اتمام مرحله نخست مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی

به گزارش وبلاگ ساعت فانتزی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان گفت: مرحله اول مرمت و حفاظت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی واقع در مجموعه تاریخی بسطام به اتمام رسید.

اتمام مرحله نخست مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان، حامد عادل امروز پنجشنبه 22 شهریور 97 گفت: پروژه مرمت و حفاظت برج و باروی شهر بسطام که از تیرماه امسال شروع گردیده بود، به اتمام رسید.

او اضافه نمود: این طرح با هدف پیشگیری از فرسایش و حفاظت بخش های باقی مانده اثر انجام شد و شامل اقداماتی از جمله مقاوم سازی بستر بخش های آسیب دیده، دوخت و دوز ترک های برج با چوب، ترمیم و تقویت بخش های فرسوده با خشت، تراشیدن اندود فرسوده روی جداره ها و اجرای مجدد لایه حفاظتی کاهگل است.

عادل با اشاره به اتمام سبک سازی بام مسجد ایلخانی درمجموعه تاریخی بسطام نیز گفت: در این طرح مرمتی کار حذف لایه های فرسوده و اندودهای سیمانی روی طاق و اجرای مجدد لایه های گچ ضد رطوبت، کاهگل و آجر فرش انجام شد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان افزود: تعویض آجرهای فرسوده مدرسه شاهرخیه و نماسازی بنای الحاقی مجاور آن نیز در دست انجام است.

شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته است. مجموعه تاریخی بسطام نیز شامل آثاری از دوران سلجوقی به بعد است و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار گرفته است.

مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

منبع: میراث آریا

به "اتمام مرحله نخست مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام مرحله نخست مرمت برج و باروی شهر بسطام و سبک سازی بام مسجد ایلخانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید