افسردگی خفیف چیست و روش های درمان آن کدامند؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، انگیزه - روانشناسی - تشخیص افسردگی خفیف اغلب سخت است. بسیاری از علائم آن می توانند با پاسخ های عاطفی اشتباه گرفته شوند. درحالی که نام آن ممکن است نشان دهنده مسئله ای جدی نباشد، اما تغییرات خلقی می توانند شدیدتر شده و اغلب موجب شیوع افسردگی شوند. در این مقاله به نحوه تشخیص افسردگی خفیف و روش های درمان آن می پردازیم.

افسردگی خفیف چیست و روش های درمان آن کدامند؟

نشانه ها و علائم افسردگی خفیف چیست؟

تغییرات قابل توجه در حالت و رفتار، می تواند باعث افسردگی خفیف شوند، زیرا منجر به تحریک احساسات فیزیکی می شوند. علائم معمول افسردگی خفیف عبارت اند از:

  • کج خلقی
  • افکار منفی
  • احساس خستگی غیرطبیعی
  • احساس نا امیدی
  • احساس ناراحتی شدید
  • خودخواه شدن
  • تمرکز سخت
  • احساس بی انگیزگی
  • تمایل به تنهایی

تغییر در رفتار نیز می تواند نشانی از افسردگی باشد. الگوهای خواب تغییر می کند و اشتها ممکن است افزایش یا کاهش یابد. افراد مبتلا به افسردگی خفیف، ممکن است به سیگار، دارو و الکل روی بیاورند.

انواع افسردگی

6 نوع رایج افسردگی که توسط دانشکده پزشکی هاروارد گزارش شده عبارت اند از:

1. افسردگی خفیف

افسردگی خفیف، افسردگی خویی یا دیستیمیا نیز نامیده می گردد. فرد مبتلابه این بیماری حدود 2 سال در معرض علائم ذکر شده بالا واقع شده است. افراد مبتلابه این نوع افسردگی، معمولاً می توانند زندگی روزمره خود را مدیریت کنند.

2. افسردگی ماژور

در افسردگی ماژور، فرد دچار حالت های بسیار وحشتناکی می گردد و گاهی اوقات ممکن است منجر به خودکشی گردد.

3. اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی اغلب در روزهای کوتاه پاییز و زمستان رخ می دهد. فقدان نور خورشید و تغییر در الگوهای خواب ممکن است باعث بدتر شدن این نوع افسردگی گردد.

4. افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یا افسردگی پریناتال می تواند هنگام بارداری یا پس ازآن افراد را درگیر کند. این نوع افسردگی می تواند خفیف یا ماژور باشد.

5. اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی

اختلال ناخوشی یا افسردگی پیش از قاعدگی، نوع شدیدی از سندروم پیش از قاعدگی است که معمولاً با عنوان PMS شناخته می گردد.

6. اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی یا اختلال شیدایی ممکن است علائم افسردگی خفیف یا ماژور را داشته باشد. بااین حال، این علائم قبل یا بعد از دوره ای که فعالیت و انرژی زیاد است دیده می گردد که به عنوان مانیا یا هیپومانیا طبقه بندی می گردد.

انتقال از افسردگی خفیف به افسردگی متوسط

تجربه افسردگی می تواند در طول زمان تغییر کند و فرد ممکن است علائم جدیدی مانند دوره های غم و اندوه یا بی خوابی را در خود مشاهده کند. از طرفی دیگر، علائم موجود نیز ممکن است بدتر گردد. نگرانی های گاه به گاه ممکن است باعث به وجود آمدن افکار منفی گردد. این نوع تغییرات ممکن است نشان دهنده انتقال از دوره افسردگی خفیف به دوره افسردگی متوسط باشد. اگر فردی هرکدام از این علائم را مشاهده کرد، باید با پزشک مشورت کند.

تجربه افسردگی شدید

در نهایت ممکن است فرد، علائم مربوط به افسردگی شدید یا افسردگی ماژور را به راحتی از خود بروز دهد. افسردگی شدید شرایط بسیار ناکارآمدی است و باعث می گردد انجام فعالیت های روزانه برای فرد بسیار سخت گردد. افسردگی شدید معمولاً علائمی را مشابه انواع خفیف تر افسردگی نشان می دهد. بااین حال، فرد مبتلابه افسردگی شدید ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کند:

  • توهم
  • افکار منفی
  • خودکشی

فرد مبتلابه این بیماری احتمالاً به دارو نیاز دارد؛ با این حال، پزشک ممکن است درمان کلامی را توصیه کند. بازدارنده های باز جذب سروتونین (SSRIs) داروهایی هستند که اغلب برای افسردگی شدید تجویز می شوند. برخی از این داروها عبارت اند از:

  • سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • سرترالین
  • پاروکستین
  • اس سیتالوپرام

بنزودیازپین ها نیز در دسترس هستند، اما استفاده طولانی مدت از آن ها اعتیادآور است. هنگامی که گزینه های درمانی دیگر جوابگو نباشد، پزشکان بنزودیازپین ها را تجویز می کنند. اگر دارو درمانی مؤثر نبود، پزشک ممکن است الکترو شوک یا شوک درمانی برقی را تجویز کند. در این روش درحالی که فرد بی هوش است، جریان الکتریکی را به مغزش وارد می کنند. این روش دو تا سه بار در هفته انجام می گردد و نتیجه بین ششمین تا دوازدهمین جلسه مشاهده می گردد.

راه های مقابله با افسردگی خفیف

مراجعه به دکتر اغلب راه حل خوبی برای شروع درمان افسردگی است. دکتر می تواند بررسی کند که آیا افسردگی باعث ایجاد علائم و تشخیص درجه بیماری شده است یا خیر.

بسکمک از تست های آنلاین ادعا می کنند که قادر به تشخیص افسردگی هستند. در سال 1999 تست PHQ-9 بر اساس معیارهای تشخیصی حرفه ای توسعه یافت. این تست تنها 9 سؤال دارد که توسط پزشکان کشورهای مختلف برای تشخیص افسردگی و شناسایی نوع آن طراحی شده است. افرادی که به صحبت با دکتر اعتماد ندارند، ممکن است این تست آنلاین برای آن ها مفید باشد.

افسردگی خفیف اغلب با تغییرات ساده سبک زندگی درمان می گردد. این درمان ممکن است شامل تغییر رژیم غذایی و تغییر الگوهای خواب یا بهبود تعادل بین کار و زندگی باشد.

گزینه ها و راه های درمان افسردگی خفیف

برخی از گزینه های درمان افسردگی خفیف عبارت اند از:

1. مشاوره

جلسه با مشاورین متخصص می تواند به شناسایی علل افسردگی کمک کند. مشاوره به مردم آموزش نمی دهد، بلکه به آن ها پیشنهاد می دهد برخی از جنبه های زندگی خود را تغییر دهند.

2. روان درمانی بین فردی (IPT)

برخی از افراد با این مشکل روبرو اند و این امر می تواند موجب انزوا و افسردگی گردد. IPT برای کمک به ایجاد روابط ساده تر طراحی شده است.

3. درمان روان شناختی

در این روش، درمان شناس از بیمار می خواهد آنچه در ذهنش است را بازگو کند، درحالی که درمان شناس به دنبال شناسایی الگوهای مشترک رفتاری است.

4. درمان رفتاری شناختی (CBT)

به جای تمرکز بر علل افسردگی، CBT می تواند روش هایی عملی برای مقابله با نتایج ارائه دهد. این روش ها ممکن است شامل دور کردن ذهن از افکار منفی یا شناسایی علائم هشدار دهنده تغییر خلق وخوی باشد. CBT بین مردم بسیار محبوب است زیرا فرایند بهبودی پس از یک هفته آشکار می گردد.

چه کسانی در معرض ابتلا به افسردگی خفیف قرار دارند؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در سال 2017، افسردگی علت اصلی بیماری و ناتوانی در جهان است. از آنجاکه افسردگی هیچ علتی ندارد، ممکن است بسیار گسترده گردد.

زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. دلایل این موضوع متفاوت است. آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف متفاوت است، اما افسردگی در گروه های زیر شایع تر است:

  • افراد دارای مسائل اقتصادی
  • افراد مبتلابه بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان
  • افرادی که والدینشان به افسردگی مبتلا هستند.
  • افراد مبتلابه بیماری های روحی روانی مانند اضطراب.

همچنین بسکمک از داروها نیز ممکن است موجب افسردگی شوند. اگر فردی مطمئن نیست که تغییرات عاطفی اش مربوط به دارو است یا خیر، باید با پزشک مشورت کند.

نتیجه گیری

تشخیص افسردگی در مراحل اولیه بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر فردی شک داشته باشد افسرده است یا خیر، بهترین روش این است که با دکتر مشورت کند. هنگامی که افسردگی خفیف است، تغییر سبک زندگی ممکن است مزایای قابل توجهی در پی داشته باشد. این مزایا ممکن است در برخی از افراد بیشتر خودش را نشان دهد. فرد مبتلابه افسردگی متوسط یا شدید، باید با پزشک در ارتباط باشد و افکار منفی، خودکشی و آسیب به دیگران را گزارش دهد.

برگرفته از: medicalnewstoday

منبع: مجله انگیزه

به "افسردگی خفیف چیست و روش های درمان آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی خفیف چیست و روش های درمان آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید