توانمندی بالای ایران در فراوری داروهای زیستی پیشرفته

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، بر اساس گزارش اخیر شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، بخش عمده احتیاج بازار دارویی ایران توسط شرکت های داخلی تأمین می گردد؛ 70 درصد از بازار داخلی 4.5 میلیارد دلاری دارو، در اختیار شرکت های داخلی است.

توانمندی بالای ایران در فراوری داروهای زیستی پیشرفته

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ ساعت فانتزی به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گزارش شاخص دنیای نوآوری، در سال 2019 با تمرکز بر حوزه موضوعی سلامت، در فصل اختصاصی به آنالیز و تحلیل وضعیت نوآوری و توانمندی ایران در حوزه دارویی با تمرکز بر داروهای زیستی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ظهور و گسترش بخش داروهای زیستی در ایران که بخشی پیچیده و با فناوری پیشرفته می باشد، میزبان تعداد نسبتاً زیادی بنگاه پیروز صادراتی است.

سهم 70درصدی شرکت های داخلی از بازار دارویی ایران

در بازار 4.5 میلیارد دلاری دارو در ایران، سهم شرکت های داخلی از این بازار 70 درصد است. در سال 1397، 97 درصد اقلام دارویی مصرف شده فراوری داخل بوده و 67 درصد از ماده موثره دارویی (APIs) مورد استفاده برای فراوری داروها در داخل کشور فراوری شده است.

ارزش بازار تجهیزات پزشکی نیز در ایران 2.5 میلیارد دلار می باشد، 30 درصد این بازار در اختیار بیش از 100 فراوری نماینده داخلی است.

گزارش شاخص دنیای نوآوری در سال 2019 اجرای طرح تحول سلامت در ایران را یکی از گام های اثرگذار در افزایش دسترسی به خدمات حوزه سلامت می داند و عنوان می نماید با اجرای این طرح، سهم بیماران از هزینه های پرداختی، از 37 درصد کل هزینه ها به 10 درصد در مناطق شهری و 5 درصد در مناطق روستایی رسیده است.

صادرات 60 میلیون دلاری داروهای زیستی ایران ساخت

این گزارش همچنین به بخش داروهای زیستی به عنوان یکی از حوزه های پیروز و پیشرفته سلامت در ایران اشاره می نماید و می افزاید ایران توانسته علاوه بر افزایش قابل توجه ساخت داخلی و خودکفایی دارویی، 60 میلیون دلار صادرات سالانه برای کشور به همراه داشته باشد که بخش قابل توجهی از این صادرات به کشورهای اروپایی بوده است. این فراوریات، صرفه جویی ارزی سالانه حدود یک میلیارد دلار را برای کشور به ارمغان آورده است.

بر اساس این گزارش، بخش زیست فناوری در ایران با قدمتی نزدیک به یک قرن (از زمان تأسیس انسیتو پاستور و موسسه رازی)، با حمایت سازمان یافته سیاستی توانسته داروهای متعدد و پیروزی در درمان اِم اِس، انواع سرطان (از جمله سرطان پستان)، اختلالات سیستم ایمنی بدن، ناباروری، اختلالات استخوانی و ماهیچه ای و هموفیلی را با هزینه بسیار پایین در مقایسه با نمونه خارجی و با قابلیت دسترسی بسیار بالا در اختیار ایرانیان قرار دهد.

رشد سریع توسعه شرکت های دارویی زیستی در ایران

تازه ترین گزارش شاخص دنیای نوآوری با اشاره به این که رتبه ایران در فراوری علم دنیای حوزه زیست مهندسی و زیست فناوری در سال 2017، به ترتیب نهم و سیزدهم دنیا بوده است.

بر اساس این گزارش، از مهم ترین شرکت های پیروز و دارای صادرات در حوزه داروهای زیستی می توان به سیناژن، آریوژن، روناک دارو، سازمان دارو، زیست دارو دانش، پویش دارو، اکسیر، و داروسازی اسوه اشاره نموده که هریک تعداد زیادی دارو پیچیده و پرمصرف داخلی را به صورت درون زا توسعه داده و با قیمت بسیار کم فراوری می نمایند.

لازم به ذکر است، گزارش شاخص دنیای نوآوری هرساله به صورت موضوعی وضعیت کشورها را در یک حوزه خاص آنالیز می نماید. گزارش سال 2019 شاخص دنیای نوآوری به آنالیز حوزه موضوعی سلامت پرداخته و برای نخستین بار در فصلی جداگانه به وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخته است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "توانمندی بالای ایران در فراوری داروهای زیستی پیشرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانمندی بالای ایران در فراوری داروهای زیستی پیشرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید