فشارخون بالا عامل وقوع 54 درصد سکته های مغزی

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، امیرحسین میلادی پور، با بیان اینکه بیماری های قلبی عروقی مهم ترین علت مرگ ومیر هستند، اضافه کرد: در بین ریسک فاکتورهای مربوطه حدود 54 درصد سکته های مغزی و 47 درصد بیماری های ایسکمی قلبی (کم رسیدن خون، به اندام یا ناحیه ای از بدن) مربوط به فشارخون بالا بوده و این عامل دومین علت نارسایی پیشرفته کلیه است.

فشارخون بالا عامل وقوع 54 درصد سکته های مغزی

رئیس بخش نفرولوژی و دیالیز مرکز پزشکی شهید مدرس در توضیح فشارخون بالا گفت: فشارخون طبیعی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است در حالی که در مرحله قبل از فشارخون بالا و یا فشارخون افزایش یافته میزان فشارخون به 120-139/ 80 میلی متر جیوه می رسد.

میلادی پور گفت: میزان شیوع فشارخون بالا حدود 25 درصد (در افراد بالاتر از 18 سال) است که این میزان به علت بالا رفتن متوسط سن جامعه و نیز افزایش چاقی در حال افزایش است و این مسئله نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای درحال توسعه اهمیت دارد.

رئیس بخش نفرولوژی مرکز پزشکی شهید مدرس با اشاره به اینکه به علت رژیم های غذایی نامناسب، چاقی، زندگی شهرنشینی و استرس ها، سن آغاز فشارخون بالا در دهه های اخیر رو به کاهش است، تاکید نمود: ابتلا به فشارخون بالا با افزایش سن رابطه مستقیمی دارد، بطوریکه در سنین بالا شیوع آن حتی به بیش از 60 تا 70 درصد نیز می رسد.

وی با بیان اینکه افراد با زمینه فشارخون بالا در سنین پایین دچار فشارخون بالا می شوند، گفت: افرادی که والدین آنها در دهه 6 یا 7 زندگی مبتلابه فشارخون بالا شده اند خود در دهه 3 یا 4 دچار افزایش فشارخون بوده اند.

میلادی پور در خصوص وضعیت کنترل فشارخون،اضافه کرد: در سال های اخیر حتی با برنامه ریزی های اجرا شده و کنترل فشارخون اما هنوز در جوامع پیشرفته کمتر از 50 درصد افراد کنترل مناسب فشارخون دارند و بقیه بیماران یا از فشارخون بالای خود بی اطلاع بوده یا تحت درمان های نامناسب هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به شواهد در کشور ما وضعیت فشارخون کنترل شده کمتر از این میزان بوده و با توجه به عوارض قلبی عروقی، سکته های مغزی، عوارض کلیوی، چشمی و غیره برنامه ریزی برای تشخیص و درمان در مراحل اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

میلادی پور علل ابتلا به فشارخون را مشتمل بر علل اولیه و ثانویه برشمرد و گفت: حدود 95 درصد موارد ابتلا فشارخون جزو علل اولیه است و علل ثانویه شامل بیماری های کلیوی (عروقی کلیوی و یا پارانشی مال)، بیماری های غده آدرنال (هیپرآلدوسترونیسم اولیه، فنوکروموستیوما، کوشینگ و غیره)، بیماری های غده تیروئید (پرکاری یا کم کاری غده تیروئید)، کوارکتاسیون آئورت، هیپرپاراتیروئیدیسم، آکرومگالی، داروها و...، است.

وی در خصوص نحوه تشخیص بیماری گفت: برای تشخیص فشارخون بالا باید فشارخون در شرایط مناسب و استاندارد در چند جلسه (حداقل 3-2 جلسه) به فواصل آنالیز شده و درصورتی که میزان فشارخون بیشتر یا برابر 80/130 میلی متر جیوه بود، نشان دهنده فشارخون بالا است.

رئیس بخش نفرولوژی مرکز پزشکی شهید مدرس گفت: در آنالیز های اولیه ضروری است همه بیماران با فشارخون بالا ازنظر وجود و وسعت عوارض فشارخون در ارگان ها، آنالیز ریسک فاکتورهای قلبی عروقی و همچنین آنالیز و رد علل ثانویه فشارخون بالا مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی تاکید نمود: در توضیح حال بیمار سابقه مدت فشارخون، مصرف داروهای پایین آورنده فشارخون و یا داروهایی که باعث افزایش فشارخون می شوند مانند استروژن ها، آستروئیدهای آدرنال، کوکائین، سمپاتومیمتیک ها و داروهای سرما خورگی، داروهای مسکن غیراستروئیدی اهمیت دارد و در آنالیز ها وجود سابقه خانوادگی فشارخون بالا، بیماری های قلبی عروقی زودرس، بیماری های کلیوی، دیابت، نقرس به همراه وجود بیماری های همراه مانند بیماری های قلبی، دیابت، هیپرلیپیدمی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و رژیم پرنمک لحاظ گردد.

میلادی پور با بیان این موضوع که درمان بیماران مبتلابه فشارخون بالا شامل درمان های غیر دارویی و درمان های دارویی است، گفت: درمان های غیر دارویی عبارت از کاهش وزن، رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزی ها و لبنیات کم چرب، محدودیت مصرف چربی به ویژه چربی های اشباع شده، کاهش مصرف نمک و سدیم، فعالیت فیزیکی و ورزش هوازی مانند راه رفتن سریع حداقل 30 دقیقه در روز و قطع سیگار و الکل.

وی با اشاره به درمان های دارویی در فشارخون بالا، گفت: در صورتی که فشارخون با درمان های غیر دارویی در افراد سالم به کمتر از 90/140 میلی متر جیوه و در افرادی که دچار دیابت، بیماری های قلبی عروقی و یا بیماری کلیوی می باشند کمتر از 80/130 میلی متر جیوه کاهش نیابد و یا فشارخون در مرحلهشدید باشد درمان دارویی توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فشارخون بالا عامل وقوع 54 درصد سکته های مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشارخون بالا عامل وقوع 54 درصد سکته های مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید