فن بازارهای تخصصی و منطقه ای در کشور شد.

وی اضافه نمود: ما در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور مقوله مهمی داریم که کمتر به آن توجه شده است و آن ایجاد بازار فناوری است. خوشبختانه در کشور ما به توسعه فناوری توجه زیادی شده، اما برای مبادلات فناوری، برنامه ریزی خاصی انجام نشده است. کار فن بازار تسهیل این مبادلات فناورانه است.

خالقی ادامه داد: در زیست بوم نوآوری و فناوری، مبادلات فناوری از چند حالت خارج نیست. یا یک محصول خرید و فروش می گردد، یا یک سرمایه جابجا می گردد، یا انتقال دانش فنی انجام می گردد. در این مبادلات هر جایی که دو طرف مبادله وجود داشته باشند از قبیل یک فروشنده یا یک خریدار یا یک استارتاپ و سرمایه گذار، فن بازارها با ساز و کارهای خودشان فرایند ارتباط بین این دو طرف را تسهیل می نمایند. به طور کلی کار فن بازارها تسهیل مبادلات بین دو طرف فراوری نمایندگان و تقاضا نمایندگان محصولات فناورانه است.

وی گفت: این شبکه برای توسعه بازار فناوری بستری مناسب ایجاد نموده است و با اقدامات و برنامه ریزی های راهبردی، تبادل های فناورانه در سراسر کشور را به سوی پیشرفت می برد.

برنامه ریزی برای توسعه فن بازارها در سراسر کشور

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: اگرچه در طول 20سال فعالیت پارک فناوری پردیس، ایده و جریان های فکری شبکه ملی فن بازار وجود داشت، اما از ابتدای دهه 90 و در سال 91، ایجاد دفاتر فن بازارهای منطقه ای در استان های کشور شروع شد. از همان روز برنامه ریزی ها برای ایجاد یک فن بازار منطقه ای در هر استان کشور صورت گرفت و تا به امروز پیروز به ایجاد 28 فن بازار منطقه ای در سرتاسر کشور شده ایم.

وی ادامه داد: بعلاوه شبکه ملی فن بازار ایران در هشت حوزه الف نقشه جامع علمی کشور موظف به ایجاد یک فن بازار تخصصی شد که تا به امروز در این زمینه پیروز به ایجاد 4 فن بازار تخصصی در سراسر کشور شده ایم.

گردش اقتصادی هزار میلیارد تومانی فن بازارها در کشور

خالقی گفت: به طور کلی گردش اقتصادی فن بازارها در دو بازه طولانی مدت و کوتاه مدت آنالیز شده است. در یک سال گذشته با برنامه ریزی های اجرا شده گردش اقتصادی 500 میلیارد تومانی در فن بازارها به وقوع پیوسته است و از ابتدای شکل گیری فن بازارهای تخصصی و منطقه ای هم بیش از هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی در این شبکه اجرا شده است.

وی اضافه نمود: نکته قابل توجه این است که تسهیل فعالیت فن بازارها، کار بروکرها یا کارگزارهای فناوران است که به وسیله بخش خصوصی انجام می گردد و شبکه ملی فن بازار ایران نقش راهنمایی نماینده این کار را بر عهده دارد. بعلاوه نظارت و اقدامات راهبران این شبکه به وسیله شبکه ملی فرهنگ بازار ایران انجام می گردد.

بیست سالگی پارک فناوری پردیس با تکمیل فن بازارهای منطقه ای همراه می گردد

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: بر اساس رسالتی که پارک فناوری پردیس بر دوش ما گذاشته، موظف به توسعه فن بازارها در همه نقاط کشور هستیم و با ساز و کارهای به وجود آمده و همکاری های مناسب بین بخش دولتی و خصوصی؛ تا انتها امسال، شبکه فن بازارهای منطقه ای کشور تکمیل خواهد شد و به هدف توسعه ای خود که ایجاد فن بازارهای منطقه ای در سراسر کشور است، خواهیم رسید.

خالقی اضافه نمود: بعلاوه کارگزاران تجارت فناوری که مهمترین عوامل ایجاد این بازارها هستند هم در سراسر کشور فعال خواهند شد. تا کنون 50 شرکت کارگزاری با ما همکاری می نمایند و تلاشمان این است که تا انتهای سال این عدد به 70 کارگزار برسد.

شبکه ملی فن بازار با تجربه 20ساله به افق های بلند می اندیشد

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در مورد برنامه های کلی بلند مدت و آینده شبکه فن بازار ملی ایران گفت: در نظر داریم تعداد بسیار زیادی از کارگزاران تجارت فناوری که حدود 100 تا 150 کارگزار است را در سراسر کشور داشته باشیم که به صورت حرفه ای کارشان را انجام دهند.

خالقی ادامه داد: بهبود بسترها و ساز و کارهای تبادل فناوری، مثل ایجاد سامانه فن بازار و بهبود آن در دستور کار ما قرار گرفته است. البته ایجاد سامانه اجرا شده است و باید در راستای بهبود آن قدم برداریم تا مبادلات تجارت فناوری در سراسر کشور بیش از پیش تسهیل و تسریع گردد.

وی اضافه نمود: از جمله برنامه های بلندمدت دیگر ما حوزه های تحریمی کشور است، ما می خواهیم با استفاده از شبکه ای که داریم، از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم تا اقلام تحریمی را جایگزین نموده و احتیاجهای کشور را برطرف کنیم.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: برنامه دیگر ما تهیه مواد اولیه صنعت و شرکت های دانش بنیان با شناسایی ظرفیت های داخلی به وسیله دفاترمان در سراسر کشور است. ما می خواهیم اگر صنعتی در هر نقطه از کشور ماده اولیه احتیاج دارد، ابتدا مطمئن گردد که این احتیاج در داخل کشور قابلیت برطرف دارد یا خیر. اگر قابلیت فراوری آن در کشور بود احتیاجش را از داخل تامین کند، در غیر این صورت به واردات روی بیاورد.

به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، خالقی در آخر به منظره بلندمدت شبکه فن بازار اشاره نمود و گفت: در نظر داریم که موضوع صادرات و تسهیل صادرات به وسیله فن بازارها را ایجاد کنیم و توسعه دهیم. می خواهیم با کشورهای همسایه ارتباط بگیریم و موضوع صادرات محصولات فناورانه به کشورهای دیگر را مورد توجه قرار دهیم. بعلاوه فرصت های سرمایه گذاری در داخل کشور را به سرمایه گذاران کشورها ارائه دهیم و شاهد جذب سرمایه از دیگر کشورها در داخل کشور باشیم تا موجب رشد استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تکمیل شبکه فن بازارهای منطقه ای در 20 سالگی پارک پردیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل شبکه فن بازارهای منطقه ای در 20 سالگی پارک پردیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید