ساخت میز لرزه در دانشگاه امیرکبیر با همکاری جایکا، تهیه نقشه گسل های پنهان کشور

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای شناسایی رفتار سازه ها و مصالح ساختمانی پروژه تحقیقاتی را با جایکا شروع نموده است که طی آن با همکاری محققان ژاپنی اقدام به ساخت میز لرزه با 3 درجه آزادی خواهد شد.

ساخت میز لرزه در دانشگاه امیرکبیر با همکاری جایکا، تهیه نقشه گسل های پنهان کشور

دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ساعت فانتزی، با بیان اینکه تعاملات میان ایران و سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) از تعریف پروژه های علمی شروع گردیده است، اضافه نمود: همکاری ایران و ژاپن در حوزه هایی چون محیط زیست، آب و هوا و آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی چون سیل و زلزله بوده است.

وی به حمایت های جایکا از پروژه های مرتبط با حوزه زلزله در جهان اشاره نمود و یادآور شد: از آنجایی که ژاپن در حوزه زلزله تجربیات و امکانات تحقیقاتی پیشرفته ای دارد، از این رو بستر مناسبی برای ما به منظور توسعه تعاملات فراهم شد و لذا از دو ماه قبل در این حوزه اقداماتی صورت گرفت.

حاتمی، ارائه دو پروپوزال از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به جایکا را از جمله این اقدامات معرفی کرد و یادآور شد: یکی از این پروپوزال ها مربوط به همکاری های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با جایکا در زمینه شناسایی خطوط لرزه ای و موضوعات مرتبط با سلامت ساختمان ها در برابر زمین لرزه است.

این محقق حوزه زلزله در این باره شرح داد: برای آنکه سازه ها دربرابر حوادثی مانند زلزله دچار تخریب و یا شکست نشوند، احتیاج است تعاریفی از استانداردهایی در این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم این استانداردها را در ساختمان ها و همچنین مصالح مورد استفاده در سازه ها اعمال کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر ضرورت انتقال تجربیات کشورهایی مانند ژاپن به ایران، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن احتیاج به یکسری ابزارآلات داریم تا صحت و سقم این استانداردها مورد آنالیز قرار گیرد که بخشی از این آنالیز ها شامل محاسباتی است که بر روی کاغذ انجام می گردد.

وی بخش دیگر این آنالیز ها را انجام آزمایشاتی در مقیاس واقعی دانست و ادامه داد: برای این منظور ضروری است تا ساختمان ها در مقیاس واقعی در شرایط لرزش قرار داده شوند تا رفتار مصالح ساختمانی در برابر زلزله مورد آنالیز قرار گیرد.

حاتمی با تاکید بر اینکه اجرای این آزمایش مستلزم در اختیار داشتن ابزاری به نام میز لرزه است، اضافه نمود: در حال حاضر دانش فنی ساخت میز لرزه با یک درجه آزادی رفت و برگشت در کشور در دسترس است، ولی ما برای اجرای پروژه مشترک با جایکا در زمینه آسیب شناسی ناشی از زلزله به میز لرزه با 3 درجه آزادی و در جهت های X، Y و Z احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه این ابزار به ما برای مدل سازی رفتار مصالح در برابر زلزله کمک خواهد نمود، یادآور شد: در همکاری ما با جایکا مقرر شد تا دانش فنی ساخت این میز با همکاری محققان ژاپنی به کشور منتقل گردد.

حاتمی اجرای این پروژه را یک ساله مطرح کرد و ادامه داد: ما در گذشته نیز با جایکا در زمینه شناسایی گسل های منطقه 17 تهران نیز مطالعاتی اجرایی کردیم و در طی آن پروتکل هایی را در زمینه ایمنی سازه ها تهیه کردیم که به عنوان دستورالعمل های به روز مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشور نهاده شد.

تهیه نقشه گسل های پنهان کشور

این محقق همچنین از اجرای مطالعاتی در زمینه شناسایی گسل های پنهان اطلاع داد و یادآور شد: گسل ها شامل فعال، نیمه فعال و پنهان با غیرفعال تقسیم می شوند که در این مطالعات توانستیم نقشه گسل های پنهان کشور را تهیه کنیم و در حال حاضر این نقشه از سوی دانشگاه امیرکبیر منتشر و توزیع گردیده است.

به گفته وی، گسل های فعال قابل شناسایی هستند؛ ولی شناسایی گسل های غیر فعال احتیاج به مطالعات و روش های مهندسی دارد.

وی به وضعیت فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مهندسی عمران و زلزله اشاره نمود و گفت:به دلیل نبودن فرصت های شغلی امکان به ظهور رسیدن توانمندی های فارغ التحصیلان این حوزه در کشور وجود ندارد، از این رو ما پیشنهاداتی در زمینه بهره برداری از این توانمندی ها ارائه دادیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ارائه آموزش های ضمن خدمت برای دسترسی به علم روز جهان، استفاده از تجربیات مهندسان در پروژه های عمرانی و ارزش گذاری مدارک دانشجویان برای نهادهای بین المللی را از جمله این پیشنهادات در این زمینه مطرح کرد و اضافه نمود: از این طریق می توانیم از توانمندی های داخلی بهره مند شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ساخت میز لرزه در دانشگاه امیرکبیر با همکاری جایکا، تهیه نقشه گسل های پنهان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت میز لرزه در دانشگاه امیرکبیر با همکاری جایکا، تهیه نقشه گسل های پنهان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید