تدوین طرح حفاظت و باز آفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد از طرح حفاظت و بازآفرینی شهری بافت تاریخی شارستان میبد اطلاع داد.

تدوین طرح حفاظت و باز آفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح حفاظت و بازآفرینی بافت شارستان میبد از سوی پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد و با همکاری اداره کل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی به وسیله مشاور ذی صلاح تهیه و تدوین شد.

ساشا ریاحی مقدم مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد، روز دوشنبه 29 آبان 96 در این باره خاطرنشان کرد:

الگو و نظام کهن شهرسازی در شهر تاریخی میبد به صورت منظومه ای از هسته های زیستی دور و نزدیک با مرکزیت شارستان تشکیل شده است.

در واقع شارستان میبد به مثابه خورشید این منظومه، کهن ترین هسته زیستی شهر میبد محسوب می گردد و شامل کهندژ، نارین قلعه، مسجد آدینه میبد و سه محله قدیمی بالا، پایین و کوچک است که در گذشته با حصار و برج و بارو مستحکمی محصور بود.

او اضافه کرد:

شارستان، این نگین تاریخی به واسطه قدمت فراوان، تعدد لایه های فرهنگی -تاریخی پیدا و پنهان و تداوم تاریخی حداقل 6000 ساله اش، از ارزش ویژه ای در مقیاس ملی و جهانی برخوردار است.

از این رو منظومه شهر تاریخی میبد در لیست نامزدی یونسکو برای ثبت جهانی در کنار سایر آثار ارزشمند جهانی ایران قرار گرفته است و پایگاه پژوهشی میبد در کوشش است تا مقدمات تکمیل پرونده را برای سال 2020 میلادی فراهم سازد.

به گفته مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد، اهداف طرح حفاظت و بازآفرینی شهری بافت قدیم شارستان به این صورت است:

  • حفاظت و تقویت بنیه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و حیات مالی و اجتماعی محدوده شارستان میبد
  • رسیدن به راه حل مناسب و منطقی برای حفاظت از این گستره ارزشمند فرهنگی-تاریخی در کنار فراهم کردن امکان توسعه پایدار و تقویت بنیه های زیستی امروزی آن
  • حفاظت از تمام ساختارها و زیرساخت های تاریخی با عنایت به امکان و بهبود زندگی نسل های حال و آینده
  • تبیین نوع و کیفیت مداخله در بخش مرکزی بافت قدیم میبد؛ به قصد حفاظت و بهره برداری از فضاهای تاریخی و فراهم کردن زمینه های مشارکت فعال جامعه محلی در راستای تضمین تداوم حیات

او لزوم حفاظت ارزش های شهر تاریخی میبد را در عین تداوم حیات مدنی شهر امری ضروری دانست و توضیح داد:

به واسطه کوشش های مستمر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال های گذشته در محدوده شارستان؛ بخش های مهمی از بافت کالبدی حفاظت شده و آنچه به وضوح مشهود است، اهمیت پرداختن به تداوم حیات اجتماعی، فرهنگی و حفاظت جامع از آن است.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد تشریح کرد:

این طرح بر آن است که علاوه بر بازسازی و حفاظت، زمینه تداوم و نوزایی را فراهم کند.

در این راستا توجه به اهالی شارستان به عنوان یکی از اصلی ترین منابع و سرمایه های حفاظت و توسعه از جمله اصول کلیدی است که به آن پرداخته شده است. به صورتی که مداخلات و تغییرات مدنظر در طراحی با توجه به نیازها و خواست ساکنان پیش بینی شده و تا حد امکان به واسطه حضور آن ها اجرا شده است.

این در حالی است که ترکیب و تلفیق کاربری ها و درنتیجه ضرورت سکونت در کنار کار، صنعت و فراغت ازجمله دیگر مبانی مطرح در طرح پیشرو است.

وی توضیح داد:

طرح حفاظت و بازآفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد، در امتداد طرح الگوی حفاظت و مدیریت شهر تاریخی ایران است که در فاصله سال های 94 تا 96 ازسوی پژوهشکده ابنیه و بافت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تعریف و به انجام رسیده است.

مقیاس و اولویت کار در طرح حفاظت و بازآفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد، در حد طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی است.

در این طرح، ایده های اصلی در قالب طرح های مفهومی سه بعدی و ایدئوگرام های فضایی پیشرفته، طرح های با اهمیت راهبردی، به دقت طراحی شده و در ادامه اولویت بندی و چگونگی عملی شدن برنامه ها و مشارکت مردم و نهادها نیز برنامه ریزی خواهد شد.

منبع: کجارو

به "تدوین طرح حفاظت و باز آفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین طرح حفاظت و باز آفرینی شهری بافت قدیم شارستان میبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید