برنامه راهبردی ارتقای فراوری دانش بنیان وزارت صمت ابلاغ شد

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت گفت: برای تحقق شعار سال فراوری، دانش بنیان، اشتغال آفرین، برنامه راهبردی ارتقای فراوری دانش بنیان این وزارتخانه ابلاغ شد.

برنامه راهبردی ارتقای فراوری دانش بنیان وزارت صمت ابلاغ شد

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ ساعت فانتزی، سیدمهدی نیازی گفت: این برنامه برای ارتقاء فناوری، نوآوری و دانش بنیان شدن کسب وکار های حوزه صنعت، معدن و تجارت و باهدف ارتقاء بهره وری و افزایش رقابت پذیری و تاب آوری اقتصاد، تدوین شده است.

وی اضافه نمود: برنامه یادشده با همکاری همه معاونت های ذی ربط تهیه و پس از تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت به رؤسای سازمان ها، مؤسسات تابعه و مدیران کل صمت استانی برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت توضیح داد: این برنامه در شش بخش تهیه و تنظیم شده که شامل اهداف فراوری دانش بنیان، چارچوب مفهومی نقش دولت در ارتقای فراوری دانش بنیان، سازوکارها، مشوق ها و الزام نماینده ها، راهبرد های وزارت صمت در راستای ارتقای فراوری دانش بنیان، برنامه های پیشران، توسعه زیرساخت های حمایت نماینده از شرکت های دانش بنیان و سازماندهی اجرای برنامه ارتقای فراوری دانش بنیان صنعت، معدن و تجارت است.

نیازی شرح داد: از میان مهم ترین ابزار های تشویق نماینده و الزام آور برای سوق دادن بنگاه ها به سمت تحقیق و توسعه و نوآوری، می توان به ارائه ابزار های تشویقی (مانند اعتبار اقتصادیاتی)، به حرکت واداشتن بخش تقاضا (مانند تضمین خرید یا پیش خرید محصولات نوآورانه)، تأمین اقتصادی نوآوری و تحقیق و توسعه (مانند راهنمایی منابع اقتصادی، پوشش ریسک تحقیق و توسعه)، معین هدفمند تعرفه ها، و ارائه هدفمند مجوز ها اشاره نمود.

وی ادامه داد: در این سند، دو دسته برنامه بزرگ افقی (راهبرد) و عمودی (برنامه پیشران) به همراه ابزار های مرتبط برای تشویق بنگاه ها (کسب وکارها) به اجرای برنامه های فوق، برای تحقق فراوری دانش بنیان، تعریف شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب وکار وزارت صمت توضیح داد: با توجه به اصلاح ساختار انجام شده در وزارت صمت، سازماندهی فعالیت ها در قالب نظام پروژه محوری و بعلاوه نظام پایش پروژه ها تعریف شده و معاونت ها و دفاتر ذی ربط ستادی و سازمان های وابسته و تابعه موظف اند اقدامات معین شده در این برنامه را اجرایی و عملیاتی نمایند.

نیازی بعلاوه گفت: در کنار این برنامه، اقدامات دیگری شامل تهیه آیین نامه مصوب هیئت وزیران برای ارتقای فراوری دانش بنیان وزارت صمت و انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار وزارتخانه بوده است که آن ها نیز در هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

وی تأکید کرد: دفتر فناوری و نوآوری معاونت هماهنگی و محیط کسب وکار با همکاری معاونت ها، دفاتر ستادی و سازمان های وابسته و تابعه و بعلاوه ایجاد هماهنگی با بخش های بیرونی و داخلی به منظور هم افزایی بیشتر به تأمین زیرساخت های موردنیاز اجرای پروژه ها و برطرف موانع پیش روی آن ها خواهد پرداخت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه راهبردی ارتقای فراوری دانش بنیان وزارت صمت ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه راهبردی ارتقای فراوری دانش بنیان وزارت صمت ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید