آزمون SAT چیست؟

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، زمانی که قصد مهاجرت تحصیلی و اپلای برای دانشگاه های خارجی می گیرید باید مدارک زیادی جهت اپلای خود ارائه دهید که از جمله این مدارک علاوه بر مدرک آزمون های زبان مانند تافل و آیلتس، مدرک آزمون SAT می باشد. آزمون SAT یکی از معیارهای سنجش متقاضیانی است که قصد دارند وارد دانشگاه شوند. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می گردد و بعضی از دانشگاه ها داشتن مدرک آن را برای اپلای، ضروری می دانند؛ همچنین داشتن تسلط بالا در زبان انگلیسی در این آزمون بسیار حائز اهمیت است.

آزمون SAT چیست؟

آزمون سات یا SAT چیست؟

SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test که ترجمه فارسی آن آزمون استعداد تحصیلی است. این آزمون برای کسانی است که در سال های آخر دبیرستان تحصیل می کنند و قصد ورود به دانشگاه را دارند. هدف از برگزاری آزمون SAT تشخیص استعداد تحصیلی داوطلب است . با داشتن مدرک آزمونSAT ، اطلاعات داوطلب برای ورود به دانشگاه مورد سنجش قرار می گیرد. این آزمون به زبان انگلیسی است و توسط ایالات متحده آمریکا آن طراحی و پایه ریزی شده است. علاوه بر دانشگاه های آمریکا، دانشگاه های استرالیا، ترکیه و کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز از متقاضیان ورود به دانشگاه های خود، این مدرک را تقاضا می کنند. نکته دیگر این است که اعتبار مدرک آزمون SAT حدود دوسال می باشد.

این آزمون در سراسر دنیا به دو شکل آزمون General و آزمون Subject برگزار می گردد. افرادی که دانش آموز بوده و در حال طی کردن سال یازدهم و دوازدهم تحصیلی خود هستند باید در آزمون General ثبت نام کنند. اما کسانی که قصد تحصیل در یکی از رشته های ریاضیات، تاریخ آمریکا و دنیا، زبان های خارجی، علوم و زیست شناسی، ادبیات انگلیسی و … را و بطور کلی قبولی در دانشگاه های بالارتبه تری را دارند، باید در آزمون Subject شرکت کنند.

نحوه ثبت نام در آزمون SAT

ثبت نام آزمون SAT به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت COLLEGEBOARD.ORG صورت می پذیرد. بنابراین کلیه متقاضیان عزیز می توانند با استفاده از این سایت، اقدام به ثبت نام کنند. در واقع ثبت نام توسط موسسه کالج بورد صورت می پذیرد و برگزاری آزمون بر عهده کشور آمریکا می باشد. پس از وارد شدن به سامانه ثبت نام آزمون های sat ضروری است بر روی REGISTER FOR SAT کلیک نمایید. پس از آن وارد صفحه جدیدی برای ثبت نام می شوید.

همچنین از آنجایی که آزمون SAT در ایران برگزار نمی گردد اگر قصد دارید از ایران برای شرکت در این آزمون اقدام نمایید باید به یکی از کشورهای نزدیک ایران که این آزمون را برگزار می کنند مانند ترکیه، آذربایجان و امارات برای آزمون حضوری مراجعه نمایید.

زمان ثبت نام در آزمون SAT

آزمون SAT بطور سالیانه 7بار برگزار می گردد. ما ه های برگزاری آزمون از قبل تعیین شده اند. در هنگام ثبت نام برای آزمون SAT می توانید زمان آن را نیز تعیین کنید. برخی از آزمون ها در فصل تابستان و برخی در فصل های دیگر برگزار می شوند اما معمولا SAT هر سال در ماه های اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن برگزار می گردد.

هزینه شرکت در آزمون SAT

هزینه آزمون SAT بدون قسمت اختیاری مقاله معادل 47.5 دلار + هزینه جدا برای متقاضیان غیرآمریکایی می باشد. (حدود96 دلار در مجموع)

هزینه آزمون SAT با مقاله معادل 64.6 دلار + هزینه جدا برای متقاضیان غیرآمریکایی می باشد.(113.5 = 49 + 64.5 دلار در مجموع)

بخش های آزمون SAT

آزمون SAT از سه قسمت تشکیل شده است که دو قسمت آن شامل ریاضی و درک مطلب است و یک قسمت آن که اختیاری می باشد شامل مقاله نویسی می گردد. هر کدام از این قسمت ها امتیاز جداگانه دارند که برای تعیین شدن نمره نهایی آزمون با هم جمع می شوند. همچنین مجموع کل زمان آزمون SAT برای قسمت اول 3 ساعت و برای قسمت دوم یعنی مقاله نویسی 50 دقیقه می باشد.

قسمت ریاضیات

نمره این قسمت 200 تا 800 می باشد.در بخش ریاضیات مباحث مربوط به هندسه، آمار و احتمال و مثلثات می باشد. بخش اعظم سوالات به صورت تستی و برخی بصورت تشریحی می باشند. نکته مثبت این قسمت این است که نمره منفی برای پاسخ های نا درست منظور نمی گردد.

بخش ریاضیات شامل دو بخش است که در بخش اول تعداد سوالات 20 تا و مدت پاسخگویی به سوالات 25 دقیقه بدون استفاده از ماشین حساب و در بخش دوم تعداد سوالات 38 تا و مدت پاسخگویی 55 دقیقه با استفاده از ماشین حساب می باشد.

قسمت درک مطلب

در این قسمت از آزمون باید بر اساس متنی که در اختیارتان قرار داده می گردد، به سوالات پاسخ دهید. سوالات این بخش برای سنجش میزان تمرکز دانش آموز بر دانش و مهارت های مختلف در زمینه هایی مانند مطالعات اجتماعی، روان شناسی، تاریخ و علم است. در این قسمت نیز مانند قسمت ریاضی نمره منفی برای پاسخ های غلط منظور نمی گردد. همچنین نمره این قسمت از 200 تا 800 می باشد.

این قسمت شامل دو بخش خواندن و نوشتن می گردد:

بخش خواندن: شامل 52 سوال تستی و مدت پاسخگویی به سوالات 65 دقیقه می باشد. در این بخش سوالات مفهومی از درون مطلب مطرح می گردد.

بخش نگارش: در این قسمت 44 سوال وجود دارد که باید در 25 دقیقه به آنها پاسخ داده گردد .در این بخش سوالات نگارشی از درون مطلب مطرح می گردد که به دستور زبان انگلیسی و مهارت های نوشتاری یک فرد مربوط است.

قسمت مقاله نویسی

در این قسمت از آزمون از شرکت کننده تقاضا می گردد که یک مقاله راجع به موضوع هایی مانند تاریخ، علوم مختلف، جامعه و ... را در 50 دقیقه بنویسد . نمره این قسمت کاملا از دو قسمت قبلی جدا بوده و برخی از دانشگاه ها نوشتن این قسمت را ضروری نمی دانند؛ بنابراین قسمت مقاله نویسی اختیاری یا optional محسوب می گردد و نمره ندارد و مربوط به آزمون Subjected SAT می باشد.

نمره قبولی آزمون SAT

رنج نمره آخری که به داوطلب داده خواهد شد بین 400 تا 1600 می باشد .همانطور که پیش تر گفته شد هر یک از بخش های آزمون نمره ای جداگانه دارند که وقتی با هم جمع شوند نمره نهایی آزمون به دست می آید. معیار اصلی در قبولی این آزمون، رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظر داوطلبان است. اما در حالت کلی می توان گفت نمره بالای 1000 به عنوان نتیجه ای عالی در این آزمون در نظر گرفته می گردد.

منبع: اینترنت

به "آزمون SAT چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون SAT چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید