جای خالی صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، مازندران با فراوری سالیانه 2 میلیون 600 هزار تن مرکبات سهم زیادی در صنایع تبدیلی این محصول ندارد.

جای خالی صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران

به گزارش خبرنگار از ، مرکبات و برنج دو محصول استراتژیک کشاورزی در مازندران محسوب می شوند و همه امید کشاورزان و باغداران شمالی به این دو محصول است.

با وجود ظرفیت بالای فراوری مرکبات در مازندران، توجه چندانی به صنعت تبدیلی این محصولات نمی گردد.

مازندران در بین سایر استان ها بیش ترین میزان فراوری مرکبات را دارد و به طور میانگین 2 میلیون 600 هزار تن مرکبات سالیانه در این استان فراوری می گردد.

صنایع تبدیلی به منظور فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد تنوع محصولات و افزایش ارزش اضافه نموده آن کاربرد دارند و فرصت های شغلی و مالی فراوانی هم ایجاد می نمایند.

خاموشی چراغ صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران

کمبود نقدینگی و نبود ثبات مالی سبب شد تا کارخانه های صنایع تبدیلی مرکبات یکی یکی تعطیل شوند، کارخانه آبمیوه گیری طبیعی در شهرک صنعتی جویبار هم یکی از واحد هایی است که دیگر فعال نیست.

خلیلی کارشناس مرکبات جهاد کشاورزی مازندران گفت: 36 درصد کل مرکبات کشور در مازندران فراوری می گردد و از این نظر ما بیش ترین سهم را در میان سایر استان ها داریم.

او با بیان اینکه ییش ترین محصول مرکبات مازندران پرتقال است، اضافه نمود: از 110 هزار هکتار باغ مرکبات مازندران، 86 هزار هکتار آن باغ های پرتقال و 24 هزار هکتار آن باغ نارنگی است.

خلیلی گفت: از میزان مرکبات فراوری شده در استان 5 تا 10 درصد آن برای صادرات، 20 درصد برای صنایع تبدیلی و 70 ردصد باقیمانده نیزصرف تازه خوری و ذخیره سازی می گردد.

باغداران مازندرانی دل نگران از محصولی که روی دستشان می ماند

صادقی یکی از باغداران شهرستان ساری می گوید: در دو هکتار باغ مرکبات حدود 40 تن محصول برداشت می کنم و واسطه ها آن را خریداری می نمایند.

او اضافه نمود: با وجود کیفیت بالای مرکبات مازندران، این محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی و ماندن طولانی مدت در انبار ها فاسد می گردد.

این باغدار مازندرانی گفت: کارخانه های صنایع تبدیلی فرصتی برای باغداران است تا محصول خود را بدون واسطه و با قیمت مناسب به فروش برسانند.

آبمیوه هایی که ساخت مازندران نیست

محمدی مسئول یک فروشگاه زنجیره ای می گوید: همه آبمیوه هایی که در این واحد و واحد های دیگر وجود دارند، فراوری کارخانه صنایع تبدیلی استان ها و حتی کشور های دیگر است.

او اضافه نمود: حتی بعضی از استان ها که فراوری مرکبات ندارند، کارخانه های صنایع تبدیلی در آنجا فعال هستند و مازندران از وجود این صنایع محروم است.

چراغ واحد های صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران روشن می گردد؟

موسی نژاد سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی مازندران با بیان اینکه تاکنون مجوز سرمایه گذار 920 واحد در بخش امور باغبانی صادر شده است، گفت: این واحد ها با فراوری حدود 5 میلیون تن و اشتغالزایی 8 هزار رو 800 نفر فعالیت می نمایند.

او اضافه نمود: 225 واحد بسته بندی، شست و شو و درجه بندی مرکبات در مازندران فعال است.

موسی نژاد با بیان اینکه 54 نوع طرح های زیر گروه باغبانی در مازندران به بهره برداری رسیده است، گفت: سهم صنایع تبدیلی مرکبات در این بین اندک است و برای رونق بخشیدن به آن باید برنامه ریزی کرد.

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی مازندران اضافه نمود: از بین این طرح ها، سردخانه انبار فنی، درجه بندی و بسته بندی مرکبات اهمیت بیشتری دارند و بیشترین سرمایه گذار را به خود جلب کردند.

موسی نژاد با بیان اینکه ایده های خلاقانه ای در زمینه فراوری و بهره وری از محصولات زراعی و باغی وجود دارد، گفت: طرح های متناسب با محصولات زراعی و باغی از برنامه های ما است تا علاوه بر امنیت باغداری، در راستای کیفی کردن محصولات هم گام برداشته گردد.

در حال حاضر از 2 میلیون و 600 هزار تن مرکبات فراوری شده درمازندران، فقط 20 درصد آن برای صنایع تبدیلی استفاده می گردد.

بخش کوچکی از مرکبات فراوری شده در شمال کشور برای صادرات و بقیه آن برای تازه خوری و ذخیره سازی استفاده می گردد.

مازندران دارای ظرفیت بالا در بخش هایکشاورزی، باغداری و صنایع تبدیلی است که در نبود سایه توجه مسئولان از اندک فراوریات این استان نیز روز به روز کاسته می گردد!

گزارش از سید امیرحسین موسویها

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جای خالی صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید